دلار ۱۵۵۰۰ تومان شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اطمینان خاطر بانک مرکزی از آرامش بازار ارز در حالی ادامه دارد که دلار و یورو طی روزهای اخیر سیر صعودی داشته اند. اگرچه عبدالناصر همتی معتقد است که نوسانات موجود در بازار ارز مقطعی است و چندان ادامه دار نخواهد بود، اما فعالان بازار معتقدند که ارز طی ماه های پیش رو با افزایش قیمت بیشتری روبرو خواهد شد. این در حالی است که همین حالا نیز با توجه به اینکه دلار روند افزایشی را در پیش گرفته، بازار بسیاری از کالاها با کمبود و افزایش قیمت قابل توجهی روبرو شده است.

به عنوان مثال بازار کامپیوتر، موبایل و لوازم جانبی بعد از افزایش قیمت ارز با گرانی ۲۰ تا ۲۵ درصدی روبرو شده است. همچنین بازار مواد غذایی از جمله حبوبات، برنج و … نیز به دلیل افزایش نرخ ارز، گرانی های جدیدی را تجربه می کند.

روند افزایشی به روایت صرافی ملی

نگاهی به بازار ارز نشان می دهد که قیمت ها نسبت به اول هفته با روند افزایشی روبرو شده است. بر این اساس نرخ ارز که روز جمعه در صرافی ملی ۱۵ هزار تومان اعلام شده بود، در روز شنبه نیز روی همین نرخ ثابت ماند اما امروز به نرخ ۱۵۲۰۰ تومان رسید.

به این ترتیب قیمت دلار امروز در صرافی ملی بالا رفت و قیمت خرید دلار آمریکا ۱۵,۱۰۰(پانزده هزار و صد تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۱۵,۲۰۰(پانزده هزار و دویست تومان) اعلام شد.

همچنین قیمت یورو نیز که روز جمعه برای فروش در صرافی‌ ملی ۱۶۵۰۰ تومان و برای خرید ۱۶۴۰۰ تومان اعلام شده بود، در روز شنبه روی همین نرخ ثابت ماند اما براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران، امروز قیمت خرید یورو ۱۶,۷۰۰(شانزده هزار و هفتصد تومان) و قیمت فروش یورو ۱۶,۸۰۰(شانزده هزار و هشتصد تومان) است.

معامله یورو پایین تر از قیمت های جهانی

در همین خصوص یکی از صرافان به «جهان صنعت نیوز» گفت: دلار که در روز شنبه به قیمت ۱۵۱۰۰ تومان عرضه می شد، حالا به نرخ ۱۵۵۰۰ تومان رسیده است.
وی افزود: همچنین یورو نیز در حال حاضر به قیمت ۱۷۳۰۰ تومان در بازار ایران خریداری می شود در حالی که در بازاری مثل ترکیه یورو با قیمت ۱۷۷۰۰ تومان خریداری می شود. بر این اساس باید گفت که در شرایط فعلی یورو در ایران پایین تر از قیمت های جهانی معامله می شود.

در حالی که افزایش شیوع کرونا در ایران، واردات و صادرات کالاها را با مشکل مواجه کرده و افزایش قیمت قابل توجه هزینه های حمل و نقل و باربری را به دنبال داشته است، شاهد این هستیم که افزایش قیمت ارز نیز به گرانی کالاها دامن زده است.

گشت و گذاری در بازار نشان می دهد که بسیاری از کالاها با محدودیت عرضه مواجه هستند چراکه عرضه کنندگان نمی دانند با توجه به شرایط موجود، از پس تامین دوباره این اجناس در هفته های آینده بر خواهند آمد یا خیر. بر این اساس دولت باید هرچه سریع تر برای سر و سامان دادن به بازار ارز فکری کند. در غیر این صورت گرانی ها در بازار بیشتر خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 93426
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا