دیپلماسی بهترین راه برای حل مشکلات است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق روال سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغازگر این نشست بود. رافائل گروسی هم که تازه از ایران برگشته بود با اشاره به سفر مذکور و رایزنی‌هایش در تهران ابراز امیدواری کرد که از طریق گفت‌وگوی مستقیم، همکاری‌محور و سازنده با دولت جدید مسائل مورد اختلاف دو طرف حل‌وفصل شود.


نگرانی‌های آژانس

او در بیانیه خود گفت که ایران هنوز توضیحات لازم در مورد وجود ذرات هسته‌ای در هیچ‌کدام از سه مکانی که آژانس دسترسی تکمیلی به آنها داشته، ارائه نکرده است. همچنین ایران به پرسش‌های آژانس در رابطه با یک مکان اعلام نشده دیگر پاسخ نداده و مکان فعلی اورانیوم طبیعی به شکل یک دیسک فلزی را نیز روشن نکرده است.

گروسی همچنین با این ادعا که نگران وجود مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده در ایران است، نوشت: من به نحو فزاینده‌ای نگرانم که حتی پس از دو سال، مسائل پادمانی مربوط به چهار مکان اعلام نشده‌ای که شرحشان رفت، لاینحل باقی مانده است.

مدیرکل آژانس در این بیانیه از ایران خواست تا «بدون تاخیر بیشتر و از طریق ارائه اطلاعات، مستندات و پاسخ به پرسش‌های آژانس» مسائل فوق‌الذکر را حل‌و‌فصل کند.

وی یادآوری کرد: عدم پیشرفت در شفاف‌سازی سوالات آژانس در مورد صحت و کامل بودن اظهارات پادمانی ایران، به طور جدی بر توانایی آژانس در تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تاثیر می‌گذارد.

ضرورت گفت‌وگو

گفتنی است گروسی در نشست خبری در وین با اشاره به اینکه برای حل مسائل مورد اختلاف با ایران به زودی به تهران بازمی‌گردد خاطرنشان کرد که دیپلماسی بهترین راه برای حل مشکلات است.

وی توافق به دست آمده با ایران را گامی به جلو برای حل اختلاف‌نظرها میان دو طرف توصیف کرد و گفت که از نظر او دیپلماسی همواره امکان‌پذیر و بهترین راه برای حل مشکلات است.

وی گفت که محمد اسلامی معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران قرار است هفته آینده برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی آژانس به وین سفر کند و دو طرف با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

مدیرکل آژانس افزود که قصد دارد تا دوباره به ایران سفر کند اما تاریخی برای آن مشخص نشده است. گروسی به این نکته بسنده کرد که سفر او پس از سفر رییس سازمان انرژی اتمی ایران به وین و «خیلی زود» خواهد بود.

او درباره عیار توافق به دست آمده با ایران در جریان سفر اخیرش به تهران گفت به مقامات ایران گفته مسائل مورد اختلاف دو طرف «جدی» است و نیاز دارد تا با دولت جدید مذاکرات شفافی را داشته باشد. وی با بیان اینکه دولت سیزدهم دیدگاه محکمی درباره فعالیت‌های اتمی گذشته، جاری و آینده ایران دارد افزود: باید با آنها بنشینم، بگویم اوضاع را چگونه می‌بینیم، چه انتظاری دارم و حرف‌های آنها را بشنوم.

احتمال قطعنامه؟

گروسی درباره احتمال صدور قطعنامه و اتخاذ موضع تند علیه ایران در نشست شورای حکام گفت که این مساله در حوزه اعضای شورا است.

مدیرکل آژانس تلویحا نیاز به صدور قطعنامه را با توجه به توافق با ایران غیرضروری دانست و افزود که او تمام اطلاعات را در اختیار شورای حکام قرار داده تا جایی برای گمانه‌زنی نباشد، فرصت تصمیم‌گیری داشته باشند و اقدام بعدی خود را سبک و سنگین کنند.

وی تکرار کرد که کار آژانس ارائه گزارش فنی است و هرگونه اقدامی در حوزه تصمیم‌گیری شورای حکام است.

او در پاسخ به سوالی درباره صحت تاکید ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور، تلاش کرد در ادای کلمات دقت کند و سپس ادعا کرد زمانی که هنوز سوالاتی وجود دارد و اطلاعاتی مطرح است که «شاید» نشان دهد فعالیت‌ها و ذراتی در ایران وجود داشته باشد اما گزارش نشده، «نتیجه منطقی این خواهد بود که علامت سوالی نسبت به اظهاریه‌های قبل وجود دارد و به همین خاطر است که ما کامل و صحیح بودن اظهاریه‌های قبلی را زیر سوال برده‌ و تلاش می‌کنیم تا تکلیف آنها را روشن کنیم. در غیر اینصورت نمی‌توانیم اطمینان کامل بدهیم که اوضاع مرتب است.»

او با این حال توافق به دست آمده با ایران را گامی به جلو برای حل اختلاف‌نظرها میان دو طرف توصیف کرد و گفت که از نظر او دیپلماسی همواره امکان‌پذیر و بهترین راه برای حل مشکلات است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 215451
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا