دلار از ۱۶۲۰۰ تومان گذشت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نگاه خوش بینانه رییس کل بانک مرکزی به بازار ارز و تضمین وی برای ثبات نرخ ارز در حالی ادامه دارد که دلار در بازار روند صعودی را طی می کند. نکته قابل تامل اینکه این افزایش قیمت دلار تنها مربوط به بازار آزاد نیست و حتی صرافی های بانکی نیز آن را تایید می کنند.


بر همین اساس سیامک قاسمی مدیرعامل یک موسسه مطالعات اقتصادی  در مورد روند افزایشی نرخ دلار در صفحه توئیتر خود نوشت : “لابه لای کرونا و در حالی که ما به شدت در حال شستن دست ها هستیم و نو ماچ و نو تاچ را زمزمه می کنیم، قیمت دلار دولتی در صرافی رسمی بانک ملی ایران خیلی ملو و بی سر و صدا به ۱۵۶۰۰ تومان رسید. احتمالا اینم تا شنبه فرصت داره بیاد پایین! “

امروز نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و فروش ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان شد. به این ترتیب قیمت دلار با توجه به اعلام صرافی های بانکی با افزایش ۸۰۰ تومانی نسبت به روز قبل روبرو شد.

دلار ۱۸ هزار تومان می شود؟

اگرچه افزایش قیمت دلار درست بعد از تایید ورود ایران به لیست سیاه FATF آغاز شد و حتی به ۱۵۶۰۰ تومان رسید اما در روز بعد از اعلام این خبر به نرخ ۱۴۷۰۰ تومان رسید. این در حالی است که به نظر می رسد اقدامات بانک مرکزی برای تثبیت بازار ارز نتیجه ای نداشته به طوری که دلار حتی در حال نزدیک شدن به کانال ۱۶ هزار تومانی است. بنابراین بعید نیست که تا اوایل سال آینده پیش بینی کارشناسان در مورد افزایش قیمت دلار تا ۱۸ هزار تومان درست از آب در آید.

روند افزایشی نرخ ارز در حالی بازار را به هم ریخته است که عبدالناصر همتی همچنان بر تامین ثبات و آرامش بازارهای پول و ارز اصرار دارد. اما متاسفانه هرگاه رییس کل بانک مرکزی بر ثبات نرخ ارز در اظهارنظرهای خود پافشاری می کند، دلار با افزایش قیمت بیشتری روبرو می شود.

رییس کل بانک مرکزی معتقد است هرچند نرخ ۲۸ درصد برای نقدینگی بالا است اما با توجه به شرایط کشور و نیز کاهش درآمدهای نفتی، انحراف سه درصدی این نرخ از میانگین ۵۰ ساله نقدینگی، نشان از کنترل شرایط دارد.

حنای رییس بانک مرکزی رنگ ندارد

در همین خصوص  یکی از صرافان  به «جهان صنعت نیوز» گفت: امروز دلار با نرخ ۱۵۹۰۰ و یورو با نرخ ۱۷۲۰۰ در صرافی های رسمی فروخته شد. اگرچه نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی ۱۶۲۰۰ و یورو ۱۷۴۰۰ تومان بود.

به گفته وی، رییس کل بانک مرکزی مدام از ثبات نرخ ارز صحبت می کند در حالی حنای وی دیگر برای فعالان بازار رنگی ندارد.

این صراف اظهار کرد: نقدینگی با رشد ۲۸ درصدی روبرو شده است اما دولت راه کنترل این نقدینگی را بلد نیست و تنها در مورد ثبات بازار ارز وعده وعید می دهد.

وی افزود: اگر سیاست ها تغییر نکند، روند افزایشی نرخ ارز ادامه دار خواهد بود. این در حالی است که این موضوع به شدت بر بازار مواد غذایی تاثیر گذار است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 91220
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا