خسارت کرونا به تجارت با ترکیه جبران شد

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  «مهرداد سعادت» امروز (پنجشنبه) با بیان اینکه تجارت با ترکیه روال عادی دارد، اظهار داشت: کالاهای ترانزیتی از طریق مرزهای دو کشور با شرایط مناسب انتقال پیدا می کنند و مشکلی در روند تجارت فعلی وجود ندارد.


وی با اشاره به بسته بودن تمام مرزهای ایران و ترکیه به غیر از مسیرهای ریلی در زمان آغاز شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: با بازگشایی راه‌های تجاری، صادرکنندگان ایرانی تمام تلاش خود را برای ایفای تعهدات به تجار خارجی و رفع موانع انجام دادند تا با شتاب در تجارت خلا به وجود آمده در ماه‌های نخست سال جبران شود.

سعادت با اشاره به افت ۸۰ درصدی تجارت ایران با ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری، تاکید کرد: در حال حاضر کسری صادرات و واردات آغاز سال جبران شده و میزان تجارت همانند سال های گذشته ادامه دارد.

وی با بیان اینکه صادرات روند رو به رشدی را تجربه می کند، خاطرنشان کرد: تجارت به کشورهای همسایه یک مزیت محسوب می شود و بهترین راه بهبود و رشد اقتصادی، توسعه صادرات در منطقه هم مرز است.

سعادت با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ پتانسیل تجارت ۱۵ میلیارد دلاری با ترکیه داشتیم، تصریح کرد: تاکنون نتوانستیم از توانایی های موجود بهره مند شویم اما اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه برنامه هایی برای استفاده از این پتانسیل دارد و در جهت رسیدن به آن گام بر می دارد تا در سال های آینده از توان تجاری با این کشور بهره کافی داشته باشیم شویم.

به گفته وی، بازاریابی نقش مهمی در تجارت دارد و باید از پتانسیل های موجود در بازار ترکیه برای خود استفاده کنیم.

سعادت با اشاره به برگزاری نمایشگاه موسیاد در آذرماه تصریح کرد: با همکاری سازمان توسعه تجارت، اتاق مشترک بازرگانی ایران ترکیه به عنوان هیات رسمی تجار و بازرگانان در نمایشگاه موسیاد حضور می یابد و این نخستین بار است که بخش خصوصی نمایندگی ایران را در برگزاری یک نمایشگاه بر عهده می گیرد.

به گفته وی، بازدید از نمایشگاه، تشکیل جلسات طرف های تجاری و دیدار با سرکنسول ایران از برنامه های پیش بینی شده این سفر محسوب می شود.

ارزش کل تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال‌جاری به ۸۵ میلیون تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۵ درصد کاهش وزنی را نشان می‌دهد.

در این مدت سهم صادرات از کل تجارت خارجی ۶۵ میلیون و ۵۷۳ هزار تن به ارزش ۱۸ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار بود.

طی هفت ماه سال‌جاری عمده مقاصد کالاهای صادراتی به ترتیب عراق با چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، چین با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود.

کشورهای عمده طرف معامله واردات نیز به ترتیب شامل چین با پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۲۰۰ ۱.۲ میلیون دلار و آلمان قریب یک میلیارد دلار بودند.

همچنین صادرات ایران به ترکیه در سال ۹۸ به پنج میلیارد و ۴۶ میلیون و ۴۹ هزار و ۵۷۳ دلار رسید و چهار میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۶۳ دلار نیز واردات انجام شده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 155214
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا