داروخانه‌ها: ماسک و ژل موجود است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اوایل اسفند ماه، درست زمانی که خبر ورود ویروس کرونا به کشور ترس و واهمه به جان مردم انداخته و آنها را برای خرید حتی بیش از اندازه ماسک و ژل و دستکش به داروخانه‌ها کشانده بود، همان روزهای اول ماسک و ژل داروخانه‌ها ته کشید و این موضوع اضطراب مردم را دوچندان کرد.

در آن روزها «کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده» و «ماسک نداریم» به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد و ترسی کشنده‌تر از مرگ جای خودش را در دل مردم فراری از کرونا باز کرد.
همان روزهایی که مردم در به در داروخانه‌های شهر را در جستجوی ماسک زیر و رو می‌کردند، عده‌ای از سودجویان همیشه در صحنه فرصت را غنیمت شمرده و میلیون میلیون ماسک را به طمع سود بیشتر در انبارهایشان ذخیره کردند برای روز مبادا؛ روز مبادایی که هیچ‌وقت نرسید و سودهایی که هیچ‌وقت به جیبشان روانه نشد.

اوایل که قفسه داروخانه‌ها خالی شده بود از تقاضای مردم، اصرار از مردم که «می‌گویند برای آلوده نشدن به ویروس باید از ماسک و دستکش و ژل استفاده کنیم، اما کجا باید این اقلام را پیدا کرد؟ نیست که نیست» و انکار از مسوولان که «کمبودی وجود ندارد و جای نگرانی نیست و ماسک و دستکش حتی بیشتر از میزان تقاضا تولید شده است». در این میان اما یک چیزی سر جای خودش نبود، چطور می‌شد همه چیز به تعداد تولید شود اما اثری از آن در بازار دیده نشود؟

همین شد که دو وزارتخانه مربوطه در آن زمان یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت توپ را دائم در زمین یکدیگر انداختند، اولی میگفت ماسک به تعداد تولید شده و توزیع آن نامناسب بوده است؛ دومی اعلام می‌کرد ماسکی برای توزیع به دست ما نرسیده است. اینگونه شد که توزیع نامناسب ماسک در بازار را هیچ کس گردن نمی‌گرفت و دود این کشمکش به چشم کسی جز مردم نمی‌رفت.  

اما این شرایط دیری نپایید و با افزایش روزانه تولید ماسک و مواد ضدعفونی و دستکش، «نداریم»‌های اقلام بهداشتی به «داریم» تبدیل شد که البته سیاست‌هایی همچون آزاد شدن تولید الکل و تبدیل شدن واحدهای تولیدی به محل تولید ماسک در این ماجرا بی‌تاثیر نبود.

حالا نتیجه این‌ سیاست‌ها در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خودش را با نوشته «ماسک و ژل داریم» به رخ می‌کشد. در فروشگاه شهروند ژل‌های ضدعفونی‌کننده پشت سر هم صف کشیده‌اند و کسی برای پر کردن سبد خریدش به سمت آنها هجوم نمی‌برد؛ چرا که دلش قرص است جای این ژل‌ها در قفسه‌ها امن است.

قیمت این اقلام هم که اوایل در افزایشی بودن با هم رقابت می‌کرد کاهشی شد و بسته به سایز ژل‌های ضدعفونی‌کننده، از هفت هزار تومان به بالا پشت محصولات درج شده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 98491
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا