دوپینگ مذاکرات در دور ششم

به گزارش جهان صنعت نیوز: عباس عراقچی ، رییس تیم مذاکره‌کننده کشورمان در گفت‌وگو با الجزیره بیان کرده است: «توافق منوط به تامین خواسته‌های کلیدی و رفع نگرانی‌های اصولی جمهوری اسلامی است و هر زمان که ما به چنین نقطه‌ای برسیم توافق صورت خواهد گرفت، چه در این دولت باشد، چه در دولت آینده.» این دیپلمات ارشد کشورمان در عین حال ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین پیش از پایان دوره دولت فعلی به نتیجه برسد.


علاوه بر او، محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری هم روز گذشته با همان خوشبینی همیشگی دولت در قبال مذاکرات وین، پس از آنکه رای خود را به صندوق انداخت به خبرنگاران گفت: «خوشبین هستم به اینکه بعد از انتخابات بسیاری از مسایل که در سه سال گذشته به دلیل جنگ اقتصادی و فشار حداکثری بوده رفع می‌شود. مذاکرات وین نتایج خوبی داشته است و مذاکرات به خوبی در حال انجام است. بعد از انتخابات موضوعات مهم بین‌المللی حل خواهد شد ومردم آینده بهتر از نظر رفاه و اداره کشور خواهند داشت.»

** دیدار بایدن و پوتین در ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران

اگر چه دور پنجم و اوایل دور ششم مذاکرات قفل شده بود، اما به نظر می‌رسد طی روزهای گذشته باز چرخ مذاکرات به گردش درآمده و خبرهای امیدوارکننده‌ای در حال رخ دادن است. در این راستا، روز پنجشنبه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه با جوبایدن، رییس‌جمهوری آمریکا هم درباره برنامه هسته‌ای ایران در ژنو دیدار و رایزنی کردند.

بایدن البته با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، گفته است: «در این دیدار توافق کردیم با همکاری با یکدیگر، مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم، چرا که این مسا‌له در راستای منافع هر دو کشور است.»

گفتنی است، ایران خواستار لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه خود است؛ اما دولت آمریکا تاکنون گفته که آماده لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام است.

** کرملین: امید زیادی برای اصلاح شرایط فعلی برجام وجود دارد

خبرگزاری تاس گزارش داده که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره دیدار اخیر پوتین و بایدن درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفته است: «رییس‌جمهور ایالات متحده و رییس‌جمهور روسیه در مورد برجام با یکدیگر گفت‌وگو کردند ما خواهان بازگشت آمریکا  به توافق هسته‌ای ایران هستیم. مهم این است که برجام قابل احیا و بازگشت به شکل اصلی خود است. اکنون امید برای اصلاح شرایط فعلی برجام وجود دارد.»

اگر چه دولت ایران و روسیه امیدوارند برجام در همین روزهای باقی مانده از دولت فعلی احیا شود، اما شواهد امر نشان می‌دهد ماجرا به این سادگی‌ها هم نیست و تا رسیدن به توافق نهایی، راه زیادی باقی است. به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفته است اگر چه توانسته‌اند به پیشرفت‌های خوبی دست یابند، اما چالش‌ها همچنان پابرجاست و بازه زمانی مشخصی مدنظر ندارد تا برای پایان دور ششم از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین اعلام کند.

** احیای برجام به زمان بیشتری نیاز دارد

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم روز جمعه در توئیتی خبر داد که مذاکرات وین درباره احیای برجام برای پایان موفق، به زمان بیشتری نیاز دارد.

رییس هیات روسیه در مذاکرات وین در توئیت جدیدی در پاسخ به توئیتی که مدعی شده بود مذاکره‌کنندگان از پای درآمده‌اند، نوشت: «من معتقدم که مذاکره‌کنندگان از پای درنیامده‌اند بلکه اندکی خسته شده‌اند. بدیهی است که مذاکرات وین برای پایان موفق این روند طولانی و بسیار پیچیده نیاز به زمان بیشتری دارد.» اولیانوف روز پنجشنبه اما در توئیتی از پیشرفت در مذاکرات وین پیرامون احیای برجام خبر داد و گفت: «در چند روز گذشته درباره یکی از مسائل عمده بحث‌‌انگیز پیرامون برنامه اجرا (چه کسی باید در چه زمانی چه اقدامی انجام دهد) به شفافیت بیشتری دست‌یافته‌ایم.» او همچنین نوشت که مذاکرات وین در اشکال مختلف به صورت دوجانبه، سه‌جانبه، با ایران و بدون حضور آمریکا و (به عکس) با آمریکا بدون حضور ایران ادامه دارد.

** تحلیل آسوشیتدپرس از احیای برجام همزمان با انتخابات ایران

اگر چه اظهارات اخیر به بن‌بست رسیدن مذاکرات و به تعویق افتادن آن به بعد از انتخابات ایران را نشان می‌داد، اما آسوشیتدپرس در تحلیلی به روند احیای برجام پرداخت و نوشته است: «در حالی که این کشور آماده می‌شود تا روز جمعه برای انتخاب رییس‌جمهور جدید انتخابات برگزار کند، دیپلمات‌ها تلاش می‌کنند تا ایالات متحده و تهران دوباره به توافق برسند. تضعیف برجام با تصمیم رییس‌جمهور دونالد ترامپ برای خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق صورت گرفت. این امر همچنین باعث شد تا تهران اورانیوم را به بالاترین سطح خلوص تاکنون غنی کند همین اتفاق نگرانی‌ها را بالا برده‌ است‌. از آنجا که بر اساس تحلیل تحلیل‌گران و نتایج نظرسنجی‌ها به نظر می‌رسد، بازگشت به توافق ممکن است اما احتمالا منجر به تنش‌زایی بیشتر بین ایران و غرب خواهد شد…»

گفتنی است، از اواسط فروردین‌ماه دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام در وین گردهم آمدند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد را احیا کنند. تلاشی که با افت‌وخیز زیادی مواجه بود. اگر چه در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه‌حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده‌اند تاکید کردند.

اما از آنجا که روز گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برگزار شد، باید دید مذاکره‌کنندگان در قبال این موضوع چه عکس‌العملی نشان خواهند داد. آیا همان‌طور که مدعی شده‌اند نتیجه انتخابات در تصمیم‌گیری اعضای کمیسیون برجام بی‌تاثیر خواهد بود یا میزان مشارکت مردمی در انتخابات بر ادامه روند و نوع مذاکرات وین تاثیرگذار خواهد بود؟

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 197225
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا