حفظ کف قیمت از سوی اوپک

جهان صنعت نیوز| اوپک پس از ۴ سال نتوانست به توافق جامعی برای کاهش تولید نفت اعضا دست پیدا کند. از این رو قیمت نفت پس از شکست اوپک با کاهش قیمت قابل توجهی روبرو شد. این در حالی است که به دنبال شیوع ویروس کرونا در چین و کشورهای آسیایی، قیمت نفت طی ماه های اخیر به شدت پایین آمده بود.

از این رو انتظار می رفت کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس دست به کاهش تولید نفت بزنند تا از کاهش قیمت بیشتر نفت جلوگیری کنند. اما در نهایت نبود اتحاد نظر بین این کشورها بر سر کاهش تولید نفت باعث شد تا بسیاری از ناظران سیاسی و اقتصادی از اجلاس اخیر اوپک با عنوان شکست بزرگ یاد کنند.

موضوعی که می تواند بازار نفت را با کاهش قیمت بیشتری مواجه کند و اقتصاد نفتی ایران را که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است ، با مشکلات جدیدی روبرو کند. در واقع کاهش قیمت نفت به جایی رسیده که به گفته برخی از صاحبنظران اقتصادی، دولت در سال آینده با کسری شدید بودجه مواجه خواهد شد چرا که روی قیمت نفت خیلی بیشتر از نرخ فعلی حساب باز کرده است.

چشم انداز مثبت در مورد کنترل کرونا

واقعیت این است که  پس از شکست مذاکرات اوپک پلاس و عدم توافق روسیه بر کاهش تولید، بهای نفت برنت روز جمعه ۹.۴ درصد سقوط کرد که این موضوع نگرانی‌هایی را برای بازار نفت به وجود آورد.

در همین خصوص سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی کشور با اشاره به کاهش قیمت ها در بازار نفت به «جهان صنعت نیوز» گفت: پیش بینی آینده بازار نفت کار بسیار مشکلی است و  به این بستگی دارد که کشورهای لطمه دیده آمادگی این را دارند که بار دیگر دور هم جمع شوند و بر سر کاهش تولید نفت به اتحاد نظر برسند یا خیر.

سیدحمید حسینی اظهار کرد: اوپک می تواند با ایجاد اتحاد میان کشورهای عضو، باعث حفظ کف قیمت نفت شود. در واقع  اوپک نمی تواند سقف قیمت نفت را افزایش دهد اما می تواند کف قیمت را حفظ کند.

وی با بیان اینکه این موضوع بستگی به این دارد که بحث کرونا تا چه میزان جدی باشد، افزود: چشم انداز مثبتی در مورد کنترل کرونا در چین به نظر می آید و از آنجایی که چین از مصرف کنندگان عمده انرژی است، بعید به نظر می رسد که این اوضاع بحرانی برای بازار نفت تداوم داشته باشد.

برگشت قیمت ها به کانال ۴۰ تا ۵۰ دلار

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، پالایشگاههای چین روزانه حدود ۱۳ میلیون بشکه نفت پالایش می کردند در حالی که این میزان در ژانویه به ۹ میلیون بشکه کاهش یافته است و بازار با مازاد عرضه مواجه است.

حسینی خاطرنشان کرد: این در حالی است که بازگشت پالایشگاههای چین به پالایش ۱۳ میلیون بشکه نفت،  بازار نفت را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس حوزه نفت بیان کرد: پیش بینی می شود کشورهای عضو اوپک به همراه تعدادی از متحدین این سازمان از جمله روسیه که به «اوپک پلاس» معروف شده اند، با هم همکاری کنند.

 وی ادامه داد: حتی اگر این کشورها با یکدیگر همکاری نکنند، این روند متوقف می شود و مجددا شاهد برگشت قیمت ها به کانال ۴۰ تا ۵۰ دلار خواهیم بود. 

ممکن است شاهد بهبود قیمتها باشیم

همچنین نرسی قربان کارشناس ارشد حوزه انرژی نیز در ارزیابی خود از سرنوشت بازار نفت، با بیان اینکه در حال حاضر بازار تاثیر خود را از تصمیم جلسه اوپک گرفته و قیمتها کاهش یافته است، اظهار کرد: این مساله ای نیست که اوپک در روزهای آتی متوجه شود چراکه اکنون شاهد تغییر و تحولات در بازار نفت هستیم و آن چیزی که میبینم از عدم توافقات در اوپک حاصل شده است.

وی با تاکید بر این که شرایط آینده بازار نفت بستگی زیادی به اعضای دیگر اوپک دارد، تصریح کرد: باید دید که این توافقات و همچنین بیماری کرونا چه میزان در عرضه و تقاضا تغییرات ایجاد می‌کند و اوپک برای ۳۰۰ هزار بشکهای که قرار بود روسیه از میزان تولید خود بکاهد چه برنامه ریزی ای کرده است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان این‌که اگر اوپک تصمیم بگیرد این میزان کاهش تولید را جبران کند، شرایط تغییر خواهد کرد، گفت: به عبارت بهتر اگر تصمیم بگیرد این ۳۰۰ هزار بشکه بین اعضای اوپک کاهش یابد می‌توان انتظار داشت که برنامه های اوپک بدون حضودر روسیه نیز اجرایی شود.

قربان افزود: اگر این برنامه اجرایی شود، ممکن است شاهد بهبود قیمتها باشیم اما  اگر به این مساله توجه نشود و هر کشوری بخواهد به فکر منافع خود باشد، به نظر می رسد که شاهد کاهش مجدد قیمت ها خواهیم بود.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 93512
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا