راه هایی که در دولت تدبیر و امید ساخته شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پروژه «آزادراه تهران- شمال» با ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی و پروژه «آزادراه همت» تنها با ۳ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت روحانی داده شد اما هر دو آزادراه در ماههای آخرین سال ۹۸ و با وجود کاهش درآمدهای نفتی و ارزی دولت، افتتاح و اکنون زیر بارترافیک است.

افتتاح هفت آزادراه در دولت دوازدهم در دستور کار بود که قطعه چهار آزادراه تبریز- ارومیه، منطقه یک آزادراه تهران-شمال و قطعه های ۲ و ۳ آزادراه  همت-کرج سال گذشته افتتاح شد.

برای این آزادراه‌ها تاکنون حدود ۹ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ارزش روز آنها حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان، آزادراه اصفهان- شیراز و آزادراه اراک-خرم آباد، چهار آزادراه دیگری است که قرار است تا پایان دولت مورد بهره برداری قرار گیرد. 

در این میان ساماندهی ترافیک پایتخت و استان البرز و همچنین کوتاه کردن زمان سفر به شمال، یکی از برنامه‌های جدی دولت تدبیر و امید بود که با افتتاح یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مواصلاتی دو استان تهران و البرز«آزادراه همت» محقق شد.

روزهای پایانی سال گذشته، آزادراه همت به کرج متصل شد تا بخش فراوانی از توقف‌های طولانی در مسیر تهران به کرج را از بین ببرد؛ این پروژه مهم که برای انتقال ساکنان کرج به تهران و بالعکس اهمیت زیادی دارد از سال ۸۸ روی زمین مانده بود و در زمانی که دولت تدبیر و امید آن را تحویل گرفت تنها ۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

طول این آزادراه ۱۴.۵ کیلومتر است و بهره‌برداری از آن تاثیر بسیاری در کاهش ترافیک فعلی تهران و استان البرز گذاشته است.

با بهره‌برداری از این آزادراه ۳۵ درصد از بار ترافیکی جاده‌های مواصلاتی استان تهران و البرز به این آزادراه منتقل شده است.

این پروژه در تابستان سال۹۷ به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی رسیده بود اما واحدهای مسکونی در مسیر به عنوان معارضین این پروژه ساخت آن را متوقف کرد و نهایتا با اختصاص مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای خرید واحدهای مسکونی ساخت پروژه ادامه یافت.

این آزادراه تکمیل کننده کریدور بین‌المللی شرق به غرب کشور است که با بهره‌برداری کامل از آن علاوه بر کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی شاهد کاهش بار ترافیکی درون شهری کرج با اتصال محور جدید به محور چالوس و کلاک و تسهیل دسترسی اهالی شمال کرج به استان‌های شمالی و تهران خواهیم بود.

دولت تدبیر و امید همزمان در بهمن ماه سال گذشته یکی از پروژه‌های افسانه‌ای را به مرحله افتتاح رساند. قطعه یک آزادراه تهران – شمال ۲۴ سال بعد از کلنگ زنی آن زیر بار ترافیک رفت تا مسافران شمال با عبور از این آزادراه مسیر رسیدن به مازندران را با مسافت کمتری طی کنند.

طول قطعه یک آزادراه تهران – شمال۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از  منابع اعتباری دولت و بنیاد مستضعفان  برای ساخت این آزادراه هزینه شده است و نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش روز این ابر پروژه عمرانی است.

اکنون ۲هزار۴۰۰ کیلومتر آزادراه موجود و حدود یک هزار و ۱۶۱ آزادراه در حال اجرا در کشور داریم؛ برنامه‌ای که تا پایان دولت دوازدهم توسط وزیر راه و شهرسازی تدوین شد و سازمان برنامه و بودجه کشور هم بر اساس آن برنامه ریزی کردند این است که ۵۸۲ کیلومتر از این آزادراه‌ها تا پایان دولت بهره‌برداری شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 96575
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا