درخواست وزیر کار از معاون‌اول برای حذف امتیاز واردات ریل از اوراسیا

جهان صنعت نیوز: اواخر خرداد ماه امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لایحه موافقت نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا رای مثبت دادند که براساس ماده واحده این لایحه موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.


در این مصوبه عنوان ریل راه آهن در فهرست اقلامی ذکر شده است که امتیاز واردات آن به کشورهای عضوو اوراسیا واگذار شده است. این درحالی است که شرکت ذوب آهن اصفهان پیشتر اعلام کرده بود که به توان تولید انواع ریل مورد نیاز شبکه راه آهن کشور دست یافته است و قادر شده با سطح استاندارد مورد تائید اتحادیه اروپا نیاز شبکه ریلی کشور را تامین کند.

براساس اعلام ذوب آهن اصفهان اکنون ایران یکی از ۱۷ تولید کننده این محصول در جهان است و آمادگی دارد محصول مورد نیاز شبکه ریلی کشور را با قیمتی کمتر از ریل های وارداتی تامین کند. این شرکت حتی مدعی شده بود که گواهی کیفیت محصول خود را از یک شرکت معتبر بین المللی دریافت کرده است.

همچنین پس از آن شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان اصلی‌ترین متقاضیان ریل در کشور با این شرکت قراردادی را برای خرید محصولات ذوب آهن اصفهان به امضا رسانده بودند. با این وجود در مصوبه لایحه تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا بدون توجه به این موضوع، امتیاز واردات ریل به کشورهای عضو اوراسیا واگذار شده است که این امر با مخالفت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روبرو شد.

محمد شریعتمداری در نامه خود به اسحاق جهانگیری از وی خواسته است موضوع واگذاری امتیاز واردات ریل را از این موافقتنامه حذف و موضوع حمایت از تولید داخلی را بصورت جدی پیگیری کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 48815
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا