خودکفایی در تولید کودهای فسفاته محقق می‌شود

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  «حمید رسولی » در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کودهای فسفاته با بیان اینکه واردات کودهای فسفاته در سالهای گذشته ناشی از کمبود مواد اولیه (معادن خاک فسفات ) و ظرفیت پایین سخت افزاری کشور در تولید کودهای فسفاته  بویژه سوپرفسفات تریپل و دی آمونیوم فسفات بوده است افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بعنوان مجری طرح خودکفایی کشور در تولید کودهای کشاورزی  و در جهت سیاستهای خودکفایی و حمایت از تولیدات داخلی، در این پروژه بزرگ وظیفه تامین مواد اولیه( خاک فسفات) و همچنین فروش تضمینی کودهای فسفاته تولیدی  توسط شرکت ملی صنایع مس را بعهده گرفته است.

مجری طرح خودکفایی کشور اظهارداشت: طبق برنامه و توافق بعمل آمده ابتدا به تولید ssp و متعاقب آن به ترتیب تولید TSP و DAP اقدام خواهد شد.

رسولی اجرای این طرح را نقطه عطفی در خودکفایی کشور در تولید کود های فسفاته و حمایت از بخش کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: قابل ذکر است که شرکت مس ۲۵۰ میلیون یورو برای ایجاد کارخانجات تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته سرمایه‌گذاری خواهد کرد که تحویل خاک فسفات نیز توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در منطقه بندرعباس انجام خواهد شد.

وی گفت: شرکت مس برای تولید کود های فسفاته سالانه نیاز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خاک فسفات خواهد داشت، که این امر با تضمین وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین خاک فسفات و همچنین برنامه‌ریزی جهت توزیع کود های فسفات تولیدی، کشور  از واردات  کودهای فسفاته  بی نیاز شده و حتی امکان  صادرات مازاد کود فسفات نیز فراهم می شود. 

سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی برای ایجاد کارخانجات تولید کودهای فسفاته 

«اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که شرکت مس ۲۵۰ میلیون یورو برای ایجاد کارخانجات تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته سرمایه‌گذاری خواهد کرد، گفت: اکنون قیمت اسید فسفریک در دنیا ۶۵۰ دلار در تن و قیمت کودهای شیمیایی فسفاته نظیر DAP حدود  ۳۵۰ دلار در تن است بنابراین با احداث کارخانجات مذکور نیاز حدود ۱.۵ میلیون تنی کشاورزان به انواع کودهای شیمیایی فسفاته که عمدتا از طریق واردات تامین می شود.

وی افزود: با توجه طرح های توسعه خطوط تولید انواع محصولات که توسط شرکت ملی صنایع مس ایران انجام پذیرفته است مقدار تولید یک ‌میلیون و ۶۱۰ هزارتن اسید سولفوریک در دو منطقه سرچشمه و خاتون‌آباد توسط شرکت ملی صنایع مس ایران بعنوان محصول جانبی تولید می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: با توجه به نیاز روزافزون بخش کشاورزی کشور به مصرف کودهای فسفاته، یکی از بهترین مصارف این میزان حجم اسید سولفوریک تولیدی، تبدیل آن به اسید فسفریک و در مرحله بعد تولید کود فسفاته از این میزان اسید فسفریک  است.

وی با بیان اینکه مدت زمان ساخت کارخانه اسید فسفریک ۲۴ ماه است اظهارداشت: مراحل اولیه طراحی این کارخانه در منطقه بندرعباس انجام گرفته و اسید سولفوریک تولید شده از کرمان به بندرعباس منتقل می‌شود.

به گفته وی، برای حمل این میزان اسید سولفوریک توسط  ۱۰۰ دستگاه واگن ریلی مخصوص و ۲۰۰ دستگاه ایزوتانک سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گرفته است.

سعدمحمدی افزود: میزان سرمایه‌گذاری لازم برای کارخانه تولید اسید فسفریک ۱۰۰ میلیون یورو و میزان سرمایه‌گذاری در کارخانه تولید کودهای فسفاته SSP، TSP و DAP حدود ۱۵۰ میلیون یورو است. در مجموع ۲۵۰ میلیون یورو توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

این تفاهم نامه مشترک با حضور «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی، «جعفر سرقینی» سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حمید رسولی» مجری طرح خودکفائی کودهای کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، «خداداد غریب‌پور» رئیس هیات عامل ایمیدرو و « اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران فی‌مابین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته و تضمین خرید کودهای کشاورزی امضا شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 138125
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا