دور شدن بازار از فضای منفی در روزهای آینده

به گزارش جهان صنعت نیوز:   به دنبال انتشار این خبر سهام  گروه های فرآورده های نفتی و پتروشیمی با صف های سنگین فروش مواجه شدند. در همین حال شرکت هایی که در بازار به داشتن حمایت های دولتی معروف هستند نیز عموما با سقوط ارزش سهام روبرو بودند. این روند در نهایت منجر به سقوط چشمگیر شاخص کل و عقبگرد آن به کانال ۹/۱ میلیون واحدی شد.


اگر چه پس از کشمکش ها میان دو وزارتخانه اقتصاد و نفت، بالاخره رسما اعلام شده که دولت از عرضه بلوکی سهام خود در شرکت های نفتی صرف نظر کرده و دارا دوم در هفته نخست شهریورماه پا به میدان بازار سرمایه خواهد گذاشت اما با این حال بازار در آخرین روز معاملاتی خود (چهارشنبه ۲۲ مرداد) چندان روی خوشی به این خبر نشان نداد.  بدین ترتیب شاخص کل بازار سرمایه که در ابتدای ساعات معاملات مجددا توانسته بود از مرز دو میلیون واحدی عبور کرده و تا دو میلیون و ۳۹ هزار واحد نیز پیشروی کند، از نیمه های راه با فشار فروش حقوقی ها در سهام پتروپالایشی و ایجاد ترس در سهامداران حقیقی مجددا با افت محسوسی مواجه شد و در پایان معاملات روزانه به کانال یک میلیون و ۹۷۵ هزار واحد سقوط کرد.

بازگشت بازار به روند طبیعی

یک کارشناس بازار سرمایه در تشریح رفتار بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته جاری به «جهان صنعت نیوز» می گوید: اگرچه دیروز در نهایت اعلام شد که صندوق دوم دولت معروف به دارا دوم شهریورماه عرضه خواهد شد و بحث عرضه بلوکی منتفی است اما در واقع، جو منفی که در نتیجه کنسل شدن دارا دوم در بازار حاکم شده بود تا امروز هم ادامه یافت. علیرضا کدیور  می افزاید: ما در روز گذشته شاهد بیش از هفت هزار میلیارد تومان صف فروش فقط در نمادهای پالایشگاهی بودیم.  او ادامه می دهد: با این حال تحلیل من این است که احتمالا در روزهای آینده این جو منفی کم کم در بازار از بین خواهد رفت و معاملات، روند طبیعی خود را باز خواهند یافت.

اصلاح رفتار حقیقی ها در روزهای آینده

بازار در ابتدای ساعات معاملاتی امروز کار خود را با روند صعودی آغاز کرده بود. با این حال در نهایت اغلب نمادهای پتروپالایشی مسیر نزولی را طی کردند و شاخص کل سقوط کرد. در این میان برخی تحلیل ها نقش حقوقی ها در افت بازار روز چهارشنبه را پررنگ می دانند. نظریه ای که البته کدیور چندان با آن موافق نیست. این کارشناس بازار سرمایه در این باره اظهار می کند: در ماه های گذشته اصلی ترین گروهی که در روند بازار اثرگذار بودند سهامداران حقیقی بوده اند نه حقوقی ها. در نتیجه به نظر من عرضه هایی که از طرف سهامداران حقیقی صورت گرفت بازار را با این روندی که ما امروز شاهد آن بودیم مواجه کرد. کدیور تاکید می کند: من فکر می کنم در روزهای آینده رفتار این سهامداران حقیقی که در واقع متاسفانه خیلی هیجانی در بازار اقدام به خرید و فروش می کنند، دوباره اصلاح خواهد شد.

افت سهام دولتی ناشی از بی اعتمادی نیست

در هیاهوی ریزش بازار سهام در معاملات امروز، دیگر نمادهای بزرگ که غالبا از حمایت های دولتی نیز برخوردار هستند نیز با افت مواجه بودند. کدیور در پاسخ به این سوال که آیا می توان این روند را ناشی از بی اعتمادی به سهام دولت دانست یا خیر تصریح می کند: این افت طبیعی بود؛ اما به عقیده من نمی توان دلیل آن را بی اعتمادی دانست. به عقیده من همان طور  که گفتم جو بازار به تدریج منفی شد و به همه سهم ها سرایت  کرد. او اضافه می کند: من اصلی ترین عامل را روند کلی بازار می دانم و فکر می کنم که احتمالا طی روزهای آینده این فضای منفی تعدیل و اصلاح خواهد شد.

ریزش بازار در نتیجه ناهماهنگی وزارتخانه ها

دولت در طول یک ماه گذشته بارها تصمیم خود درباره عرضه سهام پتروپالایشی ها به صورت بلوکی یا در قالب صندوق را تغییر داده و در نتیجه بازار سهام نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.  این سردرگمی در تصمیم گیری در هفته جاری بازار سرمایه را با افت محسوسی مواجه کرد. علیرضا کدیور در پاسخ به این سوال که تغییر مکرر تصمیم دولت در نحوه عرضه سهام پتروپالایشی خود چه بوده است ابراز می کند: به نظد من با توجه به اتفاقاتی که افتاد می توانیم بگوییم که نوعی ناهماهنگی یا بعضا یک مقاومت هایی در بخشی از دولت یا وزارتخانه ها وجود داشته است. او می افزاید: وزارت اقتصاد در واقع به دنبال این بود که مقدمات عرضه دارای دوم فراهم شود و پذیره نویسی و عرضه صورت بگیرد اما شاید وزارت نفت خیلی موافق این اتفاق نبود و در نهایت نیز شاید همین عدم هماهنگی باعث شد که در یکی دو روز گذشته شاهد چنین شرایطی در بازار سرمایه باشیم.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 129487
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا