حواشی مناظرات پررنگ‌تر از متن

به گزارش جهان صنعت نیوز: اگرچه برخی کارشناسان سیاسی، این مناظره را مناظره ندانستند و معتقدند مناظره بر وزن مفاعله و به معنای گفت‌وگوی چالشی است و این برنامه‌ها هیچ شباهتی به مناظره ندارند؛ اما این دور هم حواشی داشت که زمینه شوخی و خنده کاربران فضای مجازی، خصوصا توئیتر را فراهم کرد. در مواردی هم برخی سخنان نسنجیده کاندیداها که نشان از بی‌اطلاعی و دوری آنها از بدنه جامعه است، واکنش‌های منفی در بین مردم ایجاد کرد.

از آنجا که فرصت و هدیه پنج‌دقیقه‌ای صداوسیما به سید ابراهیم رییسی برای پاسخگویی به سخنان همتی و مهرعلیزاده حاشیه‌ساز شده بود، او در مناظره دوم اعلام کرد که از حق دفاع خود گذشت می‌کند!

اما در بخشی از سخنانش درباره «فاصله طبقاتی» به برابر‌سازی حقوق کارمندان اشاره کرد. سخنانی که واکنش‌های زیادی به همراه داشت چراکه از نظر رییسی در این فاصله طبقاتی، کارگران و قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه هیچ جایی نداشتند و حرفی از آنها به میان نیامد!

انتقاد تند دختر شهید باکری از «عملیات فریب» و پاسخ محسن رضایی

علاوه بر رییسی، سخنان محسن رضایی، کاندیدای بالفعل انتخابات ریاست‌جمهوری که طی ادوار مختلف در همه انتخابات ثبت‌نام کرده اما تاکنون با اقبالی مواجه نشده است، بعد از مناظره حاشیه‌ساز شد. رضایی که به دلیل جوان‌سازی و بوتاکس چهره‌اش این روزها زیاد مورد شوخی کاربران فضای مجازی قرار می‌گیرد، باز هم در سخنانش سوژه‌ای برای شوخی کاربران توئیتری مهیا کرد.

رضایی که قصد داشت رای ترک‌زبان‌ها را با خرج کردن از شهید باکری و ترکی حرف زدن به دست آورد، کلمه «یاشاسین» آذربایجان را «یاساشین» آذربایجان تلفظ کرد؛ موضوعی که علاوه بر تمسخر کاربران فضای مجازی و توئیتری، با واکنش جدی آسیه باکری، دختر شهید باکری از فرماندهان سپاه در دفاع مقدس مواجه شد. آسیه باکری در واکنش و انتقاد به سخنان محسن رضایی در مناظره، «عملیات فریب» را به چالش کشید و در توئیتی نوشت: «آقای محسن رضایی شما قبل از نام بردن از مهدی باکری، باید از خانواده شهدایی عذرخواهی کنید که فقدان فرزندانشان نتیجه اشتباهات و عملیات فریب شما در مدیریت جنگ بود.» پس از آن محسن رضایی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم به یادداشت انتقادآمیز آسیه باکری، فرزند شهید باکری پاسخ داد. رضایی در این باره خطاب به آسیه باکری نوشت: «دختر عزیزم، آسیه خانم؛ توفیقات دفاع مقدس حاصل مجاهدت‌ و اخلاص سردارانی چون باکری‌ها، همت و باقری بوده است؛ تا ابد شرمنده شهدا و خانواده‌های‌شان هستم. آنها در زمان دفاع مقدس شاهد واقعیت‌ها بودند و هم اکنون نیز زنده و ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند. برای عاقبت به‌خیری‌ام دعا کن.»

البته این پایان اشتباهات فاحش محسن رضایی در مناظره دوم نبود. او همچنین در سخنانش بخشی از شعری را قرائت کرد و گفت: «به قول آن دانشجوی دست فروش شیمی دانشگاه تهران «ما امید می‌خوریم.» جمله‌ای که اگر چه رضایی مدعی شد متعلق به یک دانشجوی شیمی دانشگاه تهران است! اما بخشی از شعر شاهین نجفی، خواننده، ترانه‌سرا و نوازنده خارج از کشور است که به دلیل توهین به اسلام و ائمه، مرتد اعلام شده است! موضوعی که باز هم برای محسن رضایی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب مثبتی نداشت.

البته وقتی رضایی در بخش دیگری از سخنانش از شرایط کشور در جنگ هشت‌ساله سخن گفت و در انتقاد از شرایط فعلی کشور، آن را با شرایط جنگی مقایسه کرد و گفت: «حتی در زمان جنگ هم مردم ما در این سختی نبودند.» کاربران در واکنش به ادعای او نوشتند که دلیل اینکه مردم در زمان جنگ هشت‌ساله سختی زیادی نکشیدند، به خاطر نوع مدیریت #میرحسین موسوی بوده است.

جلب رای شوش و هرندی توسط یک کاندیدا

علاوه بر آنها عبدالناصر همتی، دیگر کاندیدای انتخاباتی بود که در بخشی از سخنانش سعی کرد رای معتادان را به سبد خود بریزد. همتی در این بخش از سخنانش گفت: «با معتادان نباید با دار و درفش برخورد شود. آنها بخشی از مردم هستند که باید به آنها توجه شود.» مطلبی که باز هم شوخی کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت و برخی تاکید داشتند که همتی با این حرف خود «رای محله شوش و هرندی» را جذب کرده است.

گفتنی است، علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای انتخاباتی که از نظر کاربران فضای مجازی یکی از تندخوترین نامزدهای انتخاباتی این دوره است که با لحن نامناسبی با دیگر کاندیداهای غیرهمفکر خود سخن می‌گوید و البته حواشی کمی هم ندارد؛ به دلیل اینکه همتی او را کاندیدای پوششی معرفی کرده بود، خطاب به این رقیب انتخاباتی خود گفت: «من در مناظره قبل هم گفتم اگر ما پوششی هستیم، شما روکشی هستید. به کسانی که یادتان می‌دهند چه حرفایی بزنید بگویید ما مشتشان را باز می‌کنیم.»

زاکانی در بخش دیگری از سخنانش درباره باروری زوج‌های جوان، عبارتی را به کار برد که باز هم موجب خنده و شوخی و تمسخر کاربران توئیتری شد. او از کمک کردن به باروری زوج‌های جوان سخن گفته بود! زاکانی همچنین با زیر سوال بردن دولت، به دروغ قیمت « پوشک بچه» را ماهی یک میلیون تومان اعلام کرد که با اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و حرف او را خارج از صداقت دانستند.

واکنش پلیس به حرف‌های نامزدها درباره گشت ارشاد

البته این پایان واکنش‌ها به حواشی مناظره دوم کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نبود. به دلیل اینکه عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده در مناظره‌های انتخاباتی خود از «گشت ارشاد» و ارسال «پیامک‌های بدحجابی» انتقاد کرده بودند، روز گذشته پلیس به این حرف‌ها واکنش نشان داد و سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره گشت ارشاد گفت: «نمی‌توان با شئونات اسلامی و اخلاقی جامعه، بازی کرد. این مسائل نباید برای جمع کردن رای مورد استفاده قرار گیرد.»

همچنین وزارت بهداشت هم روز گذشته نسبت به اظهارات برخی نامزدهای انتخاباتی در دومین روز مناظرات درباره عملکرد این وزارتخانه درباره کندی واکسیناسیون و عملکرد نامطلوب این وزارتخانه واکنش انتقادی نشان داد.

اگرچه نه دور اول مناظرات و نه دور دوم، کاندیداها نتوانستند آورده‌ای برای صندوق‌های رای و جلب نظر آرای خاکستری داشته باشند، اما باز هم باید منتظر دور سوم مناظرات بود؛ شاید در این دور اتفاقی چالش‌برانگیز بیفتد که بتواند زمینه حضور مردم پای صندوق‌های رای را فراهم کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 195517
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا