عبور دلار از کانال ۱۴ هزار تومانی

جهان صنعت نیوز| بعد از تصمیم دولت در مورد افزایش نرخ بنزین، فعالان بازار پیش بینی کردند که قیمت دلار تا پایان سال به ۱۴ هزار تومان برسد. همانطور که در حال حاضر شاهد این هستیم که قیمت دلار کانال ۱۴ هزار تومانی را شکست و سکه تمام بهار آزادی توانست با قدرت از سد ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی عبور کند . این در حالی بود که پیش از آن تصور می شد که قیمت دلار از مرز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان فراتر نرود.

اگرچه عوامل مختلفی از جمله تشدید تحریم‌ها علیه ایران، کاهش شدید فروش نفت، افزایش سه برابری قیمت بنزین و … در افزایش قیمت دلار موثر بوده است اما گرانی جدید دلار در بازار ارز به دو عامل اساسی یعنی احتمال رفتن ایران به لیست سیاه FATF و انتظار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی بر می گردد.

معاملات در هفته گذشته

نگاهی به معاملات در هفته گذشته نشان می دهد که دلار در هفته گذشته با قیمت ۱۳۵.۰۰۰ ریال فعالیت خود را در بازار آغاز کرد و با قیمت ۱۳۸.۴۹۰ به کار خود پایان داد. قیمت دلار در روز شنبه (اولین روز آغاز فعالیت در بازار) به ۱۳.۵۰۹ تومان رسید که در قیاس با مدت مشابه هفته گذشته با افزایش تقریباً ۵۰ تومانی همراه بود. محدوده ثبت شده در هفته گذشته بین ۱۳.۵۰۰ تومان تا ۱۳.۸۵۸ تومان در جریان بود که افزایش تدریجی را نسبت به هفته گذشته ثبت کرد.

همچنین بهای دلار در بازار آزاد و کانال های تلگرامی تفاوت تقریباً ۲۰۰ تومانی در انتهای هفته نسبت به نرخ رسمی، روی قیمت ۱۴.۰۴۰ تومانی بسته شد. میزان اختلاف دلار آزاد با صرافی تغییر چندانی از خود نشان نداد و روی ۲۰۰ تومان باقی ماند.

اتفاق جالب توجه طی چند هفته اخیر در بازار، هماهنگی بازار آزاد با بازار رسمی است. بیش از ۲ هفته است که بازارساز اختلاف ۲۰۰ تومانی خود را بازار حفظ کرده و شاید همین موضوع را بتوان نشانه ای از رضایت بازارساز به ادامه روند فعلی دانست.

ثبات در نرخ گذاری صرافی های مجاز

اما بازار ارز در اولین روز این هفته پس از روند صعودی هفته اخیر، فعالیت خود را با ثبات نرخ گذاری در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور آغاز کرد  به طوری که شاهد عدم تغییر تابلوی صرافی های بانکی در بازار ارز  بودیم. این در حالی است که بازار ارز در دومین روز هفته یعنی امروز نیز  شاهد ثبات در نرخ گذاری صرافی های بانکی و مجاز بوده است.

در معاملات امروز یکشنبه بیست و هفتم بهمن ماه ۹۸ بازار ارز، در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۴۵۰ تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت ۱۳۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۴۸۵۰ تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت ۱۵۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

دلار ۱۸ هزار تومان می شود؟

اگرچه در بازار آزاد شاهد رشد بهای دلار در کانال ۱۴ هزار تومانی هستیم.  نکته جالب توجه اینکه امروز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی، نرخ رسمی ۴۷ ارز در بانک مرکزی با ثبات همراه شده است. بر این اساس بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها نسبت به روز گذشته ثابت مانده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به طور کلی در حال حاضر نگاه فعالان اقتصادی و فعالان بازار ارز به تعیین تکلیف FATF است چرا که به نظر می رسد نپذیرفتن گروه ویژه اقدام مالی،  اقتصاد ایران را با چالش های زیادی همراه می کند که از جمله آن شاید تداوم افزایش قیمت دلار در بازار باشد.

واقعیت این است که چندی پیش کارشناسان اقصادی افزایش قیمت دلار تا ۱۴ هزار تومان را پیش بینی کرده بودند و در مورد دلار در سال آینده نیز اعلام کردند که قیمت آن به مرز ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان خواهد رسید. پیش بینی ای که رییس کل بانک مرکزی به شدت در مورد آن واکنش نشان می دهد و حتی معتقد است که نوسانات دلار در طی روزهای اخیر نیز تحت تاثیر جوسازی کانال های تبلیغاتی در خصوص احتمال رفتن ایران به لیست سیاه FATF رقم خورده است.

توصیه همتی به مردم

همتی طی اظهارنظری در هفته گذشته، جو روانی حاصل از FATF را عامل افزایش بهای ارز معرفی کرد. مدیر کل بانک مرکزی ضمن انتقاد از سودجویان معتقد است در شرایط فعلی حتی پیوست ایران به FATF نمی تواند تغییری در روند فعلی اقتصاد ایران ایجاد کند.

رئیس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد از ورود به این بازار به دلیل ریسک قابل توجه، پرهیز کنند.

همتی در پیامی اظهار کرد: این روزها، سفته‌بازان و رانت جویان بازار ارز نتیجه جلسه آتی FATF را بدون اطلاع از پیچیدگی‌های روند آن، عدم تمدید تعلیق قلمداد کرده و در خصوص تأثیر آن بر نرخ ارز تبلیغات زیادی در کانال‌های تبلیغاتی خود راه انداخته‌اند.

عبدالناصر همتی ادامه داد:  نظرم را قبلاً در مورد اهمیت این موضوع گفته‌ام، اما در شرایط فعلی که اغلب بانک‌های خارجی به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا، همکاری لازم با بانک‌های ایران را ندارند و تبادلات ارزی ما از طریق مکانیزم های بانکی جایگزین و غیرقابل تحریم، انجام می‌شود، تصمیم مربوط به  FATF  اعم از تمدید یا عدم تمدید،  نمی‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد .

وی معتقد است که عمده خبرسازی‌ها در این خصوص، باانگیزه سودجویی و نوسان گیری در بازار ارز انجام می‌گیرد.

به گفته همتی، دستاویز قرار دادن موضوع FATF برای اثرگذاری در نرخ ارز از طریق سفته‌بازان و فضای مجازی، با واقعیات بازار و روند تأمین ارز در تجارت خارجی کشور و چشم‌انداز گشایش کانال‌های جدید، همخوانی ندارد.

 نگاهی به  نوسانات نرخ دلار در ۸ روز اخیر :

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 89123
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا