رشد تنش‌های بازار مسکن

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در حالی که طی سال های اخیر خرید مسکن به رویایی دست نیافتنی برای مردم تبدیل شده است ، دولت با سیاست های نسنجیده به افزایش قیمت مسکن دامن میزند.

اعضای شورای شهر تهران در هفته اخیر نسبت به اصلاح محاسبه عوارض ساخت و ساز اقدام کردند. بر اساس این مصوبه ، عوارض ساخت و ساز با توجه به مرغوبیت مکانی ملک حداکثر ۳۰ درصد افزایش می یابد. این در حالی است که این مصوبه از دیدگاه برخی کارشناسان منطقی نیست و علاوه بر فرار سازندگان از بازار تولید مسکن ، افزایش قیمت ها در این حوزه را نیز تشدید می کند. موضوعی که با انتقاد یکی اعضای کمیسیون عمران مجلس، مواجه شده و خواستار ابطال مصوبه شورای شهر تهران از وزارت کشور شده است 

در این خصوص یکی از کارشناسان حوزه مسکن به «جهان صنعت نیوز» گفت: این مصوبه جدید شورای شهر به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست. چرا که قیمت مسکن در چند ماه گذشته روند افزایشی داشته است و این مصوبه نیز مجددا باعث افزایش قیمت در این حوزه می شود.

 احمدرضا سرحدی افزود : افزایش قیمت در حوزه مسکن بر بازار های مرتبط هم اثر گذار بوده است به گونه ای که نرخ فعلی آهن و سیمان و… نسبت به قبل تقریبا دو برابر شده است.

سرحدی اظهار کرد : در حال حاضر کشور دچار بحران اقتصادی است و همچنین مردم نیز شرایط اقتصادی خوبی ندارند.این در حالی است که با افزایش ۳۰ درصدی عوارض ساخت و ساز مسکن و افزایش قیمت بیشتر در این حوزه ، بازار مسکن با رکود بیشتری مواجه می شود.

 وی در ادامه افزود: به عبارت دیگر اگر کالای پر مصرفی مانند مسکن که نیاز اولیه مردم است مجددا با افزایش روبرو شود، نتیجه چیزی جز رکود در ساخت و ساز و بازار عرضه و تقاضا نخواهد بود.

جبران کسری بودجه

این کارشناس مسکن با اشاره به تحریم ها و شرایط اقتصادی کنونی گفت : اگرچه این رکود به نفع این حوزه و فعالان آن نیست اما شاید به صلاح دولت باشد و از این طریق کمی از کمبودهای ایجاد شده جبران شود.

وی ادامه داد: این روند برای شهرداری نیز به عنوان یک بخش دولتی شاید قابل قبول باشد اما تاثیر خوبی بر بازار مسکن به جا نمی گذارد و باعث شدیدتر شدن بحران مسکن می شود.

سرحدی در پاسخ به تاثیر این مصوبه بر کاهش تمایل سازندگان به ساخت و ساز گفت : برای خیلی از افراد ساخت و ساز یک حرفه و شغل است و در فعالیت دیگری جز آن تخصص ندارند. از این رو در زمان رکود نیز به این کار ادامه می دهند.

به گفته وی ، حتی در مواقعی که بازار در رکود قرار داشته است نزدیک به ۶۰ درصد این افراد مشغول به کار بوده اند اما به هر حال راکد شدن این بازار چندان به نفع سازندگان نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 92068
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا