حضوری یا غیر حضوری مساله این است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حال قرار است مدارس کشور از ۱۵ شهریورماه به صورت رسمی بازگشایی شوند. علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران روز گذشته در نشستی با رسانه‌های بین‌المللی پاییز امسال را سخت‌ترین پاییز معاصر پیش‌بینی کرد و گفت: برخی محدودیت‌ها در تهران باید در این فصل ادامه یابد، ممکن است حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس محدود شود، چرا که یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای موثر در گسترش ویروس، آغاز فعالیت‌های آموزشی و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

علی ماهر معاون برنامه‌ریزی ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران نیز در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها با اعلام مخالفت این ستاد با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری در ترم پاییز اظهارداشت: ارزیابی و بررسی‌ها در این ستاد نشان می‌دهد که زیرساخت‌ها و بستر مناسب و همچنین آمادگی لازم برای پذیرش حضوری دانش‌آموزان و دانشجویان در فضاهای آموزشی استان تهران وجود ندارد.

همچنین رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به وضعیت قرمز پایتخت از لحاظ شیوع بیماری کرونا گفت: مدارس از ۱۵ شهریور غیرحضوری و مجازی بازگشایی می‌شود اما دانش‌آموزان پایه اول یک یا دو هفته در مدرسه حضور خواهند داشت.

در پی اعلام خبر بازگشایی مدارس واکنش های کارشناسان آموزش و پرورش و خانواده ها را بر انگیخته است. چرا که بر خلاف گفته ثقفی آموزش مجازی و شبکه آموزش دانش‌آموزی شاد، یکی از بهترین ابزار نیست. بلکه تنها برای پایتخت نشینان کارایی دارد زیرا براساس گزارش های ۴۰ درصد دانش آموزان در مناطق محروم کشور یا بی بضاعت توانایی استفاده از اینترنت و تبلت را ندارند این یعنی تبعیض عیان برای تحصیل در اصل آموزش و پرورش به گونه ای بر خورد کرده است که فقط ثروتمندان از نعمت درس خواندن استفاده کنند.

در همین راستا بهناز شهنواز، کارشناس آموزش و پرورش درباره امکان ضعیف بودن دانش آموزان در مقطع تحصیلی امسال به «جهان صنعت نیوز» گفت: ارائه آموزش های از راه دور و مجازی، دانش آموزان را ازنظر درسی ضعیف نمی کند، اما آن ها را به علت عدم حضور در مدرسه و ندیدن بعضی از آموزش های حضوری،  با محرومیت مواجه می کند. اگر در مقطعی آموزش چهره به چهره قطع شود، دروس از طریق آموزش های مجازی ارائه می شود، درحالی که آموزش از راه دور برای معلمان سخت تر و وقت گیر است. آموزش های مجازی فشار مضاعفی را بر همکاران وارد می کند، زیرا معلم در سر کلاس وضعیت دانش آموزان قوی و ضعیف را از نزدیک می بیند و درباره آن ها تصمیم گیری می کند، اما با آموزش از راه دور چنین اتفاقی رخ نمی دهد و معلم نمی تواند بر همه دانش آموزان تسلط داشته باشد.

وی تصریح کرد: باوجود شیوع ویروس کرونا این روش بهترین راه حل برای ارائه آموزش به دانش آموزان بود که می توان  آن را به فال نیک گرفت، زیرا آموزش های فعالی در حال شکل گیری است که باید بعد از پایان بیماری و حضور دانش آموزان در سر کلاس های درس ادامه پیدا کند و در کنار آموزش های چهره به چهره، آموزش های از راه دور صداوسیما باکیفیت بهتری ارائه شود. شهنواز بابیان این که در آموزش وپرورش و آموزش عالی کشور جهشی از طریق فضای مجازی و آموزش از راه دور اتفاق افتاده است، گفت: بعد از امتحانات دی ماه آموزش جدی در مراکز آموزشی نداشتیم، زیرا بعد از گذشت زمان خیلی کوتاهی با شیوع این بیماری مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند. چنانچه آموزش از راه دور وجود نداشت، دانش آموزاناز دروس عقب می افتادند. امیدوارم نتایج چنین آموزش هایی به ثمر بنشیند، زیرا عواقب خوبی را برای آموزش وپرورش کشور در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به مشکلات نرم افزاری شبکه شاد، عنوان کرد: هر نرم افزار و شبکه جدیدی باید در در مرحله آزمایشی قرار بگیرد و خطاهای آن مشخص شود تا پس از رونمایی مشکلاتی را برای جامعه هدف خود ایجاد نکند. از این رو نمی توان به طور قطع انتظار کامل و دقیقی از شبکه شاد در سال جاری داشت و باید منتظر بازدهی مناسب این اپلیکشین در سالهای بعدی بود.

کارشناس مسائل آموزشی با تأکید بر اینکه شبکه شاد موجب سردرگمی آموزشی دانش آموزان شده است، تأکید کرد: در مقطع کنونی دانش آموزان و خانواده ها دچار سردرگمی شده اند، از طرفی معلمان تکلیف‌های درسی را از فضای مجازی پیگیری می کنند و از طرفی دیگر برنامه شاد این را پیگیری می کند، در حقیقت این هم پوشانی برای دانش آموزان و مدارس مطلوب واقع نیست.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: در مناطقی که از اینترنت مناسبی برخوردار نیستند از نظر آموزشی و میزان سطح آموزشها باید تفاوتی میان مناطق مختلف قائل شد. همکاران فرهنگی ما توانمندی های بسیار زیادی با توجه به شرایط مختلف دارند و با توجه به رسالتی که به عهده گرفتند در انجام وظایف خود کوشا هستند، اما در این شرایط بخشی از دانش آموزان کشور که در مناطق محروم زندگی می کنند و دسترسی به موبایل، اینترنت و تلویزیون ندارند، امکان استفاده از آموزش از راه دور را ندارند که این مسئله نگران کننده است، زیرا تقریبا بیشتر امکانات در شهرهای بزرگ ایجادشده است.

وی تأکید کرد: بهتر بود دولت به سرپرستان خانوار ایرانی یارانه بگیر و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که دارای دانش آموز هستند یک گوشی و یا تبلت، سیم کارت و اینترنت رایگان را از طریق مدرسه به خانواده ها اعطا می کرد تا از این بخش بتوان به یکسان سازی سطح آموزش و فراگیری در مناطق مختلف کشور کمک کرد.

حال باید دید با ادامه بحران کرونا در کشور وزارت بهداشت در راستای سلامت دانش آموزان چه تصمیمی اتخاذ می کند. بیماری کرونا از روزهای پایانی بهمن سال ۱۳۹۸ کشور را درگیر کرده و بر اساس اعلام روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۳۵۲ هزار و ۵۵۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ۳۰۴ هزار و ۲۳۶ نفربهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و  ۲۰ هزار و ۲۶۴ نفر از مبتلایان جان خود را از دست دادند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 131469
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا