رئیس جمهور «فاز اول خط دوم آبرسانی به شیراز» و «سد مخزنی شرفشاه» سومار را افتتاح کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پیش از ظهر پنجشنبه ۱۲ تیر و در قالب یک مراسم ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس جمهور، وزیر نیرو، استاندار فارس و دیگر مقام‌های این استان، فاز اول پروژه خط دوم آبرسانی به شیراز، افتتاح شد.

این پروژه که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء اجرا شده، شامل تلمبه‌خانه با ظرفیت ۳ مترمکعب بر ثانیه و فشار ۲۵ بار است و آب مورد نیاز شهر شیراز را از سد درودزن منتقل می‌کند.

برای اجرای این پروژه ملی، ۳ مخزن بتنی ۲۰ هزار مترمکعبی، یک رشته تونل به طول ۴۴۲۱ متر و ۷۷ کیلومتر خط انتقال احداث شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آبفای شیراز، هم اینک بالغ بر ۸۰ درصد از آب شرب مورد نیاز شیراز با استفاده از ظرفیت منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

بهروزی با بیان اینکه افتتاح کامل این پروژه، میزان اتکاء شیراز به منابع زیرزمینی آب بالغ بر ۴۸ درصد کاسته شده و بخشی از چاه‌های آب این شهر مسدود می‌شود، یادآور شد: اکنون روزانه ۴۴۰ هزار مترمکعب آب با استفاده از ۱۹۲ حلقه چاه ملکی و استیجاری برای تامین نیاز به آب شرب، استحصال و برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خط دوم انتقال آب درودزن به شیراز با میزان ۳ هزار لیتر بر ثانیه در دست اجراست که از این میزان ۵۰۰ لیتر به شهر صدرا و ۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه به شهر شیراز اختصاص خواهد یافت.

بهروزی با اشاره به بزرگی این طرح، از سازمان آب منطقه‌ای فارس قدردانی و اضافه کرد: با بهره‌برداری از فاز نخست این طرح، حدود ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آب به آبفای شیراز تحویل داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای شیراز یادآور شد که این آب به مخزن دوکوهک منتقل شده و از آنجا با یک خط لوله ۱۸ کیلومتری به شیراز انتقال خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، در این مراسم ویدئوکنفرانسی، ۶ نیروگاه خورشیدی احداث شده توسط بخش خصوصی در شهرستان‌های مختلف و تصفیه‌خانه دوم شیراز واقع در شهرک صنعتی نیز، افتتاح می‌شود.

سد مخزنی “شرفشاه” سومار افتتاح شد

همچنین سد مخزنی شرفشاه سومار- واقع در شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه- امروز پنجشنبه (۱۲ تیر) به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور و با حضور  مهندس “حاج رسولیها” مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع ایران، استاندار و جمعی از مسئولین استان افتتاح شد.

این سد با حجم مخزن حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه “کنگیر” احداث شده است.

این سد خاکی با اعتبار حدود ۵۰۰ میلیارد تومان احداث شده که ۹۰ درصد آن از منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است.

 تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی به میزان ۳۰۵۵ هکتار، تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت  شهرهای سومار، نفت شهر و بازارچه مرزی سومار به میزان ۱۱.۳ میلیون متر مکعب، تامین آب مورد نیاز زیست محیطی منطقه به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب، توسعه کشاورزی و نگهداشت جمعیت در نوار مرزی، توسعه صنعت توریسم و کنترل سیلاب های رودخانه کنگیر از اهداف احداث این سد است.

این سد در قالب پویش “الف. ب. ایران” احداث شده. در قالب این پویش قرار است امسال ۱۰ سد در کشور به بهره برداری برسد که سد سومار چهارمین سد افتتاحی امسال است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 118692
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا