خط و نشان اشرف غنی برای طالبان

به گزارش جهان صنعت نیوز: به گفته اشرف غنی ، طالبان نسبت به ۲۴ سال گذشته ظالم‌تر شده است. او به طالبان هشدار داده که یا در میز مذاکره واقعی زانو به زانو می‌نشینیم یا در میدان جنگ زانوهایتان را می‌شکنیم، اما مسوول شرایط این روزهای افغانستان چه کسی است؟ چه عاملی موجب آواره شدن مردمی شده که هنوز که هنوز است قربانی مین‌های بی‌سروسامانی است که از هر گوشه این کشور سر بر می‌آورد. مردم این کشور سال‌هاست که زخمی جنگ و خونریزی هستند و روزی نیست که با انفجار بمبی جانشان به لرزه نیفتد. بی‌کفایتی حکمرانی دوقطبی غنی-عبدالله یا خروج غیرمسوولانه آمریکا از افغانستان یا هر عامل دیگری که باشد، چندان توفیری به حال مردمان این کشور، آوارگان، زنان و کودکان بی‌پناه آن ندارد.

ایجاد حکومت وحدت ملی در سال ۲۰۱۴ و بعد امضای توافقنامه سیاسی میان عبدالله عبدالله و محمد اشرف‌غنی، رییس‌جمهوری افغانستان مبنی بر تقسیم ۵۰ درصدی قدرت سیاسی باعث قطب‌بندی و تقسیم نهادهای امنیتی افغانستان شد. این نهادها از حالت یکدست خارج و به جزیزه‌های کوچک امنیتی تبدیل شدند.

در این مدت غنی و عبدالله تلاش کردند که افراد را بدون در نظر گرفتن آموزش، تخصص و تجربه براساس سلایق در پست‌های نظامی و امنیتی جابه‌جا کنند. از آنجا که این افراد تجربه لازم را نداشتند که بتوانند ارتباط لازم را با مردم و حتی با واحدهای نظامی تحت امرشان ایجاد کنند، باعث شد که سربازان در خط مقدم بدون تجهیزات و حمایت باقی بمانند و این بی‌توجهی اثرات منفی را بر روان سربازان افغان داشت.

در کنار هرج و مرج داخلی و تصمیم‌های خودسرانه حاکمان محلی و نبود امکانات لازم، فقدان یک فرماندهی واحد و مطمئن به پیشروی طالبان دامن زد و در بحبوجه ناکارآمدی و عملکرد غیرمسوولانه مدیریتی، خروج آمریکا از افغانستان تیر خلاصی بر پیکره آرامش به اصطلاح نسبی و صلح شکننده این کشور وارد کرد.

اکنون طالبان به دنبال تصاحب شهرهای استراتژیک و حیاتی افغانستان است و این مساله درگیری‌ها را شدت بخشیده و سراسر کشور را زیر آتش قرار داده است. موج آوارگان و مهاجران افغان افزایش یافته و آرام‌آرام داعش نیز در شمال افغانستان از پیله خود خارج می‌شود.

اکنون طالبان سخت در تلاش هستند که دست‌کم یک شهر از مراکز استان‌ها را در کنترل خود گیرند. لشکرگاه، هرات، و قندهار سه شهر اصلی تحت فشار طالبان هستند. صدها کماندو عازم هرات شده‌اند تا از سقوط این شهر جلوگیری کنند. در شهر لشکرگاه در جنوب کشور، مقامات خواهان افزایش نیرو شده‌اند و حملات هوایی باعث کشتن بسیاری شده است، چنان که خیابان‌ها هنوز پر از جسد است. طبق آخرین گزارش‌ها، نیروهای ویژه افغانستان با هلیکوپتر وارد این شهر شده‌اند و آمریکا نیز با حملات هوایی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. طبق برخی گزارش‌ها، ستاد مرکزی پلیس و دفتر والی ولایت هلمند محاصره شده‌اند.

گفتنی است درگیری در استان‌های قندهار، تالقان، غزنی نیز ادامه دارد و تاکنون طالبان موفق به پیشروی در این مناطق نشده و جنگ در استان غور در مرکز افغانستان فروکش کرده است.

دور جدید درگیری‌ها در افغانستان از اوایل ماه مه که روند خروج نیروهای خارجی به رهبری آمریکایی‌ها آغاز شد، شدت گرفته است. تاکنون بیش از ۹۵ درصد آن نیروها کشور را ترک کرده‌اند و نزاع همچنان ادامه دارد. طالبان پیش از این مدعی تسلط بر ۸۵ درصد از خاک افغانستان شده بودند و به تازگی ادعا کردند که بیش از ۹۰ درصد مرزهای این کشور را تحت کنترل خود درآورده‌اند؛‌ ادعایی که کابل آن را بی‌اساس می‌خواند.

نیروهای طالبان حدود نیمی از اراضی کشور را به کنترل خود در آورده‌اند، اما این اراضی بیشتر روستایی هستند و هنوز هیچ یک از شهرهای عمده و مراکز ولایت‌ها به دست این گروه نیفتاده‌ است. به همین دلیل طالبان اکنون عزم خود را برای تصرف این شهرها جزم کرده‌اند.

طالبان روز یکشنبه با پرتاب سه راکت به فرودگاه قندهار، دومین شهر بزرگ کشور که از منظر تاریخی مرکز اصلی این گروه بوده است، به این شهر حمله کرد، در نتیجه این حملات، تمام پروازها از قندهار متوقف شده‌اند. پیش از این، تصاویری از حمله نیروهای افغانستان به یکی از مراکز طالبان در «ولسوالی ژری» در ولایت قندهار منتشر شده بود.

فرودگاه قندهار مرکز مهمی برای پشتیبانی لجستیکی و هوایی از نیروهای ارتش ملی افغانستان است که می‌کوشند نگذارند دومین شهر بزرگ کشور به دست طالبان بیفتد. از این فرودگاه برای پشتیبانی هوایی از نیروها در سایر نقاط جنوب افغانستان نیز استفاده می‌شود.

ده‌ها هزار نفر از مردم افغانستان در حال فرار از این کشور هستند. برخی که سابقه همکاری و مترجمی برای آمریکایی‌ها و سایر نیروهای خارجی داشته‌اند، امید دریافت ویزای کشورهای غربی را دارند و چند صد نفر از آنان نیز تاکنون به آمریکا راه یافته‌اند و در پایگاهی در ایالت ویرجینیا اسکان داده شده‌اند. بسیاری دیگر نیز عازم سایر کشورهای منطقه همچون ایران و ترکیه هستند. آمریکا درصدد است که کشورهایی همچون کوزوو،‌ قزاقستان و کویت را به پذیرش اسکان موقت برخی از این مهاجران مجاب کند. در میدان جنگ، شرایط انسانی بسیار دشواری برقرار است. مثلا در لشکرگاه، بیمارستان اصلی شهر از سوی یک سازمان غیردولتی ایتالیایی به نام «امرجنسی» اداره می‌شود که تنها ۹۸ تختخواب دارد و در یکی دو روز اخیر کاملا پر شده است.

هشدار اشرف غنی به طالبان

اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در نشست فوق‌العاده در پارلمان این کشور گفت: دولت و مردم افغانستان انتخاب خود را کرده و در مقابل هیچ نیروی ویرانگری زانو نخواهند زد. غنی افزود: در چنین شرایطی، وظیفه‌ من به عنوان رییس‌جمهور، احساسی شدن نیست؛ زیرا مردم از او (رییس‌جمهور) می‌خواهند که قاطعانه افغانستان را از این آزمون بقا بگذراند.

وی گفت: «در حالی که این ویرانی‌ها و خونریزی روزانه سلول‌های بدنم را می‌آزارد، من ثابت و محکم در جایم ایستاده‌ام. من ۷۲ سال دارم و دنبال هیچ سرمایه و امتیازی نیستم، اما می‌خواهم که نسل امروز و فردا زندگی مرفه داشته باشد.»

غنی تاکید کرد که در مقابل هیچ نیروی ویرانگری زانو نمی‌زند. او خطاب به طالبان گفت: «یا در میز مذاکره‌ واقعی زانو به زانو می‌نشینیم؛ یا در میدان جنگ زانوهایتان را می‌شکنیم. ما انتخاب خود را کرده‌ایم، طالبان و حامیان انتخاب خود را بکنند.» رییس‌جمهور افغانستان در ادامه گفت که زمان آغاز گفتمان ملی فرا رسیده و اتحاد شرط بقا و دوام است.

وی افزود که مردم افغانستان در برابر فتنه و تجاوز آشکار قرار گرفته که هدف آن، تجاوز، مکر و خدعه است. او تاکید کرد: «این تجاوز بر افغانستان تحمیل شده و جنگیدن در برابر فتنه و تجاوز، وظیفه هر فرد است.» غنی گفت که دولت افغانستان، قربانی‌های زیادی برای صلح پرداخته و گام‌های بزرگی برداشته که در هیچ جای دنیا، گروهی و یا کشوری توان برداشتن آن را ندارد؛ اما طالبان، صداقت و اخلاص دولت را ضعف تصور کردند.

وی افزود: «مشکل از جایی آغاز شد که درس‌های افغانی و بین‌المللی صلح مراعات نشد و جای یک روند ملی را یک روند شتاب‌زده‌ وارداتی گرفت. این روند بر فرضیه‌های خام استوار بود و اساسش را فشار بر جمهوریت و تخریب دموکراسی می‌ساخت. این روند، نه تنها منجر به صلح نشد بلکه تلاش‌هایی برای مشروعیت‌بخشی به یک گروه متجاوز و شریر و نیز تلاش‌هایی برای مشروعیت‌زدایی صف واحد جمهوریت به راه انداخته شد و ابهام و شک ایجاد کرد و وضعیت کنونی، محصول این وضعیت است.

رییس‌جمهور افغانستان خاطرنشان کرد که اولویت جمهوریت صلح است؛ اما در نیت طالبان و حامیانش فتنه را می‌بیند. او گفت که طالبان با مردم دشمنی دارند و این دشمنی را در بدل پول انجام می‌دهند. غنی گفت که با خروج سربازان خارجی از افغانستان، برطرف کردن خطراتی که به میان آمده است، مسوولیت همه است.

وی افزود: «دو و نیم سال پیش به رییس‌جمهور آمریکا نامه نوشتم که در مورد خروج نیروهای خود تصمیم بگیرد. این کار من، با انتقادها مواجه شد. عامل وضعیت کنونی این است که تصمیم درست گرفته نشد. خروج امریکا با خطرهایی مواجه خواهد شد. مدیریت این خطر، تنها مسوولیت ماست.»

وی گفت: «ما دوباره با قوت به پا می‌خیزیم. ما با تهاجمان بی‌سابقه‌ تروریسم قرار داریم. با تهاجمی روبه‌رو هستیم که مفکوره‌ تاریک‌اندیشی دارد و در عقب آن، قاچاق‌بران مواد مخدر و سنگ‌های قیمتی قرار دارند. به وجود آمدن این عقبه‌ معلق، سبب شده تا طالبان نفع خود را در جنگ ببینند. این محاسبه‌ غلط، طالبان را خوار و ذلیل خواهد کرد.» رییس‌جمهور افغانستان تصریح کرد که هرچند نیروهای خارجی در افغانستان حضور ندارند اما بر اساس فصل روابط جدید، حمایت مالی و نظامی از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان ادامه خواهد یافت.

محمد اشرف‌غنی، رییس‌جمهوری افغانستان در جلسه کابینه گفت: طالبان در ۲۴ سال واقعا تغییر کرده است، تغییرشان این است که فجیع‌تر، ظالم‌تر و نامسلمان‌تر شده‌اند. او با اشاره به اینکه افغانستان تحت یک هجوم سراسری قرار دارد، اضافه کرد: «طالبان نه اراده صلح، نه آبادی و نه مصالحه دارند. آنان در مکاتب مضمون وطن‌دوستی، تاریخ و جغرافیا را حذف کرده‌اند.»

طالبان در واکنش به سخنان غنی گفته است که مردم خواهان از بین رفتن دولت هستند و به زودی دوران اشرف‌غنی به اتمام خواهد رسید.

کرزای: تنها راه گفت‌وگو با طالبان است

در این میان کرزای بر این باور است که همزمان با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تنها راه پیش‌رو، گفت‌وگو با طالبان است حتی اگر فعالیت‌های تروریستی آنها را نتوان فراموش کرد. وی ادامه داد: افغانستان به شدت نیازمند دولتی است که اختیار تمام کشور را در دست داشته باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد،‌ تمامی تهدیدهایی که افغانستان و سایر کشورهای منطقه با آن روبه‌رو هستند، به صورت اتوماتیک از بین می‌رود.

رییس‌جمهوری سابق افغانستان گفت، آمریکا وقتی تصمیم گرفت از افغانستان خارج شود، جنگ را نباخت بلکه چندین سال قبل وقتی خانه‌های افغان‌ها را به اسم مبارزه با تروریسم بمباران کرد، شکست خورد.

افزایش ۸۰ درصدی تلفات غیرنظامیان

این در حالی است که هیات مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارشی از افزایش ۸۰ درصدی تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری میلادی در افغانستان خبر داده است.

براساس یافته‌های هیات مستقل حقوق‌ بشر افغانستان، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی در مجموع ۱۵۹۴ مورد حمله و درگیری، ۵۳۲۱ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند که از جمله ۱۶۷۷ تن جان باخته و ۳۶۴۴ تن دیگر مجروح شده‌اند. این رقم در مقایسه با همین دوره در سال ۲۰۲۰ میلادی افزایشی ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی در ‌مجموع‌ ۲۹۵۷ غیرنظامی کشته یا مجروح شده‌ بودند: ۱۲۱۳ نفر کشته و ۱۷۴۴ تن مجروح. دلیل اصلی افزایش این ناامنی حملات گسترده‌ طالبان است که پس از اعلام خروج نظامیان خارجی در ماه مه سال ‌جاری شدت گرفته است. گروه طالبان تقریبا در تمامی ۳۴ ولایت افغانستان دست به حمله زده و پیشروی‌های زیادی کرده است.

به گفته هیات مستقل حقوق بشر، زنان با وجودی که هیچ حضوری در جنگ نداشته‌اند اما بخش عمده این قربانیان را تشکیل می‌دهند و ۱۵۴ زن در این مدت کشته و ۳۵۰ زن دیگر مجروح شده‌اند. این رقم نیز نسبت به سال گذشته تقریبا ۷۰ درصد افزایش یافته است. قربانیان دیگر جنگ کودکان‌اند. ۳۷۳ کودک در شش ماه گذشته کشته و ۱۰۸۳ کودک دیگر مجروح شده‌اند. تکان‌دهنده‌تر اینکه این ارقام نسبت به همین دوره در سال گذشته ۱۳۱ درصد افزایش یافته است.

در گزارش هیات حقوق بشر آمده است: از مجموع کل تلفات افراد غیرنظامی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، عامل ۵۶ درصد آن گروه طالبان، ۲۲ درصد نامعلوم، ۱۵ درصد نیروهای نظامی حکومت و هفت درصد گروه داعش است.

زنگ خطر حضور داعش در شمال افغانستان

از روز شنبه به این‌سو خبرهایی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه جنگجویان گروه داعش در شمال افغانستان فعالیت‌های تروریستی‌ انجام می‌دهند و در تازه‌ترین موارد یک افسر راهنمایی و رانندگی قندوز را به ضرب گلوله از پای درآورده‌اند.

خبرها از حضور داعش در شمال افغانستان و کشتن یک پلیس به دست افراد این گروه در استان قندوز در حالی شنیده می‌شود که تصویری تازه منتشرشده نشان می‌دهد یک مرد با سر و صورت پوشیده با دستمال و اسلحه‌ به دست در یک مکان آزاد یک پلیس راهنمایی و رانندگی افغان را به قتل می‌رساند. این خبر و انتشار تصویر آن نشان می‌دهد که این پلیس به دست فردی که در آبدان استان قندوز سر و صورتش را پوشانده و با نام گروه داعش است از بین برده شده. خبر حضور داعش در شمال افغانستان و کشتن یک پلیس شهروندان افغانستان را سخت نگران کرده است، هر چند که پلیس قندوز این قتل را کار داعش نمی‌داند و معتقد است که طالبان دست به چنین کاری زده است.

مرادی سخنگوی مقام ولایت قندوز، در صحبت با ایندیپندنت کشتن این پلیس به دست داعشیان را رد کرد و گفت: این پلیس راهنمایی و رانندگی در ابتدا به دست طالبان ربوده شد و بعدا جسدش در میدان آبدان قندوز پیدا شد. تحقیقات نشان می‌دهد که این کار طالبان بوده نه داعش زیرا هیچ نشانه‌ای از حضور داعش در استان قندوز به چشم نمی‌خورد، خبرهایی که در این زمینه منتشر شده دروغ محض است.

خبر قتل یک افسر پلیس در شمال افغانستان در حالی شنیده می‌شود و باعث افزایش نگرانی‌های مردم این کشور شده است که دو سال پیش دولت افغانستان اعلام کرد که در این کشور داعش به طور کامل نابود شده و دیگر جایی برای حضور آن‌ها باقی نمانده است. اما پس از اعلام خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، زمزمه‌هایی از حضور دوباره گروه داعش در شمال این کشور به گوش می‌رسید تا جایی که تاجیکستان، روسیه و چین نیز نگرانی‌هایشان را در این زمینه بارها اعلام کردند و برای مبارزه با این گروه هشدار داده بودند.

با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، روسیه به دلیل نگرانی‌هایی که از حضور دوباره داعش در نزدیکی مرزهای تاجیکستان و تهدیدی برای خود و هم‌پیمانانش داشت، پایگاه‌های نظامی خود را در مرزهای تاجیکستان تقویت کرد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پس از اعلام خروج آمریکایی‌ها از افغانستان گفته بود که اوضاع افغانستان بدتر می‌شود و جنگجویان داعش از سوریه، لیبی و چند کشور دیگر به افغانستان می‌آیند. قتل این افسر پلیس نیز در نزدیکی مرزهای تاجیکستان صورت گرفته است و رییس‌جمهور این کشور نیز برای دفاع از مرزهایش نظامیان زیادی را در مرزهایش نزدیک به افغانستان از پیش مستقر ساخته بود تا در صورت تهدید به کشورش واکنش نشان دهد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 206942
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا