دست خالی دولت و حضور پررنگ دلالان در بازار گندم

 جهان صنعت نیوز  |  نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  در خصوص حمایت دولت از واردات و تولید کالاهای استراتژیک ، گفت: با توجه به اینکه برخی از کالاها استراتژیک محسوب می‌شوند، بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند محصولات  و کالاهای استراتژیک خود را در داخل تولید کنند حتی اگر زمینه آن را ندارند به دنبال ایجاد آن هستند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید همسو با تمامی کشورها به دنبال تولید محصولات استراتژیک در داخل باشیم، ادامه داد: کشاورزی در تمام دنیا شامل دریافت یارانه است و بسیاری از کشورهای منطقه مانند ترکیه بسیار بیشتر از یارانه‌ای که ما در اختیار این بخش قرار داده‌ایم به آن اختصاص می‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی کشور بسیاری از کالاهای بخش کشاورزی مانند آرد، گوشت قرمز و مرغ مصرف روزانه پیدا کرده و کالاهای اساسی زندگی مردم هستند، عنوان کرد: نهاده‌های کشاورزی که لازمه تولید محصولات هستند نیز در میان کالاهای اساسی قرار دارند و باید به آنها نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و با حمایت دولت وارد کشور شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی انتظار می‌رود قیمت‌گذاری کالاهای اساسی تولیدداخل منصفانه باشد، گفت: قیمت یک هزار ۷۰۰ تومانی گندم در شرایطی که قیمت جو بالاتر از آن است و در مرزها این محصول ۳۰ سنت به فروش می‌رسد موجب دلال بازی و قاچاق می‌شود و قطعا دامداران به جای جو از گندم برای تغذیه دام‌های خود استفاده می‌کنند.

انارکی با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان تولید گندم نیاز داخل را تامین می‌کند و خرید تضمینی آن در حال انجام است، افزود: برخی دلال‌ها و واسطه‌ها اجازه نداده‌اند که گندم تولیدی کشاورزان به دست دولت برسد، اگر این موضوع کنترل نشود دچار مشکل می‌شویم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه باید برای کشاورز ایجاد انگیزه کنیم تا در سال زراعی جدید اقدام به کشت گندم کند، اگر این اتفاق صورت نگیرد سال آینده دچار مشکل شویم، خاطرنشان کرد: باید بر اساس تعرفه‌های وارداتی و صادراتی و یارانه بخش کشاورزی از کشاورزان حمایت کنیم.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 37911
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا