حفظ سهمیه تولید نفت ایران تا ۹ ماه آینده

جهان صنعت نیوز|  علی بختیار به همراه بیژن زنگنه وزیر نفت و تیم همراه هم‌اکنون در وین پایتخت کشور سوئیس برای شرکت در اجلاس اوپک حضور دارد، این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  در تشریح آخرین جزئیات این نشست، گفت: اگرچه برخی از کشورها براساس توافق‌های‌شان، خواهان تصویب تصمیمات خود در این اجلاسیه بودند اما به‌دنبال مذاکره، رایزنی، نشست‌های دوجانبه و چندجانبه ایران، مسئله یک جانبه‌گرایی و تصویب تصمیمات قبلی کشورها منتفی شد و کاهش تولید نفت نیز به تصویب نرسید.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سقف تولید نفت ایران به میزان کنونی تا ۹ ماه دیگر تمدید شد اما دیگر کشورها باید کاهش تولید داشته باشند، ادامه داد: ارزیابی من از نتایج این اجلاسیه، قرار گرفتن ایران در فرآیند قابل قبول در اوپک است و منافع جمهوری اسلامی تامین خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه روسیه در این دوره از اجلاسیه اوپک برای عضویت در سازمان جهانی نفت علاقه نشان داد، افزود: این کشور و دیگر کشورهای علاقه‌مند می‌توانند در چارچوب اساسنامه اوپک با پرداخت حق عضویت به این سازمان بپیوندند.

بختیار کارشکنی‌های آمریکا را به دلیل تلاش برای تصاحب بازارهای جدید به منظور فروش افزایش تولیدشان دانست و توضیح داد: درواقع اصلی‌ترین دلیل تحریم نفت ایران ناشی از تلاش آمریکا برای پیدا کردن بازار جهت فروش افزایش تولیدشان است بنابراین ایران باید بتوانند در اجلاس اوپک و دیگر موقعیت‌های دیپلماتیک مسئله تحریم نفت را حل کند.

این نماینده مجلس معتقد است اگرچه کشوهای مانند عربستان قصد سیاسی کردن اوپک و معرفی نفت به‌عنوان یک سلاح را دارند اما اوپک یک سازمان سیاسی نیست و صرفا به دنبال منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت است.

بختیار خبر داد: روزگذشته اجلاس اوپک به پایان رسیده است و تیم ایران امروز در اجلاس نانو اوپک شرکت خواهد کرد و سپس بعدازظهر امروز وین را به مقصد تهران ترک خواهیم کرد.عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین درخصوص اهداف اجلاس نانواوپک توضیح داد: نانواوپک به‌دنبال هماهنگ کردن وضعیت بازار با شرایط تولید نفت و حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 31575
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا