دولت تورم را به جان بازار انداخته است

جهان صنعت نیوز| مسعود دانشمند- با توجه به شدت گرفتن تحریم‌ها و شرایط کنونی اقتصاد ایران بعید است تابستان بهتری نسبت به بهار داشته باشیم و انتظار می‌رود مردم تابستان سخت‌تری را در بازار سپری کنند‌. اگر قرار بر تغییری با همکاری اروپا در ماه‌های آینده باشد به بعد از تابستان موکول خواهد شد و هر تغییری در اقتصاد از ابتدای مهرماه نمود پیدا خواهد کرد‌.


 قدرت خرید مردم متاثر از تورم است و تورم نیز معلول تصمیمات اقتصادی دولت‌. نکته‌ای که در شرایط حال حاضر بازار قابل تامل است تصمیمات تورم‌زای دولت است‌. عملا تورم ما ماهیت تورم اقتصادی را ندارد و صرفا تحت تاثیر تصمیمات دولتی بالا و پایین می‌شود‌.

برای مثال خودروسازان محصولات خود را افزایش می‌دهند و دولت هیچ راهکاری در این خصوص برای مبارزه با این افزایش قیمت ندارد. این موضوع خود یکی از عوامل تورم در اقتصاد است‌.

اگر بخواهیم تورم را ریشه‌یابی کنیم به ضعف دولت در مدیریت بازار و به دنبال آن تصمیمات کارشناسی نشده در قالب دستورالعمل‌ها می‌رسیم‌. طرح‌هایی که دولت در بازار اجرا می‌کند متاسفانه تورم را به جان بازار و مردم ‌انداخته درحالی که فرمول‌های قابل اجرا برای مدیریت شرایط سخت کنونی وجود دارد‌.

قدرت خرید پایین

مشکل اصلی خانوارها قدرت خرید پایین آنان است و بخش عمده‌ای از این ضعف در خرید مربوط به تامین کالاهای اساسی است‌. از طرفی همیشه در مسابقه تعیین دستمزد مردم بازنده بودند و افزایش دستمزدها سبد معیشتی بسیاری از کارگران و کارمندان را کامل پوشش نداده است‌.

باید به این نکته توجه داشت که پرداخت یارانه نقدی صرفا برای مدت محدودی قدرت خرید مردم را بالا می‌برد، چراکه به دنبال آن تورم و قیمت‌ها هم بالا می‌رود و عملا قدرت خرید خانوارها به حالت قبلی برمی‌گردد‌. اگر دولت با اجرای برنامه‌های حمایتی بتواند تامین کالاهای اساسی مردم را تضمین کند مسلما نیاز به پرداخت یارانه‌های نقدی نخواهد بود‌.

مشکل اصلی مردم در شرایط کنونی مسائل معیشتی است و دولت باید بدون فراهم آوردن زمینه تورم (گرچه تصمیمات خود دولت تورم‌زاست) سعی در تامین و بزرگ کردن سفره مردم کند‌.

با تامین کالاهای اساسی بخش بزرگی از تاثیرگذاری تورم از بین می‌رود که به سبب آن زمینه تولید برای فعالان اقتصادی رو به بهبودی می‌رود‌. به بیانی دیگر گرانی تولید و قدرت پایین خرید مردم با تامین سبد معیشتی و کنترل تورم تا حد زیادی حل می‌شود و حل این مساله به معنای نزدیک شدن به معادله کنونی بازار است‌.

 دبیرکل خانه اقتصاد ایران

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 25945
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا