دغدغه شفافیت آمار کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این روزها ا افراد زیادی در مورد آمار ،اقدامات و انگیزه‌های تجویز در مورد کرونا در فضای مجازی صحبت می‌کنند ،اما چندی پیش حسن قاضی زاده هاشمی ،وزیر باسبق بهداشت و درمان کشور در پستی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام از  هشدارهایش به دولت نوشته بود و در آن به نگرانی مردم از شیوع کرونا و ترس آنها از آینده شان گفته بودو خواسته که مردم دست به کار شوند و به قطع زنجیره کرونا پایان دهند.اما نکته مهم این موضوع که وزیر اسبق بهداشت و درمان را مهمتر می کند آن است که قاضی زاده هاشمی بیش از چهار سال وزیر وزارتخانه‌ای بوده که اینک با این بحران روبه رو شده  و تجربیات ارزشمندی دارد که می‌تواند چراغ راه باشد او از زیرساخت‌های این وزارتخانه و  ضعف‌ها و قوت‌های آن با خبر است .

این در حالی است که تا روز سه شنبه (۵فروردین) آمار مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ از مرز  ۲۴ هزار نفر در ایران گذشت و قریب به هزار و ۸۰۰ نفر جان خود را از دست دادند، که بسیاری بر این باورند اغلب کشورها به دلایل سیاسی، اقتصادی و روانی جامعه از ارائه آمار واقعی خودداری می کنند و کشور ما نیز از این امر مستثنا نیست. ورود کرونا به کشور از تاریخ ۲۹ بهمن ۹۸ و با فوت دو شهروند قمی توسط وزارت بهداشت تایید شد، در حالی که  فیلم‌ها و اخبار منتشر شده در فضای مجازی از ابتلای مردم به کرونا از ۲۰ روز قبل از اعلام تاریخ رسمی خبر می داد و وزارت بهداشت تاکید داشت که این اخبار و فیلم ها شایعه سازی است و به محض مشاهده اولین مورد ابتلای به کرونا در ایران، بدون درنگ اطلاع رسانی خواهد کرد و بعد از گذشت حدود ۱۵ روز از اعلام اولین فوتی در کشور و شهر قم، شیب نموداری آمار مبتلایان در ایران، روزانه به بیش از هزار نفر رسید. نمایندگان مجلس نیز هر از چند گاهی از عدم شفافیت دولت و وزارت بهداشت در ارائه آمار واقعی انتقاد می کردند، به عنوان مثال احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس در روز ۵ اسفند ۹۸ و در حالیکه وزارت بهداشت اعلام می کرد که حدود ۵۰ نفر در شهر قم به کرونا مبتلا شده اند، گفته بود: « فقط در شهر قم حدود ۵۰ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند.» یا اظهار نظرهای علی‌اکبر مرتضایی، فرماندار ویژه کاشان که در تاریخ ۱۹ اسفند و در برنامه زنده تلویزیونی  گفته بود: «از ابتدای ماه اسفند در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل، ۸۸ نفر به علت ابتلای به بیماری کووید ۱۹ فوت کرده‌اند و در همین مدت ۱۰۵۶ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.» همچنین می‌توان به گفته‌های نماینده رشت نیز استناد کرد، هر چند که همه این اظهار نظرهاتوسط وزارت بهداشت تکذیب می‌شد.

وزیر اسبق بهداشت: هشدارهایم بی نتیجه ماند

در تازه‌ترین اظهار نظر، چند روز پیش وزیر اسبق بهداشت و درمان، در صفحه اینستاگرامی خود از تلاش‌هایی قبل ازهمه گیر شدن این ویروس در کشور  خبر داد و اذعان کرد که در آن زمان به رئیس جمهور و مسئولان وزارت بهداشت هشدارهای لازم را داده است. حسن قاضی زاده هاشمی نوشته است: «آموخته‌ام با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد به جای نامه سرگشاده و اظهارنظر علنی و عمومی که موجب نگرانی بیشتر هموطنان می‌شود، چنانچه بخواهد اثر بخش باشد نصیحت محرمانه و بی سروصدا موثرتر است. از اواخر آذرماه ۹۸ در خصوص نگرانی شیوع این بیماری به رئیس جمهور و وزیر بهداشت هشدارهایی داده‌ام که جدی نگرفتند و تلاش‌هایم بی ثمر بوده است، ولی دست از تلاش نکشیده ام و همچنان با اعلام آمادگی و انتشار این مطلب به سمع و نظر مردم می‌رسانم که در راستای مسئولیت اجتماعی و فردی خود به عنوان یک پزشک که سالهایی وزیر بهداشت کشور بوده، دست از تلاش نمی کشم.» قاضی زاده هاشمی همچنین از مردم خواسته که خودشان به فکر هموطنانشان باشند و با رعایت قرنطینه خانگی و مسئولیت های اجتماعی به کنترل شیوع و قطع زنجیره کرونا کمک کنند. از سوی دیگر وزیر اسبق بهداشت بعد از استغفا از این وزارتخانه تا کنون با هیچ رسانه‌ای گفت وگو نکرده و در گفته‌های کوتاهی به خبرنگار جهان صنعت نیوز، تاکید کرد که در راستای اطلاع رسانی به مردم و نشان دادن اهمیت ویژه نقش مردم در شکست کرونا، همچنان اقدام به انتشار مطلب فوق در صفحه رسمی اینستاگرام خود خواهد کرد و نمی‌خواهد به بازار شایعات و دروغ پردازی‌ها دامن زده شود.

چرا ایران سومین کشور از لحاظ تعداد ابتلا به کروناست

نکته مهم درباره صحبت‌های اخیر وزیر اسبق بهداشت که تازگی هم ندارد، این است که بار دیگر سکوت وزارت بهداشت و دولت را در رابطه با زمان شیوع کرونا، مورد انتقاد قرار گرفته است. سوالی که این روزها در ذهن اکثر مردم ایران نقش بسته این است که چرا مسئولین هشدارهای این پزشکان و کارشناسان را جدی نگرفتند و با برخی از اقدامات کار را به جایی رساندند که حالا ایران یکی از سه کشور پرجمعیت در تعداد مبتلایان به کرونا است، در حالی که کشورهای همسایه با اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام دادند، آمار تعداد مبتلایان و مرگ و میرشان قابل مقایسه با ایران نیست. آنچه که مسلم است مسئولان کشورمان با سهل انگاری درباره شیوع این ویروس مرگبار در جهان، هم اکنون کار را به جایی رسانده‌اند که حالا به جای هزینه‌های کمترِ پیشگیری، باید میلیون‌ها دلار را صرف ضرر و زیان تعطیلی مراکز خدماتی، مشاغل، گردشگری نوروز، مراکز آموزشی و از همه مهمتر بار روانی جامعه کنند. یکی دیگر از انتقادهای جدی که به دولت در این رابطه وارد است تدوام پروازها از مقصد کشور چین به عنوان منشا شیوع کرونا در جهان است. در حالی که ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد، لغو چند پرواز و عدم پذیرش مسافران چینی، نمی توانست زیان آنچنانی را به کشور تحمیل نماید. آیا ارزش منایع انسانی کمتر از ارزآوری مسافران چینی بود که حالا اکثر کشورهای همسایه مرزهایشان را با ایران بسته‌اند و به نوعی ایران را در یک قرنطینه خانگی در مرزهای خود قرار داده اند. شاید اگر وزارت بهداشت و در راس امور دولت آن زمانی که یک مهندس چینی در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شد، عدم ورود مسافران چینی و محموله‌هایی که از کشور چین به وسیله هواپیماهای ماهان وارد ایران می شد را جدی می‌گرفتند، حالا ما نیز مانند ترکیه و افغانستان تعداد محدودی از مبتلایان را داشتیم و شهرهای کشور در شرایط قرمز و بحرانی قرار نمی‌گرفت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 96121
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا