خبرهای خوب

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چه آنچه مقامات ایرانی می‌گویند و چه آنچه از توئیت‌ها و مصاحبه‌های سایر طرف‌های برجامی استنباط می‌شود، حاکی از دستیابی به توافق است. بلومبرگ نیز بر همین اساس گزارش داد که «در مذاکرات وین ، ایران با آمریکا در مورد لغو تحریم اشخاص و نهادها به توافق رسیدند و همچنین در ازای تعهدات هسته‌ای، تحریم‌های شرکت‌ها نیز برداشته خواهند شد.»


ادعای این رسانه آمریکایی اما تنها دلیل خوش‌بینی به حصول نتیجه در وین نیست. شاهد آنکه محسن زنگنه، یکی از نمایندگان مجلس یازدهم در صفحه توئیتر خود نوشت: «خبرهای خوبی از وین نمی‌رسد. مذاکره‌کنندگان ایرانی با لغو «کلیه تحریم‌های پس از امضای برجام» به جای لغو «کلیه تحریم‌ها» موافقت کرده‌اند! این یعنی بازگشت به سال ۹۴». او وضعیت موجود را خوب نمی‌داند اما در نظر گرفتن گرایش سیاسی وی و رویکرد مجلس یازدهم در قبال برجام سبب می‌شود که جدای از توصیف او درباره نتیجه به دست آمده، اطمینان یابیم در وین اتفاقاتی افتاده و احتمالا گشایشی در کار است.

به خصوص که عباس عراقچی، رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین نیز بعد از نشست روز شنبه گفته بود: «با توجه به ورود به نگارش متن در برخی حوزه‌ها، طبیعتا کمی روند کند شده است، با این وجود روند رو به جلوست.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آمریکایی‌ها گفته‌اند بخش‌هایی از تحریم‌ها را لغو خواهند کرد و آیا ایران این موضع را قبول دارد، گفته بود: «اگر دو طرف مواضع یکدیگر را قبول داشتند که نیازی به مذاکره نبود. مذاکره در خصوص همین اختلاف نظرهایی است که وجود دارد.»

ارزیابی و گفته‌های سایر طرفین برجامی نیز در اینکه تصور کنیم مذاکرات وین در مسیر رو به جلو قرار داد، بی‌اثر نیست. مثلا تویتت انریکه مورا که نوشته بود «پیشرفت‌های متوسط به دست آمده اما پرداختن به جزئیات بیشتر با پیچیدگی‌های بیشتر همراه است. ما هفته آینده برای ادامه کار جمع می‌شویم.»

یک دیپلمات اروپایی که نامش منتشر نشده  نیز در این باره گفته است: «ما کار زیاد و وقت کمی داریم. با توجه به این شرایط، امیدوار بودیم که در این هفته پیشرفت بیشتری داشته باشیم. ما هنوز در مورد مهم‌ترین نقاط به تفاهم نرسیده‌ایم. موفقیت حتی اگر تضمین نشده باشد نیز ممکن است.»

فقط این نیست و میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در وین نیز در توئیتی نوشته بود: «گروه‌های کارشناسی در روزهای آتی  کار بر روی متن توافق را ادامه خواهند داد. هدف کلی وجود دارد و آن این است که  مذاکرات در سه هفته آینده به نتیجه برسد‌.»

اخبار و تحلیل رسانه‌ها نیز در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارند. مثلا هاآرتص نوشته که «نهادهای سیاسی و نظامی اسراییل پیش‌بینی می‌کنند تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام جدی است و به زودی به برجام بازمی‌گردند. بنابراین این کشور در حال تهیه لیست خواسته‌های  امنیتی خود از آمریکا  بعد از بازگشت به  توافق برجام است و به رایزنی با مقامات آمریکایی در مورد توافق ایران و بازگشت آمریکا به این توافق ادامه می‌دهد.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 187103
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا