ذخایر فعلی طلا جایگزین ارز و نفت نیست/ اکتشاف ذخایر جدید طلا ده سال زمان می برد

جهان صنعت نیوز| نسترن یوسف بکیان- تمرکز دولت بر حوزه معدن به عنوان جایگزینی مناسب برای نفت اگرچه می تواند نویدبخش روزهای روشنی در سال های آینده باشد اما واقعیت این است که دولت باید خیلی زودتر به توصیه کارشناسان در این خصوص بها میداد و اقتصاد کشور را با توجه نشان دادن به حوزه هایی همچون معادن طلا از وابستگی ۱۰۰ درصدی به نفت رها می کرد .


حسن روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت که امروز به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اعلام کرد که  معادن طلا می تواند جای ارز خارجی را بگیرد و دولت حاضر است در این زمینه سرمایه گذاری کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز معادن و پتروشیمی توانسته اند جای صادرات نفت را بگیرند، گفت: ” همان طور که معادن و پتروشیمی ما توانسته جای صادرات نفت را بگیرد، گسترش معادن طلا و استخراج آن می‌تواند به نوعی جایگزین ارز خارجی شود که کار بزرگی است. ما به وزارت صنعت و معدن نیز گفته‌ایم که دولت حاضر است برای معادن طلا سرمایه گذاری ویژه انجام دهد. این در حالی است که  امروز موفق شدیم نسبت به سال ۹۲، تولید طلا را به ۱۴ برابر برسانیم. “

روحانی این نکته را هم اعلام کرد که مساله فلز طلا و معادن طلا برای ما مهم است و طلا می‌تواند پشتوانه پول ما باشد. به گفته وی، طلا می‌تواند در صنابع بسیار حساس کاربرد داشته باشد بنابراین دولت آماده است در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهد.

 مشکلات اکتشاف را حل کنید!

اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در حوزه طلا و همچنین افزایش ۱۴ برابری تولید طلا نسبت به سال ۹۲ یعنی آغاز کار دولت یازدهم اگرچه در نگاه اول خوشایند به نظر می رسد اما به گفته برخی از کارشناسان و آگاهان این حوزه بیشتر شبیه بزرگنمایی و وعده و وعید است. به گفته برخی از فعالان معدن، ذخایر طلا در ایران به حدی نیست که بتواند جایگزین ارز و نفت شود.

به باور این متخصصان، نه تنها ذخایر ناچیزی از طلا در کشور شناسایی شده بلکه تولید طلا نیز رقم قابل توجهی نیست که حالا بتوان به افزایش ۱۴ برابری آن افتخار کرد. بر این اساس در ابتدا دولت باید مشکلات موجود در حوزه اکتشاف را حل کند و سپس چنین صحبت هایی را مطرح کند.

افزایش ۱۴ برابری تولید هم قابل ملاحظه نیست

 در واقع جایگاه ویژه معدن در اقتصاد کشور اگرچه به همگان ثابت شده است اما به نظر می رسد که دولت باید در ماه های پایانی فعالیت خود صحبت هایی را مطرح کند که علاوه بر خودداری از  بزرگنمایی بیش از اندازه و همچنین خدشه دار کردن اعتماد مردم، توانایی عملی کردن آن را داشته باشد.

در همین خصوص عضو انجمن معدنکاران سرب و روی ایران در واکنش به صحبت های امروز رییس جمهور به «جهان صنعت نیوز» گفت: دولت در حالی افزایش ۱۴ برابری تولید طلا نسبت به سال ۹۲ را مطرح می کند که رقم تولید طلا در آن سال را که عدد ناچیزی بوده است را اعلام نمی کند.

به گفته سید احمد مشکانی، تولید طلا اگرچه به گفته رییس جمهور با افزایش ۱۴ برابری روبرو شده اما همچنان عدد بزرگی نیست. در واقع ما در سال های گذشته تولید قابل ملاحظه ای نداشته ایم که حالا از افزایش ۱۴ برابری تولید طی ۸ سال احساس بالندگی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در ایران هنوز توسعه ای در بخش طلا انجام نشده است، افزود: تولید سالانه طلا در کشور ما بین ۲۰ تا ۳۰ تن است در حالی که رقم زیادی نیست و حتی نمی تواند پاسخگوی جامعه خودمان باشد.

ایران واردکننده طلا است

مدیر ارشد گروه معدنی زرمش با اشاره به اینکه ایران واردکننده طلا از کشورهای مختلف است، اظهار کرد: ما باید به درجه ای برسیم که حتی اگر صادرکننده نیستیم، واردکننده طلا هم نباشیم و تامین مواد اولیه برای صنایع مرتبط با طلا را خود بر عهده بگیریم.  

وی با بیان اینکه باید اکتشافات دقیق در این خصوص انجام شود، گفت: تازه اینجاست که نقش دولت پررنگ می شود به طوری که دولت می تواند برای انجام اکتشافات مقدماتی هزینه های لازم را انجام دهد. این در حالی است که اگر برای اکتشافات جدید طلا هزینه نشود، ذخایر جدید هم کشف نمی شود و افزایش تلید نیز رقم نخواهد خورد.

مشکانی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ تنوع مواد معدنی و ذخایر در خاورمیانه نظیر ندارد، گفت: تنها کاری که دولت باید انجام دهد این است که در این حوزه های سرمایه گذاری کند.

سرمایه گذاری ناکافی در بخش معدن

عضو انجمن معدنکاران سرب و روی ایران عنوان کرد: سیاست های دولت در حال گرایش به سمت معدن است در حالی که دولتمردان در ابتدا حتی مقاله هایی در خصوص جایگزینی نفت به وسیله معدن را مورد تمسخر قرار می دادند.

مشکانی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه معدن به اندازه کافی انجام نشده است، گفت: تمرکزی که در زمینه های دیگر همچون صنایع بالادستی از جمله فولاد از جانب دولت وجود دارد، در حوزه معدن دیده نمی شود. به عبارت دیگر سرمایه گذاری هایی که در رابطه با کارخانه های فولاد انجام شده ، برای کشف ذخایر آهن که مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه ها هستند انجام نشده است.

وی با بیان اینکه دولتمردان به مرور زمان به این نتیجه رسیدند که بخش معدن می تواند درآمدزا باشد، اظهار کرد: معدن اگرچه در اقتصاد نقش قابل توجهی دارد اما واقعیت این است که نمی تواند جایگزین صد درصدی نفت و ارز شود.

زمان ده ساله برای اکتشافات جدید

این کارشناس اکتشاف معدن با بیان اینکه دولت می تواند با همکاری با بخش خصوصی سرمایه گذاری های لازم در حوزه معادن را انجام دهد، گفت: پتانسیل های قابل توجهی در حوزه طلا وجود دارد و اگر سرمایه گذاری ها در این خصوص دقیق و قابل ملاحظه باشد و همچنین  از نخبگان جهان برای پیشبرد امور در این حوزه کمک گرفته شود، نتایج بسیار خوبی حاصل خواهد شد که در این خصوص لازم است به جای حرف، عمل شود.

به گفته مشکانی، اگر دولت اقدامات و هزینه های مقدماتی را در خصوص کشف ذخایر جدید طلا انجام دهد، شرکت های خصوصی می توانند ادامه راه را بروند و کار را تا مرحله تولید پیش ببرند تا بتوان به تولید طلا امیدوار بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چقدر زمان برای کشف ذخایر جدید طلا نیاز است، گفت: از همین امروز که صحبت می کنیم ۳ تا ۵ سال طول می کشد که ما بتوانیم تارگت های طلا را پیدا کنیم.

مشکانی ادامه داد: ۲ سال هم طول می کشد که اکتشافات مقدماتی انجام شود.  همچنین  ۳ سال زمان نیاز است که اکتشافات تکمیلی انجام شود.  بر این اساس به طور کلی ده سال زمان نیاز است تا ذخایر جدید طلا کشف شود.

راه افزایش تولید طلا

مدیر ارشد گروه معدنی زرمش با بیان اینکه دولت باید روی قسمت های شناخته شده در حوزه طلا کار کند، گفت: اعلام آمادگی دولت برای کشف ذخایر جدید طلا با توجه به بازه ده ساله مفهومی ندارد مگر اینکه بگویند ما روی قسمت هایی که شناخته شده بیشتر کار می کنیم چرا که  این موضوع از لحاظ زمانی منطقی تر به نظر می رسد و بین ۲ تا ۳ سال زمان می برد.

 مشکانی بیان کرد: دولت باید روی همین معادنی که در حال حاضر در دست خود او و شرکت های خصوصی است، در بخش اکتشاف و هم در بخش فرآوری سرمایه گذاری کند تا افزایش تولید رقم بخورد.

وی ادامه داد: اینکه در پروسه یکی دو ساله بتوان در بخش طلا کاری انجام داد، در حد حرف است و حتی کشورهای پیشرفته همچون آمریکا نیز قادر به این کار نیستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسیصنعت و معدن
شناسه : 132767
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا