خاتمی و احمدی‌نژاد به میدان بیایند تنور انتخابات گرم می‌شود

 به گزارش جهان صنعت نیوز: نمازی در اظهاراتش از احتمال کاندیدای استیجاری و عاریه‌ای ائتلافی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از سوی اصلاح‌طلبان انتقاد کرد و پیشنهاد داد «برای گرم شدن تنور انتخابات، حاکمیت امکان حضور چهره‌های  سرشناسی مثل رییس دولت اصلاحات و محمود احمدی‌نژاد را فراهم کند» چرا که آنها در بدنه اجتماعی دارای طرفدارانی هستند که می‌توانند مردم را پای صندوق‌های رای بکشانند.

مشروح گفت‌وگوی علی محمدنمازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با «جهان صنعت» را در زیر می‌خوانید.

–  با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، درباره نقش و اثرگذاری احزاب در انتخابات توضیح دهید.

در کشور ما هنوز کارکرد حزبی بر اداره کشور و به ویژه در برگزاری انتخابات، نهادینه نشده و بسیار کم‌اثر است. با این حال دوستانی که در احزاب فعالند و سعی می‌کنند چراغ حزب‌شان روشن بماند ازخودگذشتگی و فداکاری می‌کنند. ابزار دموکراسی، تحزب است و حزب، وسیله سهم‌جویی و مشارکت در قدرت به حساب می‌آید. بنابراین اگر آنها اختیاری بر کاندیدای خود نداشته باشند و سرنوشت نامزدشان همچنان به نظارت شورای نگهبان بستگی داشته باشد و مثل انتخابات دوره‌های گذشته گزینه آنها در لیست تایید صلاحیت‌ها نباشد، کاری از دست‌شان برنمی‌آید.

اما همچنان احزاب می‌کوشند از روزنه‌هایی ورود کنند تا سهمی را در انتخابات به دست آورند. به همین منظور احزاب اصلاح‌طلب نهاد اجماع‌ساز را  تشکیل داده‌اند و چهره‌ای سالم، صادق، مردمی، سیاستمداری کهنه‌کار، از زندانیان قبل از انقلاب و مسوول بعد از انقلاب که هیچ‌گاه صحنه سیاست را ترک نکرده است را به عنوان رییس این نهاد اجماع‌ساز برگزیده‌اند؛ نهادی با عنوان «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» به این منظور که بتوانند روی کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده‌ای که امکان رای‌آوری بیشتری دارد ائتلاف و به جامعه معرفی کنند. اساسنامه آن نوشته شده و کمیته‌های مختلف آن را تشکیل داده‌اند. کمیته‌های سخنگو انتخاب شده، کمیته‌ای برای رایزنی با وزارت کشور و شورای نگهبان شکل گرفته و تلاش می‌شود سهمی را در برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری داشته باشند و تنور انتخابات که از نیازهای ضروری امروز است و رهبری بر مشارکت حداکثری مردم تاکید کردند را گرم کنند.

– با توجه به نارضایتی عمومی از وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور و قهر مردم با انتخابات و اینکه برایشان فرقی ندارد اصلاح‌طلب یا اصولگرا پیروز انتخابات شود، تصور می‌کنید این نهاد اجماع‌ساز می‌تواند مردم را با صندوق‌های رای آشتی دهد و حضور حداکثری را رقم بزند؟ 

به دلیل فشار زیاد بر مردم، فضای مایوس‌کننده‌ای بر جامعه حاکم است. اما یکی از رسالت‌هایی که نهاد اجماع‌ساز در خود می‌بیند این است که می‌خواهد در میان مردم روحیه ایجاد کند و آنها را متوجه  ضرورت حضور در انتخابات کند. اما شرط و لازمه این کار داشتن کاندیدای حداکثری است. مردم از شرایط ناراضی هستند اما اگر مسوولان و حاکمان هر کدام به اندازه سهم و نقشی که در بروز این وضعیت داشته‌اند از ملت دلجویی کنند و اشکالات خودشان را بپذیرند، این نهاد اجماع‌ساز می‌تواند کمک کند و از احزاب خود بخواهد در صورت داشتن کاندیدای حداکثری به مردم توضیح دهند که راه نجات کشور، انقلاب نیست بلکه اصلاح امور است و مهم‌ترین ابزار و مسیر اصلاح هم صندوق‌های رای است.

–  به نظر شما اصلاح‌طلبان باید نامزد کاملا اصلاح‌طلب داشته باشند یا به گفته برخی احزاب اصلاح‌طلب، گزینه ائتلافی هم می‌تواند راهکار این روزها باشد؟

با وجود کاندیدای کاملا اصلاح‌طلب درانتخابات موافقم و شدیدا با کاندیدای استیجاری و ائتلافی مخالفم. اما این امکان هم وجود دارد که اگر یک کاندیدای قوی و توانمند و دارای ویژگی رییس‌جمهوری مناسب این روزهای کشور باشد که از نامزد اصلی اصلاح‌طلبان رای‌آوری بییشتری داشته باشد، اشکالی ندارد. کسی که پایبند به برنامه‌ها و شعارهای اصلاح‌طلبان و مطالبات مردم باشد. اما مهمترین شرط این است که روی اصول اصلی کشور یعنی همان قانون اساسی پایبند باشد و درباره مطالبات جامعه با کسی معامله نکند.

– به صورت مصداقی بفرمایید آیا چنین شخصی را می‌شناسید که این شاخصه‌ها را داشته باشد؟

به صورت موردی در بین افراد غیرحزبی و تشکیلاتی چنین شخصی را نمی‌شناسم که بخواهم معرفی کنم و پیشنهاد بدهم.

– آقایان عطریانفر و مرعشی از آقای ظریف و علی لاریجانی به عنوان کاندیداهای احتمالی و ائتلافی حزب کارگزاران برای انتخابات پیش‌رو نام برده‌اند؛ نظر شما چیست؟

تا جایی که اطلاع دارم فقط آقای عطریانفر از آقای علی لاریجانی به عنوان کاندیدای ائتلافی حزب کارگزاران نام برده است و سخنگوی حزب چنین حرفی را به عنوان موضع حزب بیان نکرده است. در شورای مرکزی حزب هم چنین حرف زده نشده است  و نمی‌دانم آقای عطریانفر با چه استناد و مجوزی چنین حرفی زده است! تا جایی که من خبر دارم قرار است حزب کارگزاران کاندیدای حزبی خودش را برای انتخابات به نهاد اجماع ساز معرفی کند. البته از همه احزاب خواسته شده است که کاندیداهای خود را معرفی کنند تا هر شخصی که رای بیشتری داشت روی او به اجماع برسند.

–  آیا تاکنون با شخص خاصی در این باره در حزب صحبت شده است؟

کارگزاران دراین باره کارکرده و آقای ظریف از گزینه‌های جدی کارگزاران برای انتخابات پیش رو است و البته آقای مرعشی به عنوان سخنگوی حزب در این باره می‌تواند دقیق‌تر صحبت کند. هرچند که به احتمال زیاد آقای محسن ‌هاشمی کاندیدای اصلی حزب کارگزاران خواهد بود.

– این‌طور که از شواهد برمی‌آید، اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و دوازدهم از کاندیدای ائتلافی خیری ندیدند و دولت روحانی به پای آنها نوشته شد و برایشان هزینه سنگینی به همراه داشت. آیا تصور می‌کنید این بار هم این جریان تن به کاندیدای ائتلافی خواهند دارد؟

روایت است نباید مومن دو بار از یک سوراخ گزیده شود و به هیچ وجه اصلاح‌طلبان نباید دیگر سراغ کاندیدای استیجاری و عاریه‌ای بروند. کاندیدایی که گذشته و سابقه روشنی ندارد و امتحانش را پس نداده و نمی‌توان بعد از پیروزی مطالبات مردم را از او پیگیری کرد و توجهی به حمایت‌کنندگان خود ندارد قابل ائتلاف نیست.  البته باید اصلاح‌طلبان اعلان کنند که در صورت عدم تایید صلاحیت کاندیدای اصلی خود در انتخابات شرکت نمی‌کنند. این اقدام بهترین تصمیمی است که می‌توانند بگیرند و بهتر از تن دادن به کاندیدای استیجاری است.

–  نظر شما درباره نامه آقای خاتمی به رهبری در این شرایط که البته حاشیه‌ساز شده است، چیست؟

شنیده‌ها حاکی از این است که آقای خاتمی در مواقع حساس کشور، نامه‌هایی به محضر رهبری نوشته‌اند و دیدگاه‌های خودشان را اعلان کرده و مطالبات و خواست جامعه را به ایشان منعکس کرده و دلسوزانه خواستار تغییر روند شده‌اند. در این شرایط هم اگر این نامه نوشته شده باشد به منظور خیرخواهی و اصلاح امور و روندها و به منظور برون رفت کشور از مشکلات بوده است تا ایشان را در جریان امور قرار بدهند.

البته هجمه‌های زیادی در این باره از سوی اصولگرایان به آقای خاتمی وارد شده است چرا که آنها هیچ‌گاه نمی‌توانند ببینند اصلاح‌طلبان و خصوصا آقای خاتمی در کنار رهبری قرار گرفته‌اند. معتقدم این به صلاح کشور است که رهبری مشاوری دلسوز مثل آقای خاتمی را در کنار خودشان داشته باشند و از مشاوره‌ها و اطلاعات ایشان بهره‌مند شوند. اگر این نامه نوشته شده باشد، اقدام بسیار خوبی است و تاریخ و آینده درباره این رفتار آقای خاتمی قضاوت خواهد کرد.

– پیش‌بینی شما از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ چیست؟

فضا را برای انتخابات بسیار سردتر از انتخابات مجلس یازدهم می‌بینم. چرا که مشارکت مردم کاهش داشته و مسوولان نتوانسته‌اند راهکارهایی را به مردم ارائه دهند. تنش‌های داخلی و سیاست خارجی کم نشده است. کرونا هم باعث کاهش سفرهای استانی و حضور مقامات و مسوولان در بین مردم و شنیدن مطالبات عمومی آنها شده است. حضور صاحب‌‌نظران در دانشگاه‌ها کم شده و همین منجر به بروز سوالات زیادی در ذهن دانشجویان است. از طرفی هم انتخابات ریاست‌جمهوری حساسیت‌های قومی و قبیله‌ای ندارد که مردم را بتواند تحریک به حضور کند. بنابراین فضای انتخابات را بسیار سرد می‌بینم.

به نظرم این نکات می‌تواند حضور مردم پای صندوق‌های رای را تقویت کند: اول حضور کاندیدای مورد نظر مردم است. مثلا اگر تکلیف می‌شد رییس دولت اصلاحات به عرصه بیاید و از طرفی هم به آقای احمدی‌نژاد اجازه حضور داشته می‌شد، وجود کاندیداهای متنوع و رای‌آور که از محبوبیتی در جامعه برخوردارند، می‌تواند شور انتخاباتی ایجاد کند. دوم مسوولان و کسانی که در اداره کشور نقش داشته‌اند از مردم عذرخواهی و دلجویی کنند و از جامعه بخواهند بر اشتباهات آنها قلم عفو کشیده و در کنار یکدیگر کشور را به درستی اداره کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 174739
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا