راهبرد ترامپ برای پیروزی در انتخابات

نادر کریمی‌جونی *این چاره دقیقا الگوبرداری شده از عامل موفقیت یا حداقل یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت باراک اوباما برای راهیابی مجدد به کاخ سفید است. در آن زمان اوباما با شناسایی مخفیگاه و کشتن اسامه بن‌لادن در پاکستان توانست راه ورود خود به کاخ سفید را برای بار دوم هموار کند. در این راهبرد دونالد ترامپ نیز به نظامیان خود دستور داده تا مخالفان مشهور خود را که می‌تواند دستاوردهای تبلیغاتی برای پیروزی در انتخابات دور بعدی ریاست‌جمهوری ایالات متحده را به همراه داشته باشند به قتل برسانند.

اگرچه این مخالفان مشهور چه به لحاظ کارکرد و شخصیت و چه به لحاظ حقوقی هم‌رده نیستند اما آنچه برای ترامپ و مشاورانش اهمیت دارد، بهره تبلیغاتی از عملیات ترور این مخالفان است. جالب آن است که در هیات حاکمه ایالات متحده هر دو حزب بزرگ سیاسی برای انجام این ترورها، ترامپ را تشویق می‌کنند و شخصیت ترورشدگان باعث تفاوت رفتار و رویکرد سیاستمداران آمریکایی برای موضع‌گیری در قبال این ترورها نمی‌شود. ترامپ این ترورها را با کشتن ابوبکر بغدادی شروع کرد و مانند آنچه باراک اوباما درباره بن‌لادن انجام داد، از میان برداشتن بغدادی را جشن گرفت.

او تلاش کرد در سخنرانی‌های خود و نمایش بخشی از عملیات ترور بغدادی، افکار عمومی ایالات متحده را متوجه خود کند اما ابتکار عمل دموکرات‌ها در پیگیری استیضاح ترامپ این قطار تبلیغی را متوقف کرد. به همین دلیل ترامپ متوجه ایران شد و بدون توجه به تبعات خطرناک آن دستور ترور شهید سلیمانی را صادر کرد. رفتار ترامپ پس از انجام این ترور نشان می‌دهد که او از این عملیات و نتایج احتمالی آن در هموار کردن مجدد راه ورود او به کاخ سفید چقدر شادمان بوده است.

البته عملیات موشکی ایران به مهم‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق و اطلاعاتی که به تدریج درباره نتایج و آسیب‌های این حمله آشکار می‌شود می‌تواند موفقیت‌آمیز بودن این حمله و موثر بودن آن بر پیروزی مجدد دونالد ترامپ را زیر سوال ببرد. از این بابت دونالد ترامپ دستور ترور رهبر القاعده در یمن، قاسم الریمی را نیز صادر کرد اما این ترور نیز نتوانست موفقیت چندانی به لحاظ تبلیغاتی برای اردوگاه انتخاباتی ترامپ به دست آورد. ناظران می‌گویند اکنون از نظر دستاورد تبلیغاتی برای مبارزات انتخاباتی کسی باقی نمانده که ترامپ بتواند با ترور او، امکان پیروزی خود بر رقبای دموکراتش را فراهم کند. البته برخی ناظران نیز می‌گویند به ویژه ترور شهید سلیمانی با توجه به شرایط حاضر ایالات متحده ممکن است به پیروزی ترامپ برای دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کمک کند.

در این‌باره نکته مهم آن است که در سخنرانی اخیر ترامپ در کنگره، هنگامی که رییس‌جمهور آمریکا از ترور شهید سلیمانی به عنوان دستاورد خود یاد کرد نمایندگان هر دو حزب برایش کف زدند و این نشان می‌دهد که هر دو حزب این عملیات غیرقانونی در یک کشور ثالث را تایید می‌کنند. با این حال پاسخ ایران و کمرنگ شدن موفقیت‌های ایالات متحده در این ترور باعث شده رهبران کاخ سفید به فکر انجام ماجراجویی جدید علیه ایران بیفتند. حرکت یک ناوهواپیمابر جدید ایالات متحده به سوی ایران تظاهری است برای ارسال پیام به ایران و سایر کشورهای منطقه که منازعه تهران- واشنگتن هنوز پایان نیافته است. با این حال اگرچه سنای آمریکا در یک بیانیه الزام‌آور ترامپ را موظف کرده تا برای انجام هرگونه عملیات نظامی علیه ایران از سنا اجازه بگیرد اما واکنش منفی کاخ‌سفید و شخص ترامپ به این مصوبه می‌تواند به این معنی باشد که در فعالیت‌های آینده کاخ‌سفید علیه تهران مواردی به حمله به ایران نیز اختصاص داده شده است. از این بابت برخی ناظران مسائل ایالات متحده، وتوی این مصوبه سنا از سوی ترامپ را بعید نمی‌دانند.

اگر ترامپ از وتوی خود علیه این مصوبه استفاده کند آنگاه دیگر با قطعیت نمی‌توان گفت که جنگی رخ نمی‌دهد. در حقیقت ترامپ بعد از ناکامی‌هایش در امور گوناگون، اکنون به انجام یک ماجراجویی برای جلب آرای آمریکایی‌ها متوسل می‌شود. پیام این ماجراجویی به رای‌دهندگان آمریکایی این است که کسی را که ماجراجویی را آغاز کرده، دوباره انتخاب کنید تا به آن خاتمه دهد. این استراتژی پیش از این و در زمان جورج بوش پسر هم مورد استفاده قرار گرفته بود و بعید نیست که راهبردنویسان کاخ سفید مجددا به آن متوسل شوند.

این سناریو البته پیام روشنی برای ایران دارد تا در ماه‌های آینده از افزایش تنش‌ها به گونه‌ای که اوضاع را از کنترل خارج کند، پرهیز کند.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 88825
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا