دورنمای صعودی بورس در پاییز

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ۹۳ هزار واحد کاهش در هفته گذشته در مقایسه با یک هفته پیش‌تر از آن، ۷/۵ درصد افت را تجربه کرد. همچنین شاخص هم‌وزن نیز در این هفته به ۴۱۳ هزار و ۴۳۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۸۱ هزار و ۹۸۸ واحد به عدد ۲۷۰ هزار و ۹۵۳ واحد رسید. بر اساس آخرین بررسی‌ها اغلب بازارهای مالی در آستانه ورود به پاییز با رشد مواجه بوده‌اند. با این حال بازار سرمایه نتوانسته رکوردهای پیشین خود را تکرار کند و در مصاف با رقبا بازدهی منفی را به ثبت رسانده است. یک بررسی که توسط تجارت‌نیوز انجام شده نشان می‌دهد بازار ارز با پیش‌قراولی دلار، در آستانه ورود به سومین فصل سال، ۷/۳ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

پس از آن نیز سکه با رشد ۳/۳ درصدی و طلا با رشد ۵/۲ درصدی به دنبال دلار در حرکت بوده‌اند. در این میان اما بازار سرمایه عقبگرد ۷/۵ درصدی را به ثبت رسانده و مسیر متفاوتی را طی کرده است. همچنین بررسی ارزش و تعداد معاملات در نیمه دوم شهریور نشان می‌دهد که ترس سهامداران می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل افت بازار سرمایه در ۱۰ روز پایانی شهریور باشد. به ویژه آنکه با توجه به افزایش نرخ دلار در این روزها، دست‌کم سهام شرکت‌های صادرات‌محور و کامودیتی‌ها باید علاقه‌مندان بیشتری می‌یافت! یک عضو شورای‌عالی بورس در همین باره در توئیتر نوشت: با این قیمت دلار، یا قیمت دلار بالاست یا قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور که صادرات قابل توجه دارند پایین است! شاهین چراغی افزود: ما نیازمند ارائه پیش‌بینی سود آینده (EPS) شرکت‌ها در شرایط تورمی هستیم. عمده مردم قادر به محاسبه سود شرکت‌ها نیستند و به دلیل عدم تقارن اطلاعات، سهام‌شان را به صورت هیجانی ارزان به فروش می‌رسانند.

مهرماه سرآغازی برای صعود دوباره

یک کارشناس بازار سرمایه در تشریح اثرگذاری متغیر دلار بر روند بازار سرمایه گفت: روند تثبیت قیمت دلار نیمایی در محدوده ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان، نشان‌دهنده روند صعودی کلی بازار سرمایه است و به نظر می‌رسد مهرماه برخلاف شهریورماه، سرآغازی مثبت برای بازار سرمایه باشد. هومن عمیدی ادامه داد: حمایت از شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز بورس، اگرچه در این مقطع می‌تواند روند کلی معاملات بورس را تحت‌الشعاع قرار دهد اما بی‌تفاوتی سهامداران عمده‌ در نمادهای کوچک‌تر و قفل‌شده در صف‌های فروش می‌تواند تصور یکجانبه بودن سیاست حمایت از نمادهای بزرگ بورس را تقویت کند. وی خاطرنشان کرد: این ذهنیت که فقط باید شاخص کل و نمادهای بزرگ مثبت شود و در نمادهای کوچک شاهد صف‌های فروش قفل‌شده باشیم با تئوری حمایت از کل بازار سرمایه سازگار نیست.

اثرگذاری الزام شرکت‌ها به بازارگردانی

این کارشناس بازار سرمایه همچنین اظهار کرد: به نظر می‌رسد سیاست الزام شرکت‌ها به بازارگردانی از اواسط مهرماه، یکی از بهترین تصمیمات اتخاذ شده در این مدت بود که باید برای کل بازارهای بورس، فرابورس و پایه فرابورس الزامی شود. عمیدی در گفت‌و‌گو با ایرنا به مزایای استفاده از اسناد خزانه نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت اسناد خزانه ضرورت دارد شورای‌عالی بورس در زمینه قوانین اسناد خزانه در بازار پایه فرابورس نیز تجدیدنظر کند تا این شرکت‌ها بتوانند هم‌ردیف با باقی شرکت‌های بورسی و فرابورسی قوانین خرید سهام خزانه را اجرا کنند. عمیدی تصریح کرد: شش نماد بانکی در بازار پایه فرابورس حضور دارند که مصوبه حمایتی بانک مرکزی در مورد سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه و اجازه صادر شده، به دلیل ضعف موجود در قانون سهام خزانه برای این شش بانک اجرایی نشده است.

تاثیر مثبت انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با به پایان رسیدن شهریورماه باید در انتظار انتشار گزارش شش‌ماهه شرکت‌ها و گزارش حسابرسی شده شرکت‌ها تا انتهای مهرماه باشیم، اظهار داشت: افزایش نرخ‌های اتفاق افتاده برای صنایع متفاوت در کنار میزان تغییرات تولید و فروش شرکت‌ها احتمالا با نتایج متفاوتی همراه خواهند بود که باعث شگفتی بازار می‌شوند. عمیدی به اقداماتی که زمینه بازگرداندن رونق به معاملات بورس را فراهم می‌کند نیز اشاره و ابراز کرد: از جمله ابزارهای تشویقی برای بازگرداندن رونق به معاملات بورس و اعتمادسازی بیشتر سهامداران حقیقی و حقوقی، افزایش سطح اعتبارات مشتریان حقیقی و حقوقی است که می‌تواند موجب افزایش درآمد کارگزاران و افزایش حجم و گردش معاملات شود.

رشد معاملات در بورس کالا

عمیدی همچنین بیان کرد: توجه به این نکته ضروری است که روند معاملاتی محصولات در بورس کالا و فلزات همچنان صعودی و مثبت باشد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: همچنین با راه‌اندازی بورس مسکن، شاهد عرضه دارایی‌های شرکت‌ها به خصوص بانک‌ها در این بازار بوده و ارزشگذاری دقیق‌تری نسبت به این دارایی‌ها و در نهایت ارزشگذاری شرکت‌ها صورت می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه ورود زیرمجموعه‌های شرکت‌ها به بازار فرابورس در منصفانه کردن ارزشگذاری‌ها موثر بوده و این اقدام باید با دقت بیشتری انجام شود، افزود: ظرفیت‌های فعلی قوانین افزایش سرمایه که با مشوق‌های خوبی همراه شده، نباید از چشم هیات‌مدیره شرکت‌ها مخفی بماند و باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد. عمیدی اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم که در برخی از شرکت‌های سیمانی با وجود تایید این نوع افزایش سرمایه‌ها در مجامع، از طرف سهامداران عمده تا به امروز اقدام مناسبی شکل نگرفته و انجام این نوع افزایش سرمایه‌ها در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این کارشناس بازار سرمایه همچنین پیش‌بینی خود از روند معاملات بورس را این‌گونه بیان کرد: به نظر می‌رسد با تثبیت نرخ ارز در قیمت‌های فعلی دوباره شاهد بهبود وضعیت معاملات بورس و بازگشت رشد مجدد به بازار سرمایه باشیم.

بورس در مهر بهتر از شهریور خواهد بود

در همین حال دیگر تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بررسی شرایط این بازار و همچنین بازارهای جهانی پیش‌بینی کرد که بورس می‌تواند در مهر وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شهریور داشته باشد. بهزاد صمدی با بیان اینکه شاخص بازار بورس ایران در اواسط مرداد با توجه به اشباع خرید اندیکاتورها در تمامی تایم فریم‌ها، با فشار عرضه و فروش روبه‌رو شد، اظهار کرد: این در حالی بود که در دنیای مجازی شاهد دعوت مردم به بازار سرمایه بودیم.

فشار عرضه و فروش حکمفرما بر بازار، منجر به صف‌های فروش سنگین‌تر و ترس از دست دادن اصل سرمایه، ناامید شدن از حمایت‌های حقوقی‌ها و در عین حال صحبت‌های غیرکارشناسی باعث دلسردی سهامداران در شش هفته گذشته شد. وی با تاکید بر اینکه در ۴۰ روز گذشته مشخص شد حمایت‌های دستوری جلسات شورای‌عالی بورس تاثیر روانی بر بازار ندارد، گفت: اول مهرماه اندیکاتور شاخص قدرت نسبی، به حمایت خط روند پنج ساله خود رسید که محدوده ۵۹ را نشانه گرفته بود. اندیکاتور شاخص قدرت نسبی در پنج سال گذشته همواره به این خط روند، واکنش مناسبی داشته و اول مهر با برخورد دقیق به این خط روند شاهد جمع‌آوری صف‌های فروش سنگین در نماد‌های شاخص ساز و حمایت قاطعانه از بازار بودیم. هرچند بازار در آن روز به صورت یکپارچه از صف‌های فروش رهایی پیدا نکرد، ولی به مرور زمان می‌توان به کلیت بازار امیدوار بود. امیدوارم سهامداران به پارامترهای بنیادی و تکنیکالی بازار توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با اشاره به وضعیت بورس کالا به ایسنا توضیح داد: در بورس کالا شاهد رشدهای بالای صددرصد در شش ماهه اول سال بودیم. همچنین قیمت‌های جهانی نیز در چند هفته گذشته با رشد خیلی خوبی روبه‌رو بودند. از سوی دیگر مهم‌ترین عامل برای بازار بورس ایران رشد نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد است. نکته مهم دیگر برای بازار، گزارش‌های ماهانه و سود‌های محقق شده فصل تابستان خواهد بود که باعث جذاب شدن قیمت‌ها برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. وی تاکید کرد: بنابراین به سهامداران توصیه می‌شود با توجه به رسیدن به حمایت‌های واقعی اعم از تکنیکال و رونمایی از گزارش‌ها، آگاهانه برای سرمایه‌های خود تصمیم‌گیری کنند و از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند. به نظر می‌رسد شاخص کل می‌تواند در مهر وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شهریور داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 140021
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا