دولت در کنار اصلاح قیمت بنزین، اصلاح سیاستی نیز انجام دهد

جهان صنعت نیوز: مرتضی زمانیان ، عضو اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست گذاری  با بیان اینکه اقدام دولت در راستای اصلاح نرخ بنزین، هم ابعاد مثبت دارد و هم محل برخی از انتقادات، گفت: بسیاری از کارشناسان و متخصصی در پی اصلاح نرخ سوخت بودند، اما راهکارشان برای اصلاح، با اقدامی که دولت انجام داد تفاوت‌های جدی داشت.


وی تاکید کرد: یکی از اصلاحات ضروری در بخش سوخت این است که قیمت حامل‌ها از وضعیت تعیین دستوری توسط حاکمیت خارج شده و در بازار تعیین شود؛ البته این به این معنا نیست که بازار رها شود بلکه به این معناست که نقش دولت از قیمت‌گذاری به تنظیم‌گری تغییر کند.

زمانیان ادامه داد: چرا در شرایطی که برای اقدامات این چنینی(افزایش قیمت)، کشور متحمل هزینه هایی می شود، راهکاری که منجر به اصلاحات اساسی و بلندمدت می‌شود را انتخاب نمی‌کنیم؟ متاسفانه این اقدام دولت، صرفا افزایش قیمت دستوری است که احتمالا پس از مدتی با تورم عمومی کشور خنثی شده و دوباره به همان وضعیت قبلی باز خواهیم گشت. به همین خاطر عملا مشکلات بخش سوخت ادامه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با این وجود نباید بعد مثبت اقدام دولت را نادیده گرفت. توزیع یارانه سوخت به شکل کنونی ظالمانه است و این افزایش قیمت و بازتوزیع آن به نفع اقشار کم‌بهره گامی در راستای کاهش این بی‌عدالتی است. با این حال به نظر می رسد برخی مدل‌ها از جمله اختصاص سهیمه به افراد به جای خودرو می‌توانست عادلانه‌تر از اقدام موجود باشد. با این حال همین اصلاح فعلی انجام شده توسط دولت نیز گامی به سمت عادلانه‌سازی یارانه‌ها است و امیدوار هستیم حالا که تصمیم به اجرای آن گرفته شده است به بهترین نحو اجرا شود تا اثرات مثبت آن برای کشور محقق شود.

زمانیان گفت: فارغ از این نکات مثبت و منفی، یکی از نگرانی های موجود در مورد این اقدام دولت، تناسب بین درآمدهای حاصل شده دولت با مبلغی است که قرار است به مردم پرداخته شود؛ در صورتی که میزان درآمد دولت به هر دلیل از مبلغ وعده داده شده به مردم کمتر باشد، احتمال اینکه دولت در آینده به سوی منابع بانک مرکزی برود وجود دارد. هر چند بنده در جریان محاسبات انجام شده در این حوزه نیستم و امیدوارم در این مورد مشکلی ایجاد نشود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، فارغ از اینکه بنزین به چه شکل و میزانی سهمیه بندی شود، اصلاح اساسی ضروری برای حوزه سوخت کشور، تشکیل بازار بنزین و سایر حامل‌های انرژی است که بر اساس آن برنامه ریزی برای توزیع پایدار و منطقی یارانه ها هم وجود خواهد داشت که ان شالله در آینده این اصلاح اساسی میسر شود.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 62500
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا