دستور آمریکا برای مسافران ایرانی‌تبار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  گزارش یک رسانه کانادایی حاکی است دولت آمریکا در اقدامی غیرقانونی به مأموران مرزبانی خود دستور داده تمامی مسافرانی که متولد ایران هستند را در گذرگاه‌های مرزی بازداشت و مورد بازجویی قرار دهند.


پایگاه «سی‌بی‌سی» می‌گوید اوایل ژانویه سال جاری میلادی به مأموران آمریکایی شاغل در گذرگاه‌های مرزی این کشور با کانادا دستور داده شده مسافران زاده‌شده در ایران را بازداشت کرده و مورد بازجویی قرار دهند. سی‌بی‌سی به ایمیلی از یک مأمور مرزبانی آمریکا استناد کرده که به رویت این رسانه رسیده است. 

این گزارش چند روز بعد از آن منتشر شده که رسانه‌هایی دیگری ادعا کردند روز ۴ ژانویه (مصادف با ۱۴ دی‌ماه) نزدیک به ۲۰۰ مسافر با اصالت ایرانی که شهروندان آمریکا و کانادا بوده‌اند هنگام عبور از گذرگاه مرزی «طاق صلح» در منطقه «بلاین»، واقع در ایالت واشنگتن برای ساعت‌ها متوقف شده و تحت بازجویی قرار گرفتند.

گزارش‌ها درباره بازداشت این مسافران یک روز بعد از آن منتشر می‌شد که دولت آمریکا در یک عملیات تروریستی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از همراهان ایشان از جمله «ابو مهدی المهندس»، جانشین سازمان حشدالشعبی عراق را به شهادت رساند. 

با این حال، اداره گمرک و مرزبانی آمریکا هدف قرار دادن اتباع یک کشور صرفاً بر اساس محل تولد آنها را تکذیب کرد. یک مقام این نهاد آمریکایی در آن زمان به سی‌بی‌سی گفته بود «فضای تهدید» موجب شده بود اداره مرزبانی تمهیدات امنیتی بیشتری در مرزها به کار ببندد. این مقام‌، با وجود این، مدعی شد که مسافران متولد ایران بازداشت نشده‌اند و تأخیرها در عبور از گذرگاه طاق صلح به دلیل کمبود نیروی انسانی در یک روز شلوغ مربوط به تعطیلات آغاز سال نوی میلادی بوده است.

ایمیلی از یک مأمور مرزبانی آمریکا که به دست «سی‌بی‌سی» رسیده این ادعای اداره گمرک آمریکا را به چالش می‌کشد. این مأمور ایمیل مذکور را برای یک وکیل امور مهاجرت به نام «لن ساوندرز» که در بلاین سکونت دارد ارسال کرده است.

ساوندرز معتقد است که این مأمور ایمیل مورد نظر را به دلیل انتقادی که به مشی اداره گمرک و مرزبانی آمریکا داشته برای او ارسال کرده است. وکیل مورد نظر خواستار محرمانه ماندن نام این مأمور مرزی شده است.

در این ایمیل، اذعان شده دفتر اداره گمرک و مرزبانی آمریکا در «سیاتل» که مأمور پوشش مسائل مرزی مربوط به آمریکا و کانادا است از مأموران خواسته مسافران متولد ایران را بازداشت کرده و از آنها سوالاتی درباره مسائل تروریستی بپرسند.

این مأمور مدعی شده تنها دلیل بازداشت و بازجویی از مسافران ایرانی، زادگاه آنها بوده است. او گفته که این اقدام غیراخلاقی و احتمالاً خلاف قانون اساسی آمریکا است. وی همچنین نوشته که بعد از درز اخبار مربوط به این اقدام در رسانه‌ها، دولت آمریکا در روز ۵ ژانویه آن را متوقف کرد.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 84983
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا