دغدغه مشارکت

به گزارش جهان صنعت نیوز:   نگرانی مذکور صرفا از سوی فعالان سیاسی مطرح شده و جامعه‌شناسان نیز بر این باورند که یأس موجود در جامعه فارغ از آنکه از کجا نشات گرفته، در انتخابات آتی به صورتی واضح بروز و ظهور خواهد داشت. مصداق این مدعا مصاحبه دیروز سعید معیدفر استاد دانشگاه و جامعه‌شناس با «اعتمادآنلاین» است که گفت‌: «پس از انتخابات سال ۹۶‌ این ذهنیت از سوی قشر مهمی در جامعه پیدا شد که چه رای بدهند و چه تصمیم به رای ندادن بگیرند، شرایط‌‌ آنها تفاوت چندانی نخواهد کرد. طبیعی است، در چنین حالتی نگرانی بابت کاهش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ به پررنگ‌ترین حالت ممکن خود برسد.»

بدون شک رفع این نگرانی و استفاده از راهکارهایی برای افزایش مشارکت و تمایل مردم به حضور پای صندوق‌های رای هیچ راهی ندارد مگر درک دقیق وضع موجود، ریشه‌یابی صحیح مشکلات فعلی و پذیرش واقعیت‌های جامعه که امروز بیش از همه حاکی از نارضایتی و ناامیدی است. برای همین هم قبل از جست‌وجو درباره راهکار، در گفت‌وگو با فعالان سیاسی از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا یک سوال مشترک را پرسیدیم. شما نگران میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ هستید یا خیر؟ و چرا؟

این طور که معلوم است نگرانی مذکور بیشتر از سوی اصلاح‌طلبان احساس می‌شود. در توضیح دلایل خود نیز از یک سو به رویه دستگاه‌های نظارتی و محدود شدن حق انتخاب مردم اشاره دارند و از سوی دیگر به عملکرد غیرقابل دفاع دولت مستقر و خودشان معترف بوده و اعتقاد دارند در نتیجه مجموع این عوامل، کاهش چشمگیر مشارکت در پیش است. اصولگرایان اما کمتر نگران و مایل هستند که بد به دل راه ندهند. روی پیش‌بینی‌ناپذیر بودن جامعه ایران و اتفاقاتی که احیانا می‌تواند شور سیاسی تزریق کند حساب می‌کنند و همچنین معتقدند که مردم حساب وضع موجود را که به اعتقادشان صرفا متاثر از عملکرد دولت است، از مجموعه نظام جدا کرده و پای آن می‌ایستند.

نگرانی‌هایی که قابل رفع است

امیررضا واعظی‌آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «نگرانی جدی وجود ندارد. واقعیت امر این است که عملکرد مسوولان در مشارکت مردم بسیار اثرگذار است. در همه دنیا مردم به انتخاب خود و عملکرد کسانی که انتخاب کرده‌اند نگاه می‌کنند.»

وی با اشاره به اینکه «در دنیا مشارکت سیاسی مردم به اندازه ایران نیست» گفت: «مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم در حد استانداردهای جهانی بود. منتها اگر بنا باشد که همواره مشارکت در ایران بیشتر باشد، عملکرد مسوولان باید بهتر باشد.»

این فعال سیاسی اصولگرا «طبیعی است که مسوولان باید عملکرد قابل قبولی داشته باشند تا مردم احساس کنند که امروزشان بهتر از دیروز و فردا بهتر از امروز است. در این صورت حتما مشارکت افزایش خواهد یافت.»

واعظی‌آشتیانی تاکید کرد: «موضوعی که ما را از مردم دنیا متمایز می‌کند این است که مردم ایران عملکرد مسوولان را پای نظام نمی‌گذارند و انقلاب و نظام را دوست دارند. مردم تحت هر شرایطی پای نظام و ارزش‌های انقلاب می‌ایستند. اما مسائلی وجود دارد که مردم را مایوس کرده و موجب نوسان میزان مشارکت می‌شود. مثلا اینکه ما احزاب قدرتمند نداریم. احزاب ما فقط بحث و جدل سیاسی می‌کنند و این برای مردم یأس و ناامیدی ایجاد می‌کند. بگو‌مگوهای بی‌حاصل سیاسی هم در ایجاد یأس در مردم و کاهش مشارکت آنان اثرگذار است.»

وی خاطرنشان کرد: «با تایید این نکته که نگرانی‌هایی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد، معتقدم که در صورت رفع ایراداتی که اشاره شد، نگرانی‌ها نیز برطرف شده و چندان قابل توجه نخواهد بود.»

کاهش مشارکت به خاطر یأس و نارضایتی

ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «در انتخابات مجلس یازدهم دیدیم که کمترین میزان مشارکت مردمی مشاهد شد اما هیچ مشکلی ایجاد نشد و آقایان هم به مجلس رفتند. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ به همین نحو است.»

وی افزود: «همان‌طور که پیش‌بینی می‌کنند مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده کم خواهد بود، اگرچه نمی‌شود مردم ایران را پیش‌بینی کرد.»

قوامی در تشریح دلایل کاهش مشارکت نیز گفت: «دلیل آن نارضایتی‌های عمومی مردم است. مردم با حمایت اصلاح‌طلبان در دوره اول و دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی امیدهایی نسبت به مشاهده حرکت اصلاحی در کشور داشتند اما دیدند که در این مدت نه‌تنها این‌طور نشد بلکه اوضاع در عرصه سیاسی بیشتر امنیتی ‌شد. از نظر اقتصادی نیز مشکلات بسیاری وجود دارد. همچنین عملکرد بد دولت در حوزه‌های مختلف موجب نارضایتی مردم شده است و همه اینها در کاهش مشارکت نقش دارد.»

عدم نگرانی به خاطر پیش‌بینی‌ناپذیری

محمدصادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «نگرانی از بابت میزان مشارکت در انتخابات ندارم. به خاطر اینکه در ایران از حالا نمی‌توان پیش‌بینی کرد و مثلا گفت که در خرداد سال آینده مردم در انتخابات مشارکت نمی‌کنند. ما جامعه پیش‌بینی‌پذیری نداریم و هر وضعیتی ممکن است وجود داشته باشد. به همین خاطر چون صورت مساله معلوم نیست، نگرانی هم بی‌مورد است.»

وی در واکنش به برخی که نارضایتی مردم از عملکرد دولت را عامل کاهش میزان مشارکت در انتخابات آتی می‌دانند، گفت: «بستگی به عوامل دیگری هم دارد. یک رویداد اجتماعی علل و زمینه‌های مختلفی دارد. مشارکت یا عدم مشارکت هیچ وقت یک علت ندارد. اصلا در حوزه رفتارهای اجتماعی رویدادهایی با یک علت نداریم. هر کسی هم که بگوید این اتفاق به خاطر این موضوع خاص رخ خواهد داد، حتما درک درستی از پدیده‌های اجتماعی ندارد.»

کوشکی توضیح داد: «پدیده‌های اجتماعی ناشی از مجموعه‌ای از علل است که رخ دادن یا رخ ندادن آن را مشخص می‌کند. یکی از مولفه‌های اثرگذار در میزان مشارکت نیز عملکرد دولت فعلی است. اما اینکه بگوییم کاهش مشارکت یا عدم مشارکت فقط به این دلیل خواهد بود، تحلیل دقیقی نیست.»

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: «ممکن است جنس رقابت‌ها به قدری جدی و تنگاتنگ باشد که مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق کند.»

کاهش مشارکت به خاطر محدودیت در انتخاب

جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «نگرانی درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ قطعا وجود دارد.»

وی افزود: «از قدیم گفته‌اند سالی که نکوست از بهارش پیداست. انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ نشان داد که مردم علاقه‌ زیادی به مشارکت در انتخابات ندارند. فکر می‌کنم اگر تجربه انتخابات مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری هم تکرار شود، مردم ایران دیگر در انتخابات‌ها آنگونه که لازم است، شرکت نمی‌کنند.»

این عضو حزب اتحاد ملت توضیح داد: «مردم وقتی نتوانند کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند، از خود می‌پرسند که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ و چرا باید به کسی که مورد نظر ما نیست رای بدهیم؟»

وی با تاکید بر اینکه «انتخابات نشانگر آگاهی و شخصیت انسان است» گفت: «قطعا انتخاب‌کننده باید این حق را داشته باشد که فرد مورد نظر خود را انتخاب کند. ضمن اینکه وقتی ما این همه از مردم ایران تعریف کرده و معتقدیم که مردمانی آگاه، محترم و سیاسی هستند باید باور کنیم که این ملت متمدن و فرهیخته قطعا می‌توانند کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند؛ کاندیدایی که بتواند خواسته‌های مردم را محقق کرده و مشکلات فراوانی که در کشور وجود دارد را حل کند.»

جلالی‌زاده رویه شورای نگهبان در فرآیند تایید صلاحیت‌ها را عامل مهمی در میزان مشارکت مردم دانست و گفت: «نکته دیگر این است که متاسفانه کاندیداهایی که انتخاب می‌شوند به قدر کافی اختیار لازم را ندارند و نمی‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند. این امر نیز بر یاس و نارضایتی مردم که عامل کاهش مشارکت است، می‌افزاید.»

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 153858
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا