دولت با بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه موافقت کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: سید عباس صالحی با اعلام این خبر با اشاره به فرآیند طی شده جهت تصویب نهایی این آئین‌نامه افزود: از جمله نقاط قوت مصوبه اخیر هیات وزیران مشارکت صنوف فرهنگی و هنری در تهیه و تدوین پیش‌نویس اولیه آن است که در جلسات متعدد با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و برای سیر مراحل قانونی و اخذ نظر دستگاه‌های مربوطه و مندرج در تبصره یادشده به سازمان برنامه و بودجه ارسال و توسط سازمان مزبور برای تصویب تقدیم دولت شد و پس از جلسات متعدد در کمیسیون فرهنگی دولت و حصول وفاق در مجموعه دستگاه‌های ذی‌ربط بویژه وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی، آیین‌نامه مربوطه بررسی نهایی شد و در جلسه مورخه ۳۰ آذر توسط هیات وزیران تصویب شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: برای اولین بار برای حمایت از این قشر فرهیخته بیمه بیکاری  اجرا خواهد شد زیرا عمده این مشاغل در زمره مشاغل آزاد تعریف و تاکنون مشمول حمایت های قانون بیمه بیکاری نشده اند. 

صالحی یادآور شد: یکی از آسیب‌پذیرترین مشاغل در هر کشوری مشاغل حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است زیرا با هر فشار و چالش اقتصادی و مالی، تولیدات آن از سبد مصرفی خانوار حذف یا از اولویت خارج می‌شود. بحران بیماری کرونا و تعطیلی‌های پی در پی مشاغل فرهنگی و هنری، علیرغم حمایت‌های انجام شده توسط دولت، مشخص کرد شاغلان این فعالیت‌ها باید از یک پشتوانه محکم‌تری برخوردار شوند تا پوشش‌دهنده و حامی معیشت این قشر فرهیخته باشد.

بیمه بیماری اهالی فرهنگ،هنر و رسانه در قالب پیگیری

به گزارش ایرنا، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش تر در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اعلام کرد: از اواخر دهه ۶۰ کم کم مشاغل فرهنگی هنری که با بیکاری مواجه شده بودند به مراجع مربوطه مراجعه می کردند و دریافتند که اساسا مشمول بیمه بیکاری نمی شوند.

لادن حیدری افزود: بر این اساس برای حمایت از هنرمندان و پیشکسوتان، نویسندگان و روزنامه نگاران و در اجرای قانون برنامه سوم توسعه و مصوبه سال ۷۹ هیات دولت این صندوق ایجاد شد. در برنامه چهارم ماده ۱۱۶ اشاره داشت که اصحاب فرهنگ و هنر تحت شمول بیمه بیکاری قرار گیرند. در قوانین برنامه از جمله قانون برنامه ششم صراحتا به آن تاکید شده است.

به گفته وی، عمده اهالی فرهنگ، هنر و رسانه توسط کارفرما و کارگاه خاصی بیمه نشده اند و بیمه آنها به تعبیر ساده خویش فرما و اختیاری یا مشاغل آزاد است. لذا برخورداری از بیمه بیکاری برای آنها فراهم نیست ودر حال حاضر هنوز نتوانستیم تمامی خلاء و کمبودها را در فرهنگ و هنر پوشش دهیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به طور زیر بنایی قوانین و مقررات حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر دچار چالش جدی است و اظهار اینکه بیمه بیکاری به همه مشاغل تعلق می گیرد حداقل در تجربه ای که ما داشتیم اشتباه است.

 فعالان فرهنگی، هنری و رسانه مشمول‌ بیمه بیکاری نیستند

حیدری تصریح کرد: اثبات بیکاری و شیوه آن هم از مصایب هنرمندان است زیرا بیکاری برای آنها معنا و شکل و ماهیت متفاوت از سایرین دارد و این هم از موانع اجرای بیمه بیکاری برای این قشر فرهیخته است.

 امروز پس از پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت با بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه موافقت کرد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهخواندنی
شناسه : 160614
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا