مرتضی ایمانی راد*

دو تله استراتژیک دلار نیوزیلند

جهان صنعت نیوز| دلار نیوزیلند که به یک ارز کلاسیک چرخشی cyclical معروف است، برای تریدر ها ارزی شناخته شده است. ترکیب این ارز با یورو، ین ژاین و همه ارزهای ماژور major currencies برای تریدرها از جذابیت خاصی برخوردار است. ولی مدت زمان زیادی است که این ارز گرفتار دو تله شده است.


تله اول، مشکلات چین است که هم از نظر کاهش نرخ رشد و هم به دلیل جنگ تعرفه ای آمریکا با چین برای دلار نیوزیلند مشکل درست کرده است. مشکلات چین مستقیما به ارزهای صادر کنندگان عمده به چین ( یعنی نیوزیلند و استرالیا) منتقل می شود و با توجه به اینکه چین مشکل بتواند از دام کاهش نرخ رشد و حباب های جدیدی قیمتی ناشی از بدهی ها خارج شود، این دام را به دلار نیوزیلند منتقل کرده است.

تله دوم کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی است که از هم اکنون شروع شده است و بیشترین اثر خود را به ارزهای کالا-پایه میگذارد. این تله دوم دلار نیوزیلند است و چون احتمال استمرار این مشکلات زیاد است ، بنابراین نمی توان چشم امیدی به افزایش این ارز داشت. تنها راه این ارز برای فرار از این تله ها کاهش قابل توجه دلار امریکا است.
از نظر تکنیکال نیز این ارز در چند روز گذشته زیر منحنی میانگین متحرک ۲۰۰ بوده است و اگر کمی بیشتر کاهش پیدا کند به سطح مینیمم ۷/۵ هفته گذشته می رسد که خط حمایت بسیار قوی است. ضمنا منحنی ۱۴ روزه RSI نیز حاکی از نزولی بودن این ارز دارد.
وقتی مبانی فاندامنتال و تکنیکال برای یک ارز وجود داشته باشد و این دو یکدیگر را تایید کنند، باید روی نتایج به دست آمده تعمق کرد.

*اقتصاددان

یادداشت
شناسه : 12911
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا