دلار ۱۵۲۵۰ شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حالی که در اواخر هفته گذشته  نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی به ۱۶۲۰۰ و یورو به ۱۷۴۰۰ تومان رسید، امروز دلار با نرخ  ۱۵۲۵۰ و یورو  با نرخ ۱۶۷۰۰ معامله می شود که به نسبت روز چهارشنبه ۷ اسفند ، دلار با کاهش  حدود هزار تومانی و یورو با کاهش ۷۰۰ تومانی روبرو شده است. این در حالی است که قیمت دلار در ابتدای امسال حدود ۱۳۷۵۰ تومان و قیمت یورو ۱۵۵۵۰ تومان بود که بر این اساس شاهد افزایش قیمت قابل توجه یورو و دلار به نسبت ماه های گذشته هستیم.

اگرچه نرخ ارز در سال جاری به دنبال اخباری همچون ترور سردار سلیمانی، ورود ایران به لیست سیاه FATF و … با نوسانات متعددی روبرو شد اما به گفته کارشناسان، کنترل مصنوعی نرخ ارز از سوی مسوولان بانک مرکزی این نابسامانی در بازار ارز را ایجاد کرده است.

دولت از خطاهای ارزی درس بگیرد

در واقع کارشناسان بر این عقیده هستند که دولت باید از خطاهای ارزی درس بگیرد و از کنترل و ارزانی مصنوعی قیمت دلار در بازار آزاد پرهیز کند تا بتوان به ثبات نرخ ارز اطمینان پیدا کرد. در غیر این صورت ثبات موجود در بازار ارز ادامه دار نخواهد بود و بار دیگر طبق روال سال های گذشته  فنر ارز رها خواهد شد. همانطور که در حال حاضر شاهد افزایش قیمت های پی در پی در بازار ارز هستیم.

در حالی که نرخ ارز بر اساس اعلام صرافی‌ ملی، دیروز با کاهش ۲۵۰ تومانی نسبت به ابتدای روز به ۱۵ هزار تومان رسید و  نرخ یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۱۶۳۰۰ تومان اعلام شد، صرافی ملی قیمت دلار را برای امروز یازدهم اسفند ۱۵ هزار ۵۰ تومان اعلام کرد. همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران،  قیمت خرید یورو نیز ۱۶۲۵۰ و قیمت فروش آن ۱۶۳۵۰ است. این در حالی است که یکی از صرافان در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» قیمت دلار را ۱۵۲۵۰ و یورو را ۱۶۷۰۰ تومان اعلام کرد.

بر اساس آنچه فعالان اقتصادی می گویند، تلاش بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز چندان نتیجه بخش نخواهد بود به طوری که نرخ دلار تا اوایل سال ۹۹ به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان خواهد رسید.

تلاش بانک مرکزی فایده ای ندارد

در واقع فعالان بازار بر این عقیده هستند که دولت با وعده تثبیت نرخ ارز، آنها را سر کار گذاشته و اقداماتی را برای ایجاد آرامش در این بازار به کار می گیرد که مقطعی است و در بلند مدت کسب و کارها را دچار مشکل می کند. اگرچه دولت از افزایش نرخ ارز خیلی ناخشنود هم نمی شود چرا که افزایش نرخ ارز به طور حتم افزایش درآمدهای دولت را نیز به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است  پایین‌ترین قیمت دلار و قیمت یورو مربوط به هفته اول شهریور ماه است به طوری که قیمت دلار در این مدت به حدود ۱۱هزار تومان و قیمت یورو به ۱۲۳۰۰ تومان رسیده بود. اما با گذشت ۶ ماه از این مدت شاهد ورود دلار به کانال ۱۶ هزار تومانی هستیم.

کرونا طلا را ارزان کرد

ناگفته نماند که نوسان در بازار سکه و طلا نیز ادامه دارد به طوری که هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در حال حاضر به قیمت ۱۵۸۶ دلار رسیده است و هر قطعه سکه با پذیرش کاهشی نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان، به قیمت ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود.

همچنین در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۹۱۳ هزار تومان، ربع‌ سکه یک‌ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۴۲ هزار تومان فروخته می‌ شود. این کاهش قیمت در بازار سکه و طلا به شیوع ویروس کرونا در جهان ارتباط دارد که باعث شده ترس و وحشت سرمایه‌گذاران و هجوم برای نقدکردن سرمایه‌هایشان ، افت شدید ۴.۶درصدی طلا را به دنبال داشته باشد.  

کاهش ارزش سهام 

تحلیلگران بین المللی  بازار طلا  معتقدند بسیاری از سرمایه‌گذاران و تجار شاهد کاهش شدید ارزش حساب حاشیه‌ای خود در سایر بازارها هستند و برای تأمین حداقل حساب حاشیه‌ای خود هرچه می‌توانند می‌فروشند، به همین دلیل شاهد افت شدید قیمت طلا بوده‌ایم.

این در حالی است که در اوایل هفته گذشته قیمت طلا به بالاترین رقم طی ۷ سال گذشته رسید. همچنین ترس از شیوع ویروس باعث ثبت بدترین عملکرد هفتگی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ برای بورس‌های جهان شده است به طوری که  ارزش سهام در بورس‌های جهان تنها طی یک هفته حدود ۶ تریلیون دلار کاهش یافت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 91792
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا