حمایت از بخش خصوصی، لازمه توسعه پایدار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این سازمان شرکت‌های عضو می‌آموزند که چگونه با همکاری متقابل مشکلات یکدیگر را رفع کرده و به هم کمک کنند. به اعتقاد او این همان گفته خداونددر قرآن است؛ دست خدا با جماعت است. یکی از مشکلات فرهنگی و ریشه‌ای ما ایرانیان در کار گروهی، در برآوردن منافع جمعی و ترجیح آن به منافع شخصی است. سازمان‌هایی مانند سازمان متخصصان و مدیران ایران دست روی همین نقطه ضعف می‌گذارند و کارگروهی را ترویج می‌دهند. یکی از عواملی که کشورهای توسعه یافته رشد کرده‌اند کار تیمی و ارجحیت منافع جمعی است. آیا ممکن است سازمان‌های خصوصی بتوانند چنین فرهنگی را در کشور رواج دهند؟ کسی نمی‌داند. اما حداقل تلاش آنها می‌تواند گامی برای نزدیک شدن به این هدف باشد. با ایمان مصدری، رییس سازمان متخصصان و مدیران ایران گفت‌و‌گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

– سازمان متخصصان و مدیران ایران چه فعالیت‌هایی دارد و هدف از تاسیس آن چیست؟

سازمان متخصصان و مدیران ایران سال ۹۷ تاسیس شد اما پیشینه این سازمان به سال ۹۰ بازمی‌گردد. زیرمجموعه‌های این سازمان مثل گروه متخصصان ایران، مجمع مدیران ایران، مجمع مدیران کارآفرین در سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کردند.

در حال حاضر نزدیک به ۴۰ انجمن، مجمع، اتحادیه ملی و بین‌المللی تحت نظارت این مجموعه فعالیت می‌کنند. سال ۹۷ سازمان متخصصان و مدیران ایران تاسیس شد. مجموعه ما به صورت تشکیلاتی و غیرسیاسی فعالیت می‌کنند. در واقع یک کار جدید تشکیلاتی است و نمونه این سازمان را در کشور نداریم. از جمله ویژگی‌های این مجموعه آن است که فقط شرکت‌های خصوصی می‌توانند عضو آن شوند. حتی شرکت‌های خصولتی نیز قادر به عضویت در این سازمان نیستند.

نمونه این مجموعه که در واقع از سال ۹۰ آن را آغاز کردم در کشور وجود ندارد. هدف ما تجمیع ظرفیت‌های بخش‌های خصوصی است. در این سازمان کار تیمی را ملاک عمل قرار می‌دهیم چراکه بر این باوریم که اگر شرکت‌ها به صورت تیمی در کنار یکدیگر فعالیت کنند همواره موفق هستند. همچنین هدف ما توانمندسازی متخصصان و مدیران کشور بوده و به شرکت‌ها کمک می‌کنیم تا کسب‌و‌کار خود را رونق دهند. البته کمک‌های ما در زمینه اعتباری و ساختاری است. به جای ماهی دادن، ماهیگیری را به شرکت‌ها آموزش می‌دهیم. اگر مجوزی نیاز داشته باشند کمک می‌کنیم، به شرکت‌ها اعتباردهی کرده و برای شرکت‌های عضو سازمان بازار ایجاد می‌کنیم اما حمایت مالی نداریم.

ایده ایجاد چنین مجموعه‌ای از کجا نشات گرفت؟

من همواره در تلاش بودم تا در زمینه کارهای تیمی غیرسیاسی فعالیت کنم. در ایران تنها جایی که افراد دور هم جمع می‌شوند بحث‌های سیاسی است. من به دنبال این بودم که به جای اینکه افراد را دورهم جمع کنیم، شرکت‌ها را گردهم آوریم.

به عقیده من آدم‌ها در کنار هم می‌توانند رشد کنند؛ در همین مجموعه بسیاری از مشکلات شرکت‌ها به دست یکدیگر رفع شده است.در یک همایش من صندلی مدیران شرکت‌هایی که حوزه کاری مشابه داشتند را کنار یکدیگر انتخاب کردم. در پایان همایش گفتم هرکسی به افراد بغل‌دستی شماره تماس بدهد و کسب‌و‌کار خود را معرفی کند. در همان همایش نزدیک به ۳۰ قرارداد امضا شد. اگر منتظر اقدامات دولت بمانیم در همین جایگاه کنونی باقی می‌مانیم. تنها راهکار توسعه آن است که به یکدیگر کمک کنیم و توانایی‌های خود را در اختیار یکدیگر قرار دهیم. با این راهکار هم می‌توانیم کسب‌و‌کار خود را توسعه دهیم و هم مشکلات یکدیگر را رفع کنیم. ما تلاش می‌کنیم نقش کاتالیزور را بین بخش خصوصی و دولت ایفا کنیم. نقش مجموعه‌هایی مثل این سازمان در کشور بسیار مفید است.

– حوزه فعالیت انجمن‌ها، مجمع‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان بسیار با یکدیگر متفاوت هستند، چه عواملی باعث انتخاب شرکت‌های زیرمجموعه شده است؟

شرکت‌ها و انجمن‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند پزشکی، ماساژ، انجمن مدیران، استارت‌آپ‌ها و گردشگری زیرمجموعه ما هستند. یک مجموعه گردشگری داریم به نام ترپ که می‌توانید به صورت آنلاین مکان اقامتی را رزرو کنید و ویژگی‌های جدیدی دارد. همچنین چند استارت‌آپ عضو این سازمان هستند. کانکتیم استودیوی آموزشی است که ما آن را ایجاد کرده‌ایم. دو موسسه فرهنگی هنری نیز داریم که در حوزه فرهنگی به فعالیت می‌پردازند. هر شرکتی کار خود را انجام می‌دهند، هرکدام دفتر جدا، مدیرعامل جدا و فعالیت جداگانه دارند. این‌ها با یکدیگر مرتبط نیستند، اگر کاری با هم داشته باشند انجام می‌دهند.

سازمان فقط نقش نظارتی دارد و روی ساختار شرکت‌ها، نظارت می‌کند اما در زمینه فعالیت‌هایشان وارد نمی‌شود. از سویی دیگر شرکت‌هایی که ذیل سازمان فعالیت می‌کنند در برخی موارد به یکدیگر نیاز پیدا می‌کنند. مثلا شرکت پزشکی ما قصد دارد دوره آموزشی برگزار کند از کانکتیم استفاده می‌کند؛ دیگری قصد دارد تور گردشگری برگزار کند از ترپ استفاده می‌کند.

– شرایط عضویت در سازمان متخصصان و مدیران چیست؟

شرکت‌هایی که در زیرمجموعه سازمان قرار می‌گیرند حتما باید در فعالیت‌های سازمان مشارکت کنند. از سویی دیگر در هر زمینه‌ای فقط یک شرکت می‌تواند عضو شود. مثلا اکنون شرکت پزشکی عضو این مجموعه شده است. دیگر شرکت دومی در این زمینه نمی‌تواند عضو این سازمان شود. از هر فعالیت و هر حوزه‌ای یک شرکت خصوصی می‌تواند در سازمان ورود کند. این یک کار ابتکاری است که نمونه آن وجود نداشته است.

در واقع ما شرایط مصوبی برای عضویت نداریم اما به دنبال بزرگ‌ترین‌هایپرمارکت خدماتی کشور هستیم و در حوزه تولیدی فعالیت نمی‌کنیم. ما نقش خدمات‌رسانی داریم.

– چرا فقط یک شرکت از هر حوزه می‌تواند عضو مجموعه شود؟

اگر در هر حوزه دو شرکت عضو سازمان شوند رقابت درون‌سازمانی شکل می‌گیرد که خوشایند نیست.

– اگر شرکتی درخواست عضویت داد در حوزه‌های کاری مشابه شرکت‌های عضو سازمان اما ویژگی‌ها و عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌های عضو داشت، کدام را انتخاب می‌کنید؟

اگر شرکت عضو سازمان عملکرد ضعیفی داشته باشد و شرکتی با عملکرد بهتر درخواست عضویت بدهد، شرکت بهتر را جایگزین می‌کنیم.

– اگر فردی به شما بگوید قصد دارد ایده‌اش را اجرایی کند، تحت حمایت سازمان قرار می‌گیرد؟

بله، صد در صد. من مسوول صنف مدیران مراکز دانش بنیان هم هستم. ما در تبدیل ایده به فرآورده و تجاری‌سازی هم فعالیت می‌کنیم.

به نظر می‌رسد سازمان شما آنقدرها در سطح کشور و در میان استارت‌آپ‌ها شناخته شده نیست.

تبلیغات آنچنانی نداریم که بیلبورد بزنیم، خیلی‌ها مارا می‌شناسند و خیلی‌ها نمی‌شناسند. ما خودمان حالت شتابدهنده عمل می‌کنیم. اگر فردی ایده خوبی داشته باشد و نیاز به حمایت مالی داشته باشد نیاز مالی وی را تامین کرده و سرمایه‌گذاری هم می‌کنیم. اما سرمایه‌گذاری مالی در اولویت‌مان نیست. همچنین اگر فردی اختراعی داشته باشد روی آن سرمایه‌گذاری کرده و حمایت می‌کنیم.

– در ازای حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها سهمی از شرکت‌ها دریافت می‌کنید؟

بله. همان‌گونه که در ساختار شتابدهنده‌ها این‌گونه عمل می‌شود. شما ایده‌ای دارید و من هم سرمایه‌گذاری می‌کنم بنابراین در شرکت شما شریک می‌شوم.

– تاکنون پیش آمده که شرکت‌های عضو سازمان متخصصان و مدیران ایران رویدادی را به صورت مشترک برگزار کنند؟

بله. شرکت‌های زیرمجموعه با همکاری همدیگر رویداد و همایش برگزار می‌کنند، همچنین در سازمان جلساتی برگزار می‌شود که مدیران اصلی هرکدام از این مجموعه‌ها در آن شرکت کرده، با یکدیگر تبادل‌نظر می‌کنند و به یکدیگر مشاوره می‌دهند. این کار بسیار نوین است اما نتایج ثمربخشی به همراه دارد. در قرآن هم آمده است، دست خدا با جماعت است. اگر مردم کشورمان به این نتیجه برسند که کار تیمی چقدر بازدهی بالایی دارد هرگز حاضر نمی‌شوند به تنهایی فعالیت کنند.

– البته برخی استارت‌آپ‌ها در اثر مشکلاتی که در تیم کاری وجود داشت شکست خوردند و اگر کار تیمی‌شان با مشکل مواجه نمی‌شد موفق می‌شدند.

این امر دلیل مشخصی دارد، عدم استفاده از متخصصان مختلف در استارت‌آپ. تصور کنید چهار جوان متخصص در فناوری تصمیم می‌گیرند با یکدیگر استارت‌آپی راه‌اندازی کنند اما موفق نمی‌شوند چراکه هر چهار نفرشان یک تخصص را دارند. راز شکست خوردن استارت‌آپ‌ها در این است که از تخصص‌های متفاوت و مختلف در کسب‌و‌کارشان استفاده نمی‌کنند. شرکت موفق، شرکتی است که در آن از تخصص‌های سرمایه‌گذار، مدیر، بازارشناس، بازارگردان، متخصص برندینگ، مدیر کسب‌و‌کار استفاده شده باشد. استارت‌آپ‌هایی که موفق بوده‌اند از تمامی متخصصان مورد نیاز خود استفاده کردند.

به طور مثال فردی ایده خوبی برای استارت‌آپ دارد و کدنویسی هم می‌داند اما برندینگ را نمی‌داند؛ بازاریابی، توسعه کسب‌و‌کار، مدیریت، تبلیغات، بازاریابی و… را نیز بلد نیست. بنابراین یکی از فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم حمایت ساختاری از کسب‌و‌کارها و استارت‌آپ‌ها است.

– هدف شما از حمایت و پذیرش ‌هایپراکسپو چه بوده است؟

هایپراکسپو مجموعه‌ای بودند که از سال ۹۶ پلتفرم اولین نمایشگاه مجازی ایران را ایجاد کردند. از سال ۹۸ عضو سازمان شدند، اکنون نمایشگاه جهش تولید، نمایشگاه وزارت نیرو، نمایشگاه سکته و پزشکی را برگزار کردند و تقریبا برند شده‌اند.

ما در حوزه برندینگ، محتوا‌سازی و مدیریت به آنها کمک کردیم و این پلتفرم بسیار قوی شده و رشد کردند اما پیش از پیوستن به مجموعه هیچ پروژه عملیاتی نداشتند.

– محدودیتی برای پذیرش در سازمان دارید؟

خیر. قصد داریم که ۴۰ شرکت را به صد شرکت برسانیم و هیچ محدودیتی برای عضوگیری نداریم.

– فعالیت‌های سازمان متخصصان و مدیران شباهت‌های بسیاری به هلدینگ دارد. آیا می‌توان نام هلدینگ را روی مجموعه شما گذاشت؟

خیر. شیوه فعالیت‌های ما تفاوت‌های بسیاری با هلدینگ‌ها دارد و معمولا هم هلدینگ‌ها در ایران موفق عمل نکرده‌اند. ما شبیه به هلدینگ‌ها هستیم اما فعالیت‌های متفاوتی داریم و قصد تبدیل شدن به هلدینگ را نداریم.

– در حوزه اشتغالزایی هم فعالیتی داشته‌اید؟

هدف ما این است که در کنار توانمندسازی مدیران و متخصصان شرکت‌ها، کسب‌و‌کار و اشتغالزایی را نیز توسعه دهیم. برای مثال‌هایپر اکسپو پیش از پیوستن به مجموعه ما تنها دو نفر نیرو داشت اما اکنون ۱۲ نیروی متخصص در این پلتفرم مشغول به کار هستند. بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز پس از پیوستن به سازمان توسعه‌یافته و نیروهای متخصص بسیاری را استخدام کرده و اشتغالزایی کرده‌اند. علاوه بر فعالیت‌های تخصصی، در این مجموعه کمیسیون‌های تخصصی هم داریم. کمیسیون صنعت، کمیسیون نفت، کمیسیون مد و لباس، کمیسیون زیبایی از جمله کمیسیون‌های تخصصی این مجموعه هستند. این کمیسیون‌ها فعالان حوزه‌ها را گردهم آورده، اتاق فکر ایجاد کرده و همفکری می‌کنند. همچنین رویدادها و دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌کنند.

– استارت‌آپی وجود دارد که شما تاسیس کرده باشید؟

بله، حامی بانو و لینکدین ایرانی.

– راهکار توسعه پایدار کشور را چه می‌دانید؟

توسعه پایدار در ایران آینده با عقلانیت اتفاق می‌افتد. عقلانیت در آن است که دولت از فربگی خارج شود. دولت به حدی فربه شده که خود تبدیل به رقیب بخش خصوصی شده و از بین بخش خصوصی و خصولتی همواره خصولتی را انتخاب می‌کند. یکی از راه‌های توسعه پایدار تقویت بخش خصوصی است.

– یکی از مشکلات بخش خصوصی مجوزهای فراوان و نبود پنجره واحد است؛ به نظر شما بهتر نیست یک پنجره واحدی برای دریافت مجوز ایجاد شود و تعداد مجوزها کم شود؟

دولت همواره می‌گوید باید روند دریافت مجوزها را کوتاه‌تر کنیم اما برعکس، تعداد مجوزها بیشتر می‌شود، همان‌گونه که ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کند قیمت‌ها را کاهش می‌دهد اما قیمت‌ها گران‌تر می‌شوند. یکی از مشکلات اصلی دولت آن است که سازمان‌های مختلف با یکدیگر هماهنگ نیستند و هرکدام راه خود را می‌روند.

– یکی دیگر از مشکلات بخش خصوصی مهاجرت نیروی انسانی نخبه است. به نظر شما راهکار جلوگیری از مهاجرت نیروی انسانی چیست؟

اتفاقا یکی از مجموعه‌های زیرمجموعه ما در حوزه مهاجرت و کاریابی آنلاین فعالیت می‌کند. به عقیده من بهتر است مردم کشورمان در کشور دیگری فعالیت کرده و تجربه کسب کنند و سپس به کشور بازگردند. اما مشکل اینجاست که همه نیروهای نخبه و جوانان کشورمان می‌خواهند مهاجرت کنند و قصد برگشت ندارند. به همین دلیل در سال‌های آینده دچار کمبود نیروی کار می‌شویم.

– به عقیده شما اقتصاد کشور چگونه می‌تواند رشد کند؟

من معتقدم مهم‌ترین موضوعی که کشور ما نیاز دارد عقلانیت مدیریتی است و کشور ما باید به دنبال تربیت مدیران کارآمد باشد. ما در این حوزه دچار چالش شده‌ایم. نیاز به مدیرانی کارآمد اجرایی داریم و نه مدیران فرمایشی و مدیران نمایشی. این امر می‌تواند کشور را به سمت توسعه سوق دهد. در واقع راهکار اصلی آن است که نگاه دولت به بخش خصوصی تغییر کند. بخش خصوصی رقیب دولت نیست بلکه حمایت‌کننده و تقویت‌کننده اقتصاد کشور است. در همین چند سال گذشته‌ای که تحت تحریم‌های سنگین آمریکا بودیم شرکت‌های دانش‌بنیان باعث شدند اقتصاد ما دچار فروپاشی نشود، بی‌آنکه ادعایی داشته باشند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 171509
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا