دیوار مراودات ارزی در مقابل صادر کنندگان

جهان صنعت نیوز: فربد زاوه کارشناس حوزه  اقتصاد درباره مشکلات ارزی تجار برای انجام صادرات و مبادلات مالی آن‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر شبکه بانکی کشور ما هیچ ارتباطی با جهان ندارد و این موضوع انتقال پول را برای تجار که قصد صادرات کالا دارند، سخت‌تر می‌کند.

او گفت: یکی از اقدامات دولت برای رفع این مشکل راه‌اندازی سامانه نیما بود تا از طریق آن ارز بین متقاضی و فروشنده جابه جا شود، اما معاملات انجام شده در این سامانه شفافیت لازم را نداشت و مشکلات بسیاری را برای بازار ارز و فعالان اقتصادی به وجود آورد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در خرید و فروش در این سامانه وجود داشت تعیین نرخ ۸ هزار تومان برای خرید ارز  و تلاش دولت برای تک نرخی کردن آن بود؛ در حالی که در آن زمان ارز ارزش متفاوتی پیدا کرده بود و این موضوع در هر صورت صادر کننده را وادار می‌کرد تا زیانی را متحمل شود. از طرفی با توجه به محدود شدن مبادلات ارزی بین صرافی‌ها، خرید و فروش ارز را برای فعالان اقتصادی مشکل می‌کرد.

زاوه گفت: اصرار بر ثابت نشان دادن قیمت ارز درست مانند قیمت گذاری اجباری بود که در صنعت خودرو انجام شده و در نهایت ایجاد تورم را به همراه داشت. تلاش دولت برای ثابت نشان دادن قیمت ارز فشار مضاعفی را بر دوش صادر کنندگان می‌گذاشت.

او با اشاره به تکراری بودن اتفاقات فوق و آثار زیان بار آن، تصریح کرد: اگر دولت بازار ارز را رها می‌کرد هیچگاه قیمت دلار به مرز ۱۶ هزار تومان نمی‌رسید و از سقفی معینی عبور نمی‌کرد، اما برخی مداخلات اشتباه باعث افزایش چشم‌گیر قیمت ارز شد؛ در شرایط فعلی هم باور داریم اگر دولت در قیمت گذاری نرخ ارز مداخله نکند شرایط با ثبات‌تر و بهتری را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کاهش کنکاش و آزاد گذاشتن فضا می‌تواند مشکلات بسیاری را بر طرف کند همانطور که امروزه شاهد هستیم با نزدیک شدن قیمت ارز‌های نیمایی و ارز آزاد، نیاز صادر کنندگان به مبالغ ریالی به راحتی برطرف شده و مراودات مالی به خوبی انجام می‌شوند؛ متاسفانه انتظارات مردم برای مداخله و نظارت دولت گاهی باعث ایجاد مشکل می‌شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 56855
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا