دولت تدبیر و امید موجب اشتغال بیش از۳۶۰ هزار نفر در تعاونی ها

به گزارش جهان صنعت نیوزاکنون ۹۴ هزار و ۹۴ تعاونی در بخش‌های مختلف تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت می‌کنند و تعاونی تولیدی با ۵۳ درصد رتبه نخست را دارند، در حالی که پیش از دولت تدبیر و امید ۶۹ هزار و ۹۰۶ تعاونی در کشور فعال بود.


امروز ۱۷ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۱۹۶ نفر در تعاونی‌ها فعالیت دارند و پیش از آن یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۳۹ نفر در این بخش فعال بودند.

طرح‌های افتتاح تعاونی در دهه فجر امسال

همچنین از مجموع طرح‌های افتتاح شده در مجموع ۱۲ هزار و ۷۷۷ شغل ایجاد شد که ۹ هزار و ۲۳۸ شغل در بخش ساخت و ساز (از ساخت ۹ هزار و ۲۹ واحد مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن) بود.

علاوه براین ۲۲ درصد کل اشتغال طرح‌های افتتاحی (معادل دو هزار و ۷۵۷ نفر) مربوط به تعاونی‌های تولیدی بود و ۷۸۲ نفر نیز تعاونی‌های خدماتی مشغول به کار شدند.

استان‌های زنجان (۶۵ طرح)، یزد (۴۱ طرح) و خوزستان (۳۹ طرح) بیشترین تعداد طرح‌های تعاونی افتتاحی در دهه فجر را داشتند.

بیشترین سرمایه‌گذاری طرح‌های افتتاح شده بخش تعاون در استان‌های قم، خوزستان و مرکزی بود و بیشترین اشتغال هم در استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی و قم رقم خورده است.

سرانه سرمایه‌گذاری برای ایجاد هر شغل موقت که مربوط به تعاونی‌های مسکن بود ۱۲۴ میلیون تومان و به ازای هر شغل پایدار تعاونی تولیدی و خدماتی ۱۰۱ میلیون تومان است.

طرح‌های افتتاح شده به طور میانگین ۴۰ شغل ایجاد کرده که سرانه ایجاد شغل به ازای هر طرح در تعاونی‌های تولیدی ۱۵ نفر، مسکن به ازای هر واحد یک شغل و هر تعاونی مسکن میانگین ۱۰۷ شغل و هر طرح خدماتی ۱۵ شغل ایجاد کرد.

از طرح‌های افتتاح شده تعاونی ۱۶۸ تعاونی در مناطق روستایی، ۱۵۴ طرح در مناطق شهری و شهرک‌های صنعتی استقرار داشته‌اند.

براساس این گزارش برای ۱۰۲ طرح کشاورزی ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و در مجموع ۹۵۷ اشتغال ایجاد شده است.

در بخش صنعتی و معدنی نیز در مجموع یک هزار و ۳۱۰ شغل با ۹۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. در سایر بخش‌های تولیدی نیز ۱۳ طرح با اشتغال ۴۹۰ نفر و سرمایه‌گذاری ۵۹ میلیارد تومان افتتاح شده است.

امسال در دهه فجر ۳۲۲ طرح تعاونی با مشارکت ۱۹ هزار و ۶۷۸ عضو و سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۵۰۷ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار و ۷۷۷ نفر افتتاح و بهره‌برداری رسید، از مجموع این طرحها ۱۸۳ طرح در حوزه تولید، ۵۳ طرح در بخش خدمات و ۸۶ طرح مربوط به بخش مسکن است.

علاوه براین از مجموع سرمایه‌گذاری‌ها نیز ۲۹۹ میلیارد تومان در تعاونی‌های تولیدی، ۵۸ میلیارد تومان در طرح‌های خدماتی و یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در طرح‌های مسکن سرمایه‌گذاری شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 89601
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا