حوادث شغلی معادن ۳۱.۷ درصد کاهش یافت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حفظ سلامت نیروی کار در واقع صیانت از سرمایه‌های ملی است و این موضوع در مواد ۵۲ ، ۶۱ و ۶۵ قانون کار قید شده است.

حوادث شغلی، حادثه‌ای است که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از مکان یا محل فعالیت اتفاق می‌افتد و موجب آسیب شاغل می‌شود و ممکن موجب جراحت، صدمه فرد و حتی در برخی مواقع موجب مرگ نیروی کار شود.

به گفته کارشناسان بیشترین آمار تلفات نیروی کار و اعداد و ارقام حوادث ناشی از کار متعلق به حوادث ساختمانی و پس از آن معدن است.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گزارشی از وضعیت بهداشت و ایمنی در معادن در حال بهره‌برداری را منتشر کرده است. براساس این گزارش در سال ۱۳۹۷ تعداد چهار هزار و ۹۱۶ معدن در کشور در حال بهره‌برداری بود و ۹۹ هزار و ۷۳۴ نفر در آنها فعالیت داشتند.

حضور مسوول فنی در بحث امنیت نیروی کار در معادن، برای حفظ سلامت کارگران ضروری است. مطابق آمار ارائه شده در بین معادن کشور ۳۶ درصد معادن مسوول ایمنی،  هشت درصد واحد بهداشتی و ایمنی و سه درصد مسوول بهداشت حرفه‌ای داشتند.

مطابق آخرین آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۷۷ حادثه شغلی در معادن رخ داده است و یک هزار و ۵۴۶ نفر آسیب دیدند و ۳۶ نفر فوت کردند.

برحسب فعالیت اقتصادی معادن، بیشترین حادثه شغلی به ترتیب در «استخراج سنگ تزئینی» و «استخراج زغال سنگ خشک» اتفاق افتاده است. همچنین استان‌های مازندران، کرمان، سمنان و فارس بیشترین تعداد حادثه شغلی را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته (۹۷- ۱۳۸۸) شمار معادن بهره‌برداری شده تعداد ۴۹۰ معدن اضافه شده و از رقم چهار هزار و ۴۲۶ معدن به چهار هزار و ۹۱۶ معدن رسیده است. همچنین تعداد شاغلان نیز از ۷۶ هزار و ۸۵۴ نفر به ۹۹ هزار و ۷۳۴ نفر بالغ گشت.

براساس این بررسی با وجود رشد معادن و تعداد شاغلان، حوادث شغلی در معادن در ۱۰ سال گذشته روند نزولی داشته و تعداد آن از ۳۶۵ حادثه به ۲۷۷ حادثه کاهش یافته و تعداد فوت شدگان نیز از ۴۹ نفر در سال ۱۳۸۸ به رقم ۳۶ نفر رسیده است.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون در بررسی علت مستقیم آسیب شغلی در معادن در حال بهره برداری نشان می دهد بیشترین علت حادثه شغلی مربوط به تصادم یا تصادف با اجسام درحال حرکت، برخورد عمودی یا افقی با اجسام در حال سکون و تماس با اجسام برنده و تیز یا ناهموار بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 128873
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا