رانندگان مجهول‌الهویه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هنگام سوار شدن راننده تپسی با چشم به جلو اشاره می‌کند و با لحن چندش‌آوری دختر کم‌سن و سال را ترغیب به جلو نشستن می‌کند اما دختر همانند دیگر زنان کشور خود را به نشنیدن می‌زند و مطابق اصول عقب می‌نشیند. دیری نمی‌گذرد که راننده مجددا سر صحبت را باز می‌کند و محیط را برای این دختر ناامن می‌کند. در همین بین طبق گفته‌های مسافر، وی از امکان امنیت سفری که در برنامه تپسی وجود دارد استفاده می‌کند و به پشتیبانی اطلاع می‌دهد. پشتیبانی تیم تپسی هم که نقش امنیت مسافر را ایفا می‌کند تنها از طریق تلفن به راننده دستور ایست می‌دهد و مسافر موفق به فرار می‌شود.

همان روز دختر از فرد شکایت می‌کند اما به گفته او کار به جایی نمی‌رسد. به همین دلیل تصمیم می‌گیرد سکوت نکند و تجربه تلخش را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد. تاکنون نزدیک به دو میلیون کاربر در فضای مجازی این فیلم را مشاهده کرده‌اند که با واکنش‌های متفاوتی از سری مردم روبه‌رو می‌شود.

تپسی یک سامانه هوشمند درخواست خودرو است که در هر زمان و هر نقطه‌ای از شهر، شما را به مقصدتان می‌رساند. و در حال حاضر دامنه فعالیت آن به شهرهای شیراز، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، لاهیجان، بندرانزلی، رشت، اهواز، یزد، کرمان، ارومیه، قم، ساری، بابل، قائمشهر و آمل رسیده ‌است. میلاد منشی‌پور با عنوان مدیرعامل، حمید مهینی با عنوان مدیر فنی و هومن دمیرچی با عنوان مدیر عملیات از پایه‌گذاران این سامانه هستند. افرادی که متقاضی استفاده از خدمات تپسی هستند درخواست سفر خود را از طریق این اپلیکیشن ارسال می‌کنند تا یکی از رانندگانی (سفیرانی) که در نزدیکی محل بوده و مایل به ارائه خدمات است آن را تایید کند. هزینه سفر از پیش تعیین می‌شود.

ادعای واهی مدیر عملیات تپسی

در همان زمان بود که تیم تپسی با صحبت‌های هومن دمیرچی مدیر عملیات تپسی وارد عمل شد و توضیحاتی که تپسی با ارائه مدارک صوتی ارائه داد مورد حمایت کاربران قرار گرفت. اما در این بین هیچ کس به صدای لرزان دخترکی که دمیرچی از آن واقع در فضای مجازی منتشر کرد، دقت نکرد.

حال دمیرچی در بخشی از این جوابیه ادعا می‌کند سوابق این سفیر نشان می‌دهد هیچ گزارش منفی علیه ایشان از سفرهای گذشته‌اش در تپسی ثبت نشده و مثل همه سفیران تپسی صلاحیت این فرد توسط پلیس اماکن امنیت تایید شده است. در خصوص سابقه راننده خاطی نمی‌توان اظهارنظر کرد زیرا یک قاتل سابقه قتل در گذشته را ندارد و  تنها یک‌بار تصمیم به قتل عمد می‌گیرد.

 ادعای دیگری که دمیرچی بیان کرد، تاییدیه سابقه کیفری افراد بود که یکی از راننده‌های تپسی که نمی‌خواست نامش فاش شود، در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: بنده نزدیک به یک سال در تپسی مشغول به فعالیت هستم. برای ثبت‌نام تنها کپی کارت ملی، کارت ماشین و گواهینامه را تقدیم تیم تپسی کردم که البته تمام این مراحل را دوستم بجای من انجام داد و من به استناد آن روی ماشین کار می‌کنم. در اصل عکس من روی اپلیکیشن تپسی ظاهر نمی‌شود. تصویر دوستم را مسافر مشاهده می‌کند. اگر مسافر متوجه این امر شود که احتمالش بسیار پایین است، تپسی تنها حساب من را توقیف می‌کند.

این راننده در پاسخ به ردیابی سفیران در طول مسیر سفر از جانب تیم پشتیبانی تپسی گفت: اینکه مدام تبلیغ می‌کنند برای امنیت مسافر ردیاب سفیران را تحت نظر دارند، یک بیان کاملا تبلیغاتی است زیرا اصولا به خاطر تمام شدن شارژ گوشی جی‌پی‌اس را خاموش می‌کنیم و اگر کسی بخواهد زنی را بدزدد به راحتی می‌تواند گوشی خود را هنگام سفر خاموش کند و گوشی زن را به بهانه‌ای به بیرون بیندازد. در این صورت هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را پیدا کند. تاکنون بارها پیش آمده که سفیران برای مسافران زن مزاحمت ایجاد کردند، ولی شکایت‌ها به جایی نمی‌رسد.

وی افزود: اگر هم همان زمان با امنیت تماس بگیرد، مشاهده کردید که تیم پشتیبانی فقط به سفیر گفتند بزن بغل همین! سفیر می‌تواند به حرف آنها گوش ندهد و به راه خودش ادامه دهد چرا که هیچ ضمانت مالی از جانب سفیران اخذ نمی‌شود. کافی است یکی از راننده‌های تپسی برای گرفتن پورسانت کنار خیابان بایستد و هر فردی که ابراز تمایل کرد را به عنوان معرف در اپلیکیشن تپسی ثبت‌نام کند. دیگر نمی‌داند وی جانی است یا نه! در حال حاضر اکثر رانندگان تپسی و اسنپ از شهرستان وارد این حرفه شده‌اند. حتی اگر ماشین به نام فرد نباشد هم کسی از وی سوالی نمی‌پرسد. بنده خودم چون نمی‌خواستم خانواده‌ام بدانند که من در تپسی کار می‌کنم به اسم دوستم ثبت‌نام کردم. تاکنون هم کسی متوجه این امر نشده است. برخی رانندگان هم در تپسی کار می‌کنند و هم در اسنپ، که طبیعتا هنگام بروز اتفاق هیچکدام مسئولیت راننده خاطی را بر عهده نمی‌گیرند. مگر اتفاقی که توسط یکی از راننده‌های اسنپ علیه یک زن صورت گرفت چقدر مورد بازتاب واقع شد؟ تازه به آن راننده پاداش هم دادند!

این راننده در خصوص اینکه آیا تپسی از سفیران خود درخواست احراز سابقه کیفری از پلیس اماکن امنیت می‌کند یا خیر، گفت: خیر. بنده یک سال در تپسی کار می‌کنم اما هنوز استعلام سابقه کیفری بنده نیامده است و روی اپلیکیشن من نوشته در حال بررسی.  حال شاید از برخی افراد  گرفته شود اما تاکنون من ندیدم از فردی استعلام سابقه کیفری گرفته شود.

بسیاری از سفیران هنگام پرداخت کرایه از مسافران درخواست می‌کنند مستقیما به حساب شخصی آنها پول را واریز کند، دلیل این امر را از یکی از راننده‌های تپسی پرسیدم و او این‌گونه بیان کرد: کرایه هر سفری که مسافر اعتباری پرداخت کند یک روز کاری و برخی اوقات دو روز طول می‌کشد تا به حساب ما پرداخت شود. ۲۰ درصد از آن مبلغ هم نصیب تپسی می‌شود. به همین خاطر سفیر ترجیح می‌دهد کرایه را نقدی دریافت کند.

 این راننده با تاکید به عدم امنیت شغلی و جانی سفیران بیان کرد: البته باید دانست که در این خصوص راننده و مسافر هیچکدام امنیت مالی و جانی ندارند. در هر صورت رانندگان هم به دلایل مشکلات مالی مجبورند به چنین کارهایی تن دهند. ۹۰‌درصد سفیران شغل دوم دارند، همانند من. بنده ۴ ساله که آتش‌نشان هستم. اما چون حقوقم کفاف خرج‌های زندگی در تهران را نمی‌دهد، مجبورم روزهای تعطیلم در تپسی و اسنپ کار کنم. حال تصور کنید فردی از شهرستان، وارد تهران می‌شود و با ماشین قسطی خود راهی جز چند شغله بودن ندارد که راحت‌ترین و آسان‌ترین شغل در تهران مسافرکشی است؛ آن هم با اپلیکیشن‌های تپسی و اسنپ!

تجربه تلخ زنان دیگر

زنان هرروزه در سطح شهر مورد خشونت و سرکوب واقعه می‌شوند اما ۹۰ درصد آنها خودخواسته یا طبق روال عادی آموزه‌های خویش سکوت اختیار می‌کنند. اما طبیعتا این قضیه اولین و آخرین آزار زنان نیست و نخواهد بود. گرچه با رسانه‌ای شدن این موضوع بسیاری از زنانی که به واسطه تاکسی‌های آنلاین مورد آزار روحی و روانی قرار گرفتند و سکوت کردند در این خصوص با خبرنگار اجتماعی «جهان صنعت» صحبت کردند. بخشی از این گفت و گو‌ها را در ادامه می‌خوانید:

زهرا

 زهرا از آن روز شوم به «جهان‌صنعت» می‌گوید: طبق روال همیشه تا ساعت ۱۰ شب سرکار بودم. به همین دلیل برای بازگشت به خانه تصمیم گرفتم از اپلیکیشن اسنپ استفاده کنم زیرا من هم همانند مابقی مردم تصور می‌کردم اپلیکیشن تاکسی‌های آنلاین تپسی و اسنپ برای ما زن‌ها امنیت بیشتری دارد. اما بعد از آن شب متوجه شدم که این یک ادعای واهی است. بعد از گذشت ۱۲ دقیقه چون بسیار خسته بودم سرم را به صندلی تکیه دادم. کمی به خواب فرو رفتم و هنگامی که با صدای ترمز ماشین بیدار شدم متوجه شدم خودرو در کوچه تاریک و بن‌بست توقف کرده. راننده رفتار جنسی آزاردهنده‌ای را از خود نشان داد. البته قبلا هنگامی که کوچک بودم چنین تجربه‌ای را جلوی در مدرسه‌ام داشتم اما تکرار این رفتار آن هم در مکانی خلوت من را شوکه کرد. تنها کاری که توانستم انجام دهد فریاد زدن بود و خوشبختانه چون ماشین پراید بود قفل درب عقب باز بود و با سرعت هرچه تمام‌تر پا به فرار گذاشتم. بعد از آن قضیه بارها خواستم شکایت کنم اما نه مدرکی داشتم نه شاهدی. پس سکوت کردم و تاکنون دیگر از اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین استفاده نکردم.

ماندانا

ماندانا از تجربه تلخ خود درباره آزار جنسی از سوی سفیر تپسی به «جهان‌صنعت» گفت: اتفاقا چند ماه پیش بود که از محل کارم قصد رفتن به سوی منزل را داشتم. به خاطر ترس از کرونا تصمیم گرفتم از تپ‌‌سی استفاده کنم. به محض نشستن روی صندلی عقب متوجه شدم صندلی راننده به شدت عقب است. زمانی که خواستم درب ماشین را ببندم پیشنهاد داد درب را خودش ببندد. تا من بتوانم ممانعت کنم دستش را به بدن من زد و با فشار در را بست. من از این رفتار راننده تعجب کردم. اما فکر کردم شاید من اشتباه می‌کنم و رفتار وی را نادیده گرفتم. اما مدام از آینه من را نگاه می‌کرد. یک ربعی که داخل ماشین بودم به اندازه ده سال برایم گذشت. من آن روز سکوت کردم زیرا با شکایت هم کسی به حرف‌های من گوش نمی‌داد.

نگار

نگار از تجربه چندباره ناخوشایند خود درباره آزار جنسی و روانی از سوی سفیران تپ‌سی به «جهان صنعت» گفت: من هم همانند دیگر زنان اپلیکیشن تاکسی‌های آنلاین را به دلیل امنیت به عنوان تنها وسیله حمل‌ونقل می‌دانم. حدودا سه سالی هست که فقط با تپ‌سی در خیابان تردد می‌کنم. از زمانی که آن اتفاق برای دختری در اسنپ افتاد دیگر از آن استفاده نکردم. تا اینکه یک روز ساعت چهار بعدازظهر قصد عزیمت به خانه دوستم را کردم. پنج دقیقه از حرکت ماشین نگذشته بود که راننده پیشنهاد پایین کشیدن پنجره سمت من را کرد. من هم دستم را به سمت دکمه پایین‌بر شیشه بردم. همان هنگام بود که یک دفعه راننده دستش را از بین صندلی‌ها به عقب آورد و دست من را گرفت. من به شدت ترسیدم و هول کردم. دستم را کشیدم اما نتوانستم حرفی بزنم. سکوت کردم. همانند آزارهایی که هر روز در خیابان می‌بینم، سکوت کردم و به روی خودم نیاوردم.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 128665
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا