جهانگیری ضربه‌گیر روحانی بوده است

احمد مازنی * آقای واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالاها که منجر به گران شدن آن کالاها در جامعه شده است، توضیحاتی داده و گفته است: «هیچ بحثی برای نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم و ارز را با قیمت ۴۲۰۰ تومان تعیین کردیم تا کالاها ارزان به دست مردم برسند اما در شبکه توزیع اتفاقاتی می‌افتد.» بنابراین گفته است که آقای روحانی رییس‌جمهوری معاون اول خود را مسوول پیگیری این موضوع کرده است؛ همان اتفاقی که درباره ارز دولتی افتاد و آن را به‌نام ارز جهانگیری! در جامعه مطرح کردند.

اگر به صورت خوش‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، کشور در شرایط تحریم و فشار اقتصادی و ویروس کروناست و دولت برای مهار و کنترل این وضعیت باید از همه ظرفیت‌هایش استفاده کند. آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری هم به دلیل تجربه و سابقه فعالیت اقتصادی خوبی که دارد، یک ظرفیت عمده است و دولت می‌تواند از این تجربه استفاده کند؛ اقدامی که درست است و منطقی است که بخواهد از این ظرفیت استفاده کند. ولی نحوه اعلام این خبر و خبرهای مشابه آن توسط آقای واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری تا حدودی تردیدهایی ایجاد می‌کند که آقای جهانگیری به عنوان چهره منتسب به اصلاح‌طلبان همواره ضربه‌گیر آقای روحانی بوده است یعنی از همان زمان انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم هم که جهانگیری به عنوان نیروی مکمل آقای روحانی در انتخابات شرکت کرد، چنین اتفاقی افتاد و چنین نقشی داشت. کمااینکه اساسا اصل موفقیت این دولت و رای‌آوری آقای روحانی هم مدیون سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان بود. استنباطی هم که در جامعه و افکار عمومی وجود دارد این است که آقای روحانی این سرمایه اجتماعی را سوزانده و البته قدرشناس آنها هم نبوده است.

 حالا آقای جهانگیری هم به عنوان بخشی از این سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلب در این دولت به کار گرفته شده است و اگر در این چارچوب تعریف کنیم و بگوییم که آقای جهانگیری یا برخی دوستان اصلاح‌طلب نیم‌نگاهی هم به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ داشته باشند، اگر او بتواند با موفقیت از این ماموریتی که به او داده شده خارج شود و شرایط اقتصادی را  مهار کند که البته در این شرایط کار بسیار سختی است، قطعا برای خود ایشان یا جریان اصلاح‌طلب یا گزینه‌ای که ایشان بخواهند از او حمایت کنند، تاثیر مثبت دارد.

اگر موفقیتی هم در این شرایط خاص اقتصادی و تحریمی و کرونایی حاصل نشود، برای او جریان اصلاح‌طلب یک امتیاز منفی خواهد بود. هر چند تصور می‌کنم مردم دیگر از این مرزبندی‌ها و تقسیمات اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی عبور کرده‌اند و دولت و نظام و کل حاکمیت و حوزه قدرت را یکپارچه می‌بینند با احتمال اختلاف نظراتی که ممکن است وجود داشته باشد.

بنابراین درخواست دارم در خصوص شائبه‌ای که درباره آقای جهانگیری در دولت آقای روحانی وجود دارد، رییس‌جمهوری یا خود آقای جهانگیری یا آقای واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری پاسخگو باشند.

در نهایت مردم می‌خواهند مشکلات اقتصادی حل شود. برای آنها هم فرقی ندارد به دست آقای جهانگیری حل شود یا آقای واعظی یا هر کسی دیگر. برای مردم حل مشکل اقتصادی اهمیت دارد و اینکه چرا ارز ۴۲۰۰ تومانی از روی برخی کالاهای اساسی و مورد نیاز آنها در این شرایط حذف شده و منجر به بالا رفتن قیمت اجناس شده است.

خالی از لطف نیست در این باره به مثالی اشاره کنم. گفته شد قیمه را با چه قافی می‌نویسند؟ گفت با گوشت و لبه … برای مردم فرقی ندارد با «ق» یا «غ» نوشته شود. پس حل مشکلات دارای اهمیت است.

* نماینده مردم تهران در مجلس دهم

 

 

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 137816
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا