دست پنهان آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز: حمله انتحاری روز جمعه در مسجد «امام بارگاه» قندهار به کشته و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر انجامید. پس از سقوط افغانستان و از زمانی که گروه طالبان قدرت را در کابل به دست گرفته‌ است، این چندمین حمله خونین انتحاری است که در این کشور رخ می‌دهد. نخستین انفجار در هفته دوم تسلط طالبان بر افغانستان، در نزدیک میدان هوایی (فرودگاه) کابل، زمانی به وقوع پیوست که هزاران نفر تلاش داشتند وارد این فرودگاه شوند. در آن زمان عملیات تخلیه شهروندان خارجی و همکاران افغانشان جریان داشت و بسیاری تلاش داشتند طی همان روند از افغانستان فرار کنند. در آن حمله انتحاری که مسوولیت آن را نیز شاخه خراسان داعش برعهده گرفت، حدود ۲۰۰ نفر از جمله کودکان و زنان جان باختند. انفجار مسجد قندهار که در آن نیز نزدیک به ۲۰۰ شیعه کشته و زخمی شدند و انفجار دیگری هم در مسجدی در ولایت قندوز، ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.


پس از خروج آمریکا از افغانستان لایه‌های پنهان داعش در این کشور در حال نمایان شدن است، به باور کارشناسان حملات تروریستی در افغانستان با اهداف تفرقه‌افکنانه و سوق دادن این کشور به جنگ شیعه و سنی صورت می‌گیرد.

این حمله انتحاری از سوی جامعه جهانی محکوم شده است. در این میان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم‌کردن عملیات تروریستی علیه شیعیان قندهار، خواستار برخورد حاکمیت فعلی افغانستان با مسببان جنایت هولناک قندهار شد. شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز در بیانیه‌ای با تسلیت فاجعه تروریستی انفجار در مسجد شیعیان قندهار تاکید کرد: انتظار می‌رود مسوولان کنونی افغانستان که وظیفه حفظ جان و مال و امنیت مردم برعهده آنهاست، فراتر از محکومیت و ابراز انزجار لسانی، برای جلوگیری از این جنایات، اقدامات سریع و موثر را به انجام رسانند و مسوولانه و قاطعانه وارد عمل شده و وظیفه حتمی و قانونی خود را ایفا کنند.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با کارشناسان به علل و پیامدهای شیعه‌کشی در افغانستان پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی

محمد پیر ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان در خصوص اهداف داعش در انفجارهای سریالی افغانستان به «جهان‌صنعت» گفت: داعش مسوولیت حملات تروریستی در قندوز و قندهار را برعهده گرفته است، انگیزه داعش به راه انداختن جنگ سنی و شیعه و تفرقه در افغانستان است، در صورتی که شیعه‌ها و سنی‌ها به طور سنتی مشکلی با هم نداشته و در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند، مگر در مواقع خاص که با دستکاری حاکمیت به مشکل برخورده‌اند، اما در حقیقت توده مردم در کنار هم بدون مشکل و نزاعی زندگی می‌کنند. بنابراین داعش در تلاش است برای تثبیت حضور خود در افغانستان دست به تفرقه‌افکنی و این جنایات می‌زند، علاوه بر اینکه داعش به دنبال جذب نیروهای محلی برای بهبود شرایط خود در این کشور است.

این کارشناس در ادامه اضافه کرد: حضور داعش در شرایط امن و بدون تنش در افغانستان امکان‌پذیر نخواهد بود، بنابراین با ایجاد ترس و هرج و مرج در پی قدرت‌نمایی است به همین دلیل ممکن است حتی با طالبان نیز دچار مشکل شود.

ناتوانی طالبان در مقابله با داعش

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه چرا حاکمیت افغانستان که اکنون در دست طالبان است نمی‌تواند مانع این حملات شود، گفت: بدنه نیروهای امنیتی- نظامی طالبان، همان نیروهای جهادی است که تفکرشان با ایدوئولوژی داعش چندان تفاوتی ندارد، از نظر آنها شیعه مسلمان محسوب نمی‌شود، بنابراین برای مقابله قاطعانه با داعش انگیزه‌ای هم ندارند.

مساله بعدی اینکه، طالبان تجربه نظامی و امنیتی چندانی برای مقابله با این حملات را نیز ندارد، نیروی طالبان تنها یک نیروی جهادی است که صرفا توانایی جنگیدن دارد، اما تجربه چگونگی حفاظت از یک مسجد در مقابل حملات انتحاری را ندارد. نکته دیگر اینکه مسائل مالی هم نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند، با توجه به اینکه طالبان از نظر اقتصادی شرایط مطلوبی ندارد و جذب نیروهای این گروه با پیشنهادهای مالی بهتر به گروه‌های تروریستی مانند داعش بعید نیست. از سوی دیگر نبود امکانات و تجهیزات برای تشخیص عملیات انتحاری نیز مزید بر علت شده است. در هر صورت یک نیروی نظامی- امنیتی با انگیزه در اختیار طالبان نیست که بتواند با داعش مقابله کند، علاو بر اینکه اساسا نمی‌توان مانع از عملیات انتحاری شد، در صورتی که اگر این امر امکان‌پذیر بود آمریکا با تعداد نیروهای زیادش در افغانستان می‌توانست مانع از این حملات شود.

ضرورت تشکیل دولت فراگیر

محمد پیرملازهی چاره مقابله با داعش را تشکیل دولت فراگیر در افغانستان عنوان کرده و گفت: مقابله با داعش امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه طالبان سیاست داخلی خود را تغییر دهد، و در ساختار قدرت خود از نیروهای قومی و مذهبی دیگری نیز بهره‌گیری کند، تا بخش مهمی از جامعه که نیمی از آنها جمعیت پشتون است، برای مقابله با داعش انگیزه پیدا کنند. از آنجایی که مردم نقشی در دولت ندارند، انگیزه‌ای هم برای همکاری با آن در خود نمی‌بینند. مجموع این شرایط نشان می‌دهد که طالبان از قدرت لازم برای مانور برخوردار نیست.

دست پنهان آمریکا

این کارشناس مسائل افغانستان درباره پیامد خروج آمریکا از افغانستان و فراهم شدن بستر مناسبی برای افزایش رشد داعش به سخنان چند روز پیش ولادیمیر پوتین اشاره کرد و گفت: طبق اطلاعات رییس‌جمهوری روسیه، آمریکا در حال همکاری با داعش در افغانستان است و داعش در بخش‌هایی از افغانستان که هم‌مرز با حوزه امنیتی روسیه در قفقاز و آسیای‌مرکزی و هم‌مرز با سین‌کیانگ چین است، وجود دارد. شاید داعش از حمایت مستقیم آمریکایی‌ها برخوردار نباشد، اما ایالات متحده هم مانعی در برابر فعالیت‌های تروریستی این گروه ایجاد نمی‌کند. روس‌ها مدعی هستند زمانی که داعش جغرافیای نفوذ خود را در خاورمیانه از دست داد، هلی‌کوپترهای آمریکایی شبانه آنها را به منطقه بدخشان افغانستان منتقل کردند، اگر اطلاعات روس‌ها درست باشد، در واقع آمریکایی‌ها فضا را برای داعش در افغانستان باز کردند، این به آن معناست که داعش باید علیه منافع چین و روسیه و ایران مورد استفاده قرار بگیرد. اگر این احتمالات را درست در نظر بگیریم، بنابراین داعش یک خطر بالقوه بسیار بزرگ به شمار می‌رود که در داخل ظاهرا علیه شیعه‌ها و هزاره‌ها وارد عمل شده است. این گروه مناطق دیگری را خارج از افغانستان تحت‌تاثیر قرار داده و امنیت ملی کشورهای دیگر را نیز با تهدید مواجه خواهد کرد. این کارشناس اضافه می‌کند: در واقع این امر، مساله ساده‌ای نیست و به رقابت‌های پشت‌پرده چین و روسیه و آمریکا برمی‌گردد.

بی‌عملی جامعه جهانی

محمد پیرملازهی درباره سکوت جهانی درباره وقایع افغانستان اضافه کرد: کشورهای جهان پس از بروز هر حمله انتحاری فقط به صورت لفظی این حملات را محکوم کرده و در عمل، فاقد یک اراده سیاسی منسجم برای رسیدن به راه‌حلی برای بحران افغانستان هستند. این اظهارنظرها هیچ دردی را از مردم شیعه افغانستان دوا نمی‌کند.

در واقع باید سیاست هماهنگ‌تری را در جهت تشویق طالبان برای تشکیل یک گروه نظامی منسجم برای مقابله با این دست حملات اتخاذ شود که این امر مستلزم پول و امکانات و نیرو است که طالبان از این تجهیزات برخوردار نیست. طالبان یک گروه چریکی بود که مانع ایجاد امنیت در افغانستان می‌شد و دولت اشرف غنی را تضعیف می‌کرد. اما اکنون در راس قدرت قرار گرفته‌اند و مسوولیت دارند که از جان و مال مردم محافظت کنند، اما واقعیت این است که توان یا اراده سیاسی انجام چنین کاری را ندارند.

این کارشناس افغانستان عنوان کرد: از لحاظ ایدئولوژیک طالبان بخشی از داعش هستند. تنها زمینه اختلاف بین آنها این است که طالبان محلی فکر می‌کند و داعش جهانی. طالبان به دنبال اسلامی کردن افغانستان است حال آنکه داعش به دنبال اسلامی کردن جهان. طالبان اگر مورد حمایت‌های اقتصادی، تبلیغاتی، امنیتی و نظامی قرار نگیرد احتمال اینکه به سمت داعش سوق پیدا کند بسیار زیاد است. در حال حاضر افغانستان دستخوش هرج و مرج است و از یک قدرت مرکزی منسجمی برخوردار نیست.

کشتار برای بقا

محمدتقی فاضل‌میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص شیعه‌کشی در افغانستان به «جهان‌صنعت» گفت: مشکل اصلی قتل و کشتار فرقه‌های متعصبی است که می‌خواهند به هر قیمتی حکومت تشکیل دهند که طالبان در راس آنها قرار دارد؛ داعش هم برآمده از همین افکار طالبانی است و چندان تفاوتی با آن ندارد. «حکومت به هر قیمت» منطق کسانی است که می‌خواهند از راه دین حکومت کنند. در تاریخ هم این مساله وجود داشته است. اگر به زمان عثمانی‌ها و صفوی‌ها رجوع کنیم، این نوع کشتارهای فرقه‌ای مذهبی برای بقای حکومت زیاد بوده است. صفوی‌ها برای بقای حکومت‌شان سنی‌ها را می‌کشتند و عثمانی‌ها هم شیعه‌ها را. در رابطه با افغانستان هم همین اتفاق در حال رخ دادن است.

جنایت آمریکا در افغانستان

محمدتقی فاضل‌میبدی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین جنایت را در حق افغانستان، آمریکا مرتکب شد، گفت: آمریکا در ابتدا حکومت طالبان را ساقط کرد و بعد دولتی را روی کار آورد و بعد این کشور را به حال خود رها کرد و رفت و دوباره طالبان به راس امور بازگشت. هرچند در زمان حکومت غیرطالبان هم این کشتار وجود داشت. اما در آن زمان تفاوتی که وجود داشت این بود که طالبان به قالب کلی خود باعث کشتار می‌شد، اما اکنون طالبان تنها دست به کشتار شیعیان می‌زند. البته هنوز تردید وجود دارد که در این نوع کشتار آیا طالبان دخیل است یا نه، قتل و کشتار تحت عنوان «داعش خراسان» صورت می‌گیرد که مشخص نیست دقیقا چه گروهی است و از کجا آمده است، اما باید دید که این فرقه‌های مذهبی که به نام دین و خدا و پیامبر دست به کشتار می‌زنند و برای بقای خودشان خون‌ریزی می‌کنند، منشاء شکل‌گیری‌شان کجاست، به این معنا که طالبان و داعش یک‌شبه ساخته نشده‌اند.

فاضل‌میبدی بر این باور است که آمریکا و اسراییل و طالبان در این جریان دست دارند و می‌خواهند افغانستان منطقه‌ای خون آلود و پرتنش باشد تا خودشان به راحتی حکومت کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 222223
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا