در بخش گردشگری خارجی برنامه داریم/وعده سفر ارزان

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در دولت پیشین بخش خصوصی گردشگری همواره بر این امر اعتراض داشتند که چرا وزیر و معاونت گردشگری در نشست‌های ما حضور ندارد، برای تصمیم‌گیری‌ها از نظرات و توصیه‌های کارشناسی ما استفاده نمی‌کند و چرا بخش خصوصی را در تصمیم‌هایی که برای گردشگری اتخاذ می‌شود دخالت نمی‌دهد. حال وزیر جدید نبض بخش خصوصی را پیدا کرده است؛ در نشست‌های مهم اصناف شرکت می‌کند، گفته‌های آنها را یادداشت می‌کند و به دستیاران خود در پیش‌روی بخش خصوصی، توصیه می‌کند و به این گفته‌ها عمل کنند. او فردی باهوش است؛ این گفته منتقدان اصلی وزیر پیشین است. اما آنچه بخش خصوصی را در دولت قبلی خشمگین کرده بود، شعارها و آمارسازی‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود. اما وزیر جدید ارتباط خوبی با بخش خصوصی برقرار کرده است اما به نظر می‌رسد دلیل این ارتباط خوب، جلوگیری از انتقادهای شدید باشد. به هر روی برای قضاوت زود است. او گفته است که باید بسته‌های سفر ارزان تهیه شوند، شعاری که همواره در دولت قبلی تکرار می‌شد. در دولت‌های پیشین سفر ارزان به معنای اقامت در مدارس، رفت و آمد با اتوبوس‌های فرسوده و غذا خوردن در رستوران‌های درجه سه بود. اگر وزیر به راستی قصد دارد سفر را ارزان کند، باید قیمت بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس‌ها را کاهش دهد. قیمت اقامت در هتل را متعادل کند و سپس از وام و کارت سفر سخن بگوید.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: از انجمن‌ صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی سراسر کشور درخواست می‌کنم بسته‌های متنوع و ارزان‌قیمت گردشگری طراحی کنند؛ اقشار متوسط و فرودست نیز حق دارند تا به سفر بروند به همین منظور باید بسته‌های ارزان‌قیمت فراهم کنیم.

نشست اصناف و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان‌های مختلف در شیراز ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد و در این نشست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شکل ویدیو‌کنفرانس حضور داشت.

ضرغامی به بخش خصوصی تاکید کرد تا برنامه سفر ارزان را برای اقشار کم‌درآمد، طراحی کند. سفر و شادی حق همه مردم است، نه یک گروه خاص.

او افزود: مردم ما با همه دنیا متفاوت هستند. شما خط مقدم معرفی این ملت، فرهنگ و میراث ناملموس و ملموسی که فوق‌العاده ارزشمند است، هستید. رتبه و جایگاه ما در این خصوص در دنیا مشخص است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: من روی کمک بخش خصوصی در مشورت‌دهی و اجرای طرح‌های مهم حساب کرده‌ام، به یاری خدا و به کمک شما (اصناف) زیر میز موانع و مشکلات می‌زنیم. هر کسی گردشگری را قطب‌بندی کند خیانت کرده؛ سفرهای زیارتی در کنار سفرهای سیاحتی، حق مسلم مردم ایران است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شوق زندگی و امید برای مردم در سفر، اوج می‌گیرد؛ یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران‌ها و رفع موانع، وحدت و همدلی است، همه اصناف، تشکل‌ها و انجمن‌ها باید همدل و یک‌صدا شوند.

شادی، گردشگری، اوقات‌فراغت و تفریحات نیاز جدی روح و روان

ضرغامی تصریح کرد: این مزیت‌های نسبی با هم آمیخته شده‌اند و هر کس که بخواهد این آمیختگی را جدا و قطب‌بندی کند به این ملت خیانت کرده است. ما این اشتباهات را داشتیم و درک و فهم درستی در این خصوص نشد. عده‌ای کاسب‌کار آمدند و از این شرایط کاسبی کردند و گفتند اینها یک مجموعه هستند و آنها یک مجموعه دیگر، دینی‌ها و زیارتی‌ها یک مجموعه هستند و غیردینی‌ها یک مجموعه دیگر. من جلسات فراوانی در خصوص شادی، گردشگری و اوقات فراغت و تفریحات مردم گذاشتم، به نظر من همه این موارد، نیاز جدی روح و روان ملت شریف ایران است.

ضرغامی افزود: بعضی‌ها این موارد را به عنوان وظیفه شرعی فکر می‌کنند که ارزشی است و باید از مردم بگیرند و در این خصوص نیز ندانسته طی سال‌ها تلاش کردند و البته دشمن هم کمک کرد. دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص تفریح و سفر خیلی صریح و شفاف است.

بخش خصوصی برای ما محوریت دارد

او افزود: پیشنهاد آقای رفیعی خوب است و من این پیشنهاد را قبول دارم و در تصمیم‌گیری‌های خود حتما از نظرات تشکل‌ها استفاده می‌کنم زیرا بخش خصوصی برای ما محوریت دارد. همچنین آن قانونی را که یک سال مانده باید زودتر جمع و جور کنیم و اصلاحات انجام دهیم و به مجلس ارائه دهیم، سپس پیگیری کنیم. برنامه پنج ساله را نیز باید اصلاح کنیم، دو و سه لایحه عملیاتی داریم که باید جمع و جور کنیم و با کمک شما عملیاتی شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خطاب به انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی سراسر کشور گفت: دو توصیه و درخواست دارم، یکی بسته‌های متنوع گردشگری و دیگری گردشگری ارزان‌قیمت است که شما باید در این خصوص کمک کنید. البته الان کرونا است و اوضاع متفاوت است.

لطفا سفر نکنید

وزیر جدید قصد ندارد با ستاد مقابله با کرونا مخالفت کند و آنها را علیه گردشگری تحریک کند، بنابراین توصیه می‌کند در دوران کرونا که مشخص نیست تا کی ادامه پیدا می‌کند، مردم سفر نکنند.

او ادامه داد: من به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مردم تقاضا می‌کنم سفر نروند، توصیه می‌کنم مردم در خانه بمانند. باید زود این ویروس را مدیریت و کنترل کنیم تا این بیماری جمع شود. آرزو می‌کنم به سرعت این موضوع رفع شود. ما باید آمادگی داشته باشیم زیرا شرایط تغییر می‌کند. سرمایه‌هایی که شما گذاشتید، هدر نمی‌رود و با سرعت جایگزین می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی چون جلسات کمیسیون و برخی از جلسات تخصصی فراکسیون زیاد بود، من فقط با سه استان توانستم با مجمع استانی‌شان جلسه داشته باشم که یکی از آنها فارس بود. در آن جلسه از نظرات آقایان قادری و نجابت استفاده کردم، آنها صحبت‌های خوبی کردند و وظیفه‌ خود را نسبت به گردشگری به خوبی انجام دادند و هم وظیفه نمایندگی‌شان که برای استان دارند به خوبی انجام شد.

ضرغامی تاکید کرد: من در مجلس هم اشاره کردم، همه شما جزو جریان‌های خط‌مقدم هستید و باید بسیاری از ماموریت‌هایی که مردم دوست دارند به خوبی انجام شود. من خیلی کلمه نظام، حکومت و دولت را نمی‌خواهم ذکر کنم زیرا آنها هم در جای خود اهمیت دارد.

او گفت: تشکر می‌کنم از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با رای خوبی که دادند و همکاری‌هایی که کردند، نشان دادند که این فکر را قبول دارند و اگر یک مسیر اشتباه بود، باید اصلاح شود زیرا همه مکمل هم هستند.

ضرغامی گفت: در مبانی نظری که برای من جمع‌آوری می‌شود، احادیثی را پیدا کردیم که می‌گوید سفر کنید تا سلامت باشید. سفری که حتی تفریحی و نزهت باشد، برخی فکر می‌کنند این گشت زدن‌ها لهو و لعب است. به گشت و نزهت سفارش شده است. وظیفه ماست شرایط آن را فراهم کنیم تا مردم به سفر بروند. از همه تقاضا دارم روی بسته سفر فکر کنند.

او افزود: یک بخش گردشگری ما خارجی است، اولین صحبت را با وزیر امورخارجه کردم که او در نطق خود در مجلس به موضوع گردشگری و صحبت‌های با من در این خصوص اشاره کرد. در این خصوص برنامه‌هایی داریم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات و بسیاری از نهادهای دینی داریم که می‌توانند در بخش گردشگری کمک کنند. رایزن‌های فرهنگی ما باید خیلی روی این موضوع کار کنند. یکی از ماموریت‌های آنها باید رونق توریسم باشد و کار آژانس‌ها را راه بیندازد وآژانس‌های گردشگری هم باید در همه جای دنیا دفتر بزنند.

او افزود: تصور من این هست هر چیزی که دیدنی است موضوع گردشگری ماست و من این دایره را وسیع دیدم. ان‌شاءلله با کمک شما این مفاهیم را راه می‌اندازیم و ظرفیت تمام دستگاه‌ها را پای کار می‌آوریم و باید بزنیم زیر میز موانع تا این حوزه را بالا بکشیم. ظرفیت آن را داریم و من روی مشورت و کمک شما حساب باز کردم. ان‌شاءالله با کمک شما تحول اساسی را که شان ملت ایران باشد بتوانیم محقق کنیم.

دوستی وزیر با منتقدان دولت پیشین

ضرغامی با یکی از بزرگ‌ترین منتقدان دولت پیشین یعنی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تاکنون دوبار جلسه داشته است. دلیل این امر آن است که می‌خواهد منتقد بزرگ وزارت میراث فرهنگی را با خود همراه کند تا از وزارت او انتقاد نشود یا اینکه قصد دارد به گفته‌های او عمل کرده و اشتباهات دولت پیشین را تکرار نکند؟ حرمت‌الله رفیعی معتقد است دلیل نشست‌های ضرغامی با او، دومی است.

حرمت‌الله رفیعی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به «جهان‌صنعت» گفت: به نظر من بسته سفرهای ارزان اجرایی می‌شود. البته ضرغامی نباید اقدامات اجرایی چندانی انجام دهد، او باید بستر مناسب را فراهم کند و اقدامات اجرایی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

او افزود: من شخصا او را فردی اجرایی و قوی می‌دانم. به نظرم او اعتبار خود را با شعار دادن از میان نمی‌برد. روز پنجشنبه نشست سراسری آژانس‌های سراسر کشور در شیراز بود که آقای ضرغامی حضور داشت و گفته‌های مدیران آژانس‌های گردشگری را شنید.

رفیعی گفت: ضرغامی طی یک هفته با چندین نفر از بخش خصوصی جلسه داشته و این امر نشان می‌دهد او فردی باهوش است. به نظر می‌رسد او موانع گردشگری را رفع می‌کند تا بتوانیم آسان‌تر از گذشته به فعالیت‌مان ادامه دهیم.

از نظر رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی موانع پیش پای بخش خصوصی، علاوه بر زیرساخت‌ها نبود متولی مناسب است. معاونت گردشگری عملکرد مناسبی نداشته و به جای اینکه دست فعالان گردشگری را بگیرد، پای آنها را کشید و به جای گذاشتن مرهمی روی زخم، نمک پاشید.

رفیعی در پاسخ به اینکه بهتر نیست دولت و بخش خصوصی مانند دو فرد بالغ در کنار یکدیگر باشند نه اینکه دولت مانند پدری فرزند خود را مدام تنبیه کند بیان کرد: همان‌طور که به وزیر گردشگری نیز گفته‌ام، بخش خصوصی و دولت دو بال یک پرنده هستند.

او در رابطه با بسته‌های سفر ارزان گفت: بسته سفر ارزان در شأن ملت ایران با این پیشینه تاریخی و فرهنگ غنی نیست، بلکه باید شرایط را برای سفر کردن مردم مهیا کنیم. باید به سازمان هواپیمایی کشور بگوییم پروازهای خود را ارزان و از این گرانی بی‌رویه خودداری کند، باید به هتل‌ها بگوییم کرایه اتاق‌ها را ارزان‌تر کنند. باید بسته‌های مناسب برای مردم تهیه کنیم. منظور از بسته سفر ارزان این نیست که حق مسافر ضایع شود.

رفیعی افزود: مردم ایران برای سفر ترکیه هزینه بسیار کمتری می‌پردازند تا کیش. سفر باید به قیمت واقعی خودش باشد و تسهیلات و کارت سفر نیز در کنار آن باید در نظر گرفته شود. به مردم وام ۱۰ میلیون تومانی برای سفر ارائه شود. در اروپا و آمریکا نیز بسته‌های سفر ارزان‌قیمت وجود دارند و باید با فرمولی مشخص بسته‌های سفر را تهیه کنیم.

حمل‌ونقل و اقامت، اقلام گردشگری هستند

به گفته رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران برای قضاوت در اینکه وزیر گردشگری قرار است شعار دهد یا به گفته‌های خود عمل می‌کند زود است. از سوی دیگر روشن است که برای سفر ارزان نخست باید حمل‌ونقل و اقامت قیمتی متعادل‌تر داشته باشند.

امیرپویان رفیعی‌شاد به «جهان‌صنعت» گفت: برای اینکه قضاوت کنیم ضرغامی شعار می‌دهد یا فرد اجرایی است خیلی زود است. او یک هفته است که بر مسند وزارت نشسته است. با این همه شور و هیجانی که در این یک هفته از خود نشان داده به نظر می‌رسد فرد اجرایی باشد.

او در رابطه با اینکه پیش از تهیه بسته سفر ارزان باید حمل‌ونقل و اقامت ارزان شود بیان کرد: اجزای سفر را حمل‌ونقل و اقامت تشکیل می‌دهند و واضح است که اگر حمل‌ونقل اقامت گران باشد سفر ارزان معنایی ندارد. این امر نیز نیاز به تعامل و تلاش وزارت گردشگری دارد و دفاتر مسافرتی قرار نیست معجزه کنند.

رفیعی‌شاد گفت: باید مراتب صنعتی‌سازی و تولید انبوه انجام شوند که راهکارها و استراتژی‌های خاصی را می‌طلبند. وزارت گردشگری باید جلوی رانت و انحصار را بگیرد تا دفاتر مسافرتی نیز از گردشگری سود کنند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 213177
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا