دستگاه متولی ارز دیجیتال در ایران مشخص شود

جهان صنعت نیوز| عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه مزارع ارز دیجیتال در ایران، گفت: موضوع ارزهای دیجیتالی در چند بعد قابل بررسی است و ضمن اینکه باید فرصت های این نوع ارز را به صورت همه جانبه نگریست، اما نیز تهدیدهایی به همراه دارد که باید به آن توجه شود و برای آن چاره جویی کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در تشریح فرصت های توسعه ارز دیجیتال، افزود:این نوع ارز هزینه عملیاتی پایینی دارد، چراکه ارزهای متعارف به دلیل اینکه نهادهای واسطه ای آنها را معامله می کنند، هزینه های مبادله بالایی دارند.

وی سرعت بالای نقل و انتقال ارز در حوزه بین المللی را از دیگر مزایای رمز ارزها برشمرد و ادامه داد: در شرایط تحریم بانکی به دلیل ناشناس بودن فرد گیرنده و فرستنده این نوع ارز می تواند یکی از مسیرهای انتقال باشد و تا حدودی می تواند تهدیدی برای تسلط ارزهای غیر مجازی نظیر دلار در اقتصاد ایران باشد.

حسینی با اشاره به اینکه امکان جعل در حوزه ارز دیجیتال وجود ندارد، تاکید کرد: رمز ارزها می توانند مزایای متعددی از حیث جذب سرمایه گذاری خارجی برای کشورهایی که زمینه این فعالیت را مجاز دانسته و شرایط فعالیت آن را به صورت قانونی داشته اند، فراهم کند.

وی با اشاره به تهدیدهای ارز دیجیتال که می تواند ابزار پولشویی به حساب آمده و در کنار آن از ابزارهای خروج سرمایه از کشور محسوب شود، افزود: در برخی کشورها با این دید به حوزه ارز دیجیتال نگریسته می شود که با همین رویکرد در برخی کشورها خرید و فروش رمز ارزها ممنوع شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تولید برق در برخی ماه های سال در کشور بیش از نیاز داخلی است و در برخی ماه ها با کمبود عرضه مواجه است، لذا در این شرایط می توان به گونه ای مدیریت کرد که ماینینگ ارز دیجیتال در ماه هایی انجام شود که مصرف برق در پیک و اوج خود قرار ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به جذابیت ارزهای دیجیتال و توسعه نیروگاه ها توسط بخش خصوصی چالش مصرف انرژی در ایران در این زمینه قابل مدیریت است.

حسینی نوسانات قیمتی ارز دیجیتال را یکی دیگر از تهدیدهای آن عنوان کرد و افزود: نوسانات قیمتی سبب شده که برخی کشورها که نسبت به مجاز دانستن رمزارزها تردید داشته و آن را غیرمجاز اعلام کردند، به افکار عمومی خود هشدار دهند که رمزارزها عدم ثبات قیمتی دارد.

وی با بیان اینکه مقررات و قوانین مشخصی در حوزه بین المللی در حوزه رمز ارزها وجود ندارد، ادامه داد: همانگونه که رمز ارز می تواند یک مزیت باشد بر سیاست های پولی کشورها در سطح کلان نیز تاثیرگذار است و می تواند سیاست های بانک مرکزی کشورها را تهدید کند، چراکه بانک ها در این بخش امکان اعمال سیاست های پولی را نخواهند داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، اظهار کرد: باید از چند جنبه به توسعه ارز دیجیتال در کشور نگریسته شود که در درجه نخست باید شیوه برخورد با این موضوع و مجاز بودن و یا مجاز نبودن استفاده از آن در کشور باید سریعتر تعیین تکلیف و مشخص شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در برخی کشورها که ارز دیجیتال مجاز شناخته شده از آن مالیات و مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود، تصریح کرد: باید یک دستگاه متولی در ایران برای رسیدگی به حوزه ارز دیجیتال فارغ از مجاز بودن یا نبودن آن مشخص شود.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 32480
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا