دولت به جای پول زور، جلوی نان خورهای اضافی را بگیرد

جهان صنعت نیوز|  هرچند هنوز از مالیات بر سود بانکی و عایدی سرمایه خبری نشده، اما گفته شده قرار است اعمال مالیات بر خانه‌های خالی از سال آینده با همکاری شهرداری‌ها عملیاتی شود. از سوی دیگر کمیسیون تلفیق مجلس اخذ مالیات سالانه از خودروها و خانه‌های لوکس را برای سال آینده تصویب کرده که به گفته برخی از کارشناسان، این امر می‌تواند قدم بسیار مهمی برای ایجاد بسترهای لازم در رسیدن به وضع قوانین جامع‌تر مالیات بر ثروت باشد.


اگرچه به باور برخی از اقتصاددانان، گرفتن مالیات از مردم در شرایطی که هیچ چیز سر جای خودش نیست، به مثابه پول زوری می ماند که نه تنها به هیچ بازاری سر و سامان نمی دهد بلکه نان خورهایی اضافی در کشور را بیشتر می کند.

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق خودروهای بالای یک میلیارد تومان و خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند که که گفته می شود علاوه بر افزایش درآمد دولت، موجب کاهش فاصله طبقاتی و تقویت عدالت در جامعه می‌شود.

راهی برای درآمدزایی یا اصلاح اقتصاد؟

در همین خصوص محمدقلی یوسفی، اقتصاددان به «جهان صنعت نیوز» گفت: آنچه در رابطه با بودجه سال آینده اهمیت دارد این است که آیا هدف دولت از به میان آوردن اخذ مالیات از خودرو و خانه های لوکس، اصلاح اقتصاد کشور است یا راهی برای درآمدزایی و مقابله با کسری بودجه.

وی با اشاره اینکه باید دید دولت با اجرایی کردن این سیاست ها به دنبال چه چیزی است، اظهار کرد: با این سیاست ها نه تنها بازار مسکن آرام نمی شود بلکه حتی کسری بودجه دولت نیز از این طریق تامین نخواهد شد. چرا که در رابطه با بودجه هم باید درآمد و هم هزینه ها را در نظر گرفت.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از بدنه فربه دولت افزود: شما نمی توانید همواره هزینه های غیر مولد و هزینه هایی که هیچ کمکی به پیشرفت اقتصاد نمی کند را زیاد کنید و توقع داشته باشید که این هزینه ها را مردم بدهند.

یوسفی بیان کرد: هزینه های غیر مولد اثرات تورمی بر اقتصاد دارد و ضمن اینکه با تخصیص غلط منابع می شود،  بروکراسی را نیز افزایش می دهد که در نهایت تمام این مسائل رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد .

نان خورهای اضافی

این اقتصاددان اظهار کرد: اگر واقعا هدف دولت این است که کسری بودجه را جبران کند، باید جلوی نان خورهایی که برای اقتصاد و جامعه مفید نیستند و ضرر ایجاد می کنند را بگیرد.

وی افزود: دولت به خوبی از هزینه های قابل توجهی که ارتباطی به تولید و اشتغال ندارد، خبر دارد و می داند که این هزینه ها نه کارایی و بهره وری را افزایش می دهد و نه افزایش رفاه مردم را به دنبال دارد.

به گفته یوسفی، اینها یک سری هزینه هستند که عده محدودی از آنها نفع می برند. بنابراین اگر این هزینه ها همچنان افزایش پیدا کند، اقتصاد با وضعیت بحرانی تری روبرو خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است اینکه دولت برای جبران کسری بودجه خود برای سال آینده به دنبال منابع درآمدی جدید باشد اما در عمل هزینه های اضافی را کاهش ندهد، کار درستی نیست چرا که این اقدام کمکی به رفع معضلات نمی کند و تنها فشاری که به مردم وارد می شود را افزایش می دهد. 

به باور این اقتصاددان، اینکه بگوییم دولت قصد دارد با سیاست های این چنینی جلوی مشکلات را بگیرد، باز هم درست نیست و این سیاست ها نمی تواند راه حل مناسبی برای حل معضلات اقتصادی باشد.

دولت پول زور می خواهد!

وی در پاسخ به  اینکه آیا اخذ مالیات از مردم سیاست قابل قبولی است یا خیر، گفت: مردم برای این به دولت مالیات می دهند که برای آنها آزادی و امنیت را برقرار کند و علاوه بر اینکه قانون را در کشور حاکم می کند، در مقابل مردم پاسخگو باشد. اما در صورتی که نتواند این اقدامات را انجام دهد و از مردم توقع پرداخت مالیات داشته باشد، مالیات به منزله گرفتن پول زور از مردم است.  

به گفته این اقتصاددان، وقتی از مردم پول زور گرفته شود و مردم داوطلبانه این پول را پرداخت نکنند، قطعا هیچ اثر مثبتی نخواهد داشت.

یوسفی اظهار کرد: بر این اساس اینکه این زور را به چه قشری تحمیل کنیم، چندان مهم نیست و کمکی به رشد اقتصاد کشور نمی کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 86467
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا