رشد تجارت خارجی در سایه افزایش صادرات وزنی

جهان صنعت نیوز|  بر اساس آنچه رئیس کل گمرک ایران اعلام کرده است، سال گذشته ۱۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالاهای غیرنفتی به ارزش ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۷، از نظر وزنی ۱۳ درصد رشد داشته است این در حالیست که ارزش این کالاها در مقایسه با صادرات سال قبل آن ۷ درصد کاهش داشته است. در این رابطه مهدی میراشرفی از رشد ۱۳ درصدی تجارت خارجی ایران با وجود تحریم‎ها خبر داده و معتقد است با احتساب صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی، تراز تجاری و بازرگانی ایران در سال گذشته مثبت بوده است.

به گفته رئیس کل گمرک ایران، هر تُن کالای وارداتی در سال گذشته هزار و ۲۲۰ دلار ارزش داشت درحالی که ارزش هر تن کالای صادراتی ایران فقط ۳۰۹ دلار بود . این امر نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌های دستگاه‌های مختلف، همچنان بحث خام فروشی در کشور و صادرات مواد خام وجود دارد درحالی که در صورت ایجاد ارزش افزوده، صادرات این کالاها ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

حال این سوال مطرح می شود که با وجود تحریم ها و ورود ویروس ویرانگر کرونا به کشور که صادرات و واردات کالاها را تحت تاثیر قرار داد، چطور تجارت خارجی ایران با رشد مواجه شده است؟

کاهش ارزشی صادرات

در همین خصوص رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران به «جهان صنعت نیوز» گفت: با وجود چالش های موجود در حوزه تجارت خارجی در حوزه داخلی و خارجی، آمارها حاکی از افزایش وزنی صادرات در سال ۹۸ است که نشان دهنده تلاش و عزم صادرکنندگان در سال گذشته است.

محمد لاهوتی با بیان اینکه بازارهای صادراتی با وجود کوچک شدن آن‌، از سوی صادرکنندگان ایرانی خالی نشده است  اظهار کرد: هرچند صادرات از لحاظ وزنی در سال گذشته افزایش داشته است اما به لحاظ ارزشی با کاهش روبرو شده است که این موضوع ناشی از اصلاح نرخ پایه صادراتی است.

وی افزود: نرخ پایه‌های صادراتی نسبت به آنچه که در سال‌های گذشته برقرار بوده، واقعی شده است و این اتفاق منجر به آن شده که با وجود افزایش وزنی صادرات، از نظر ارزشی برای صادرات کاهش به ثبت برسد.

لاهوتی با اشاره به اینکه  نرخ‌های پایه‌ صادراتی کالاها در گذشته با واقعیت همخوانی نداشت، بیان کرد: به دنبال دستورالعمل‌های مربوط به تعهد ارزی، این نرخ‌ها تا حدود زیادی واقعی شده است.

تلاش برای توسعه بازارهای صادراتی

رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: با وجود اینکه کرونا و تحریم های آمریکا در حال حاضر به شدت تجار را با مشکل مواجه کرده و هزینه های زیادی را برای آنها به دنبال داشته است اما با این حال صادرکنندگان علاوه بر ماندگاری در بازارهای صادراتی، در مسیر توسعه این بازارها نیز گام برمی دارند. همین موضوع منجر به افزایش وزنی صادرات در سال گذشته شده است.

وی به سختی نقل‌و‌انتقال پول و افزایش هزینه‌های آن به عنوان یکی از پر رنگ ترین چالش های صادرکنندگان در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: با وجود مشکلات و نابسامانی‌های تجاری و تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تجارت خارجی کشور در سال گذشته از وضعیت نسبتا قابل قبولی برخوردار شد که بیانگر بزرگتر شدن اقتصاد کشور در اقتصاد جهانی و افزایش بیشتر تولید و به نوعی مدیریت بهتر منابع است.

لاهوتی همچنین با اشاره به بازگشت بیش از ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات به سیستم اقتصادی کشور بیان کرد: با اینکه با شیوع ویروس کرونا در کشور از یک ماه پیش صادرات ما تحت تاثیر قرار گرفته و بسیاری از مرزها بسته شده است اما به هر حال این اتفاقات جهانی است و فقط مختص ایران نیست  از این رو اقتصاد بسیاری از کشورها از این موضوع متاثر و دچار آسیب شده است.

رشد وزنی صادرات ادامه دارد

وی افزود: حتی اقتصاد کشوری مانند چین با عنوان یک اقتصاد قوی و بزرگ در جهان در پی شیوع ویروس کرونا میلیاردها دلار متحمل ضرر و زیان شده است و صنعت گردشگری در برخی از کشورها از جمله ایتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا زمین‌گیر شده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات فعلی، روند رو به رشدی برای صادرات در سال جاری پیش‌بینی می‌شود اما تا زمانی که بحران کرونا در کشور حاکم است، تاثیر آن بر اقتصاد و صادرات اجتناب ناپذیر است.

لاهوتی گفت: پیش بینی می شود صادرات از نظر وزنی همچنان رشد داشته باشد و از نظر ارزشی میزان رشد آن افزایشی شود.

وی با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز بر رشد ارزشی صادرات اظهار کرد: با اینکه افزایش نرخ ارز می تواند افزایش ارزش صادرات را به دنبال داشته باشد اما صادرکنندگان علاقه ای به افزایش نرخ ارز ندارند چراکه با افزایش نرخ ارز، واردات مواد اولیه نیز برای بسیاری از صادرکنندگان که تولیدکننده هم هستند افزایش می یابد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 98899
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا