جنگ تمام‌ عیار دیپلماتیک

به گزارش جهان صنعت نیوز:  برخی از ناظران بر این باورند که استمرار این تنش‌ها به خصوص کشیده شدن آن به عرصه دیپلماتیک و بستن مکان‌های ذی‌ربط می‌تواند به تدریج باعث رویارویی بیشتر طرفین شود و به خروج دیپلمات‌های دو کشور بینجامد.

چین به تلافی اقدام دولت آمریکا در تعطیل کردن کنسولگری این کشور در شهر هیوستون در ایالت تگزاس دستور تعطیلی کنسولگری چنگدو را صادر کرد. تعطیلی کنسولگری آمریکا در چنگدو واقع در جنوب غربی چین حکایت از افزایش بحران در مناسبات دو کشور دارد. در ماه‌های گذشته روابط پکن و واشنگتن بر سر همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ تجاری و تصویب قانون امنیتی جدید در هنگ‌کنگ پرتنش بوده است. این تنش دیپلماتیک در حالی صورت می‌گیرد که دستگاه قضایی آمریکا به تازگی دو هکر چینی را به انجام ماموریتی از سوی سرویس‌های جاسوسی این کشور برای سرقت اطلاعات مربوط به تحقیقات مرتبط با تهیه و تولید واکسن ویروس کرونا متهم کرد.

در حالی امضای مرحله اول قرارداد تجاری و اقتصادی در اواسط ژانویه سال جاری میلادی مورد استقبال جامعه تجارت آمریکا قرار گرفته که آن را قدمی مثبت در جهت بهبود روابط تلقی می‌کردند اما اکنون با توجه به شرایط به وجود آمده جامعه تجاری و شرکت‌های بزرگ آمریکایی نگران کسب‌و‌کارهای خود در چین هستند و بیم آن دارند که این تنش روزافزون این کسب‌و‌کارها را به مرز تعطیلی بکشاند.

روابط چین و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت ترامپ تا مدتی مطلوب بود اما پس از شیوع همه‌گیری کرونا تنش‌ها به اوج خود رسیده است و به اعتراف مقام‌های چین این پایین‌ترین سطح مناسبات در چهار دهه گذشته است.

به باور رسانه‌های دولتی چین، تعطیلی اجباری کنسولگری هیوستون یک بازی انتخاباتی است که برای انداختن تقصیر ناتوانی دولت دونالد ترامپ در مهار همه‌گیری ویروس کرونا به گردن چین به راه انداخته شده است. به گفته شینهوا، واکنش شدیدا ضعیف به همه‌گیری و فشارهای انتخاباتی آمریکا را وادار کرده است که مشکلات را به گردن چین بیندازد و چین را مقصر جلوه دهد. هدفش نیز عدم قبول مسوولیت در قبال واکنش بی‌فایده به همه‌گیری و پرت کردن حواس مردم است.

دولت چین پس از تعطیلی کنسولگری خود در هیوستون به دیپلمات‌های حاضر در کنسولگری چنگدو ۷۲ ساعت فرصت داده بود تا خاک این کشور را ترک کنند. مهلت ۷۲ ساعته چین برای تعطیل کردن کنسولگری آمریکا در چنگدو دیروز صبح به پایان رسید. ماموران چینی در نخستین ساعات بامدادی دیروز از در اصلی وارد ساختمان این کنسولگری شدند و پرچم چین را بر فراز این کنسولگری به اهتزاز درآوردند.

در عین حال وزارت خارجه چین نیز خبر تعطیلی و تخلیه کنسولگری آمریکا در چنگدو را تایید کرد. در ساعت ۶:۲۴ صبح دیروز با پایین آوردن پرچم آمریکا از فراز این ساختمان، کنسولگری آمریکا در این شهر رسما تعطیل شد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین دیروز در جمع خبرنگاران در پکن افزود: اقدامی که توسط پکن انجام شد پاسخی مشروع و ضروری به اقدام ناعادلانه ایالات متحده بود. این مقام چینی تصریح کرد: این اقدام مطابق با حقوق بین‌الملل، هنجارهای اساسی، روابط بین‌الملل و شیوه‌های دیپلماتیک عادی بود.

نیروهای انتظامی چین منطقه منتهی به کنسولگری آمریکا در چنگدو را مسدود کرده بودند. هیچ‌کس حتی خبرنگاران اجازه ورود به این منطقه و تهیه گزارش از محل را نداشته‌اند. گفته می‌شود وسایل و اسناد موجود در کنسولگری پیش از تعطیلی آن توسط چند کامیون تخلیه شده است. یکشنبه گذشته مردم و ساکنان محل از روی کنجکاوی در حوالی ساختمان کنسولگری گرد هم آمده و از ساختمان عکسبرداری کرده بودند.

کنسولگری چنگدو

کنسولگری آمریکا در چنگدو در سال ۱۹۸۵ تاسیس شد. حدود ۲۰۰ نفر از جمله ۱۵۰ شهروند چینی، در این ساختمان فعالیت می‌کرده‌اند. روشن نیست که در زمان تعطیلی این کنسولگری چند دیپلمات آمریکایی در این نمایندگی حضور داشته‌اند. در طول ماه‌های گذشته و در ارتباط با شیوع ویروس کرونا، از شمار دیپلمات‌ها و کارکنان این کنسولگری کاسته شده بود. در پی تعطیلی کنسولگری آمریکا در چنگدو، این کشور در چین چهار کنسولگری دیگر در اختیار دارد. آمریکا در هنگ‌کنگ نیز صاحب یک کنسولگری است.

کنسولگری چنگدو نیز مانند کنسولگری هیوستون مسوول ارائه خدمات کنسولی در نواحی جنوب غربی است. در عین حال نزدیکی آن به سین‌کیانگ و تبت به معنی اهمیت استراتژیک آن برای آمریکاست. ایالات متحده، چین را به سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی در این دو منطقه متهم کرده است.

کنسولگری چنگدو (تاسیس ۱۹۸۵) چهارمین کنسولگری آمریکا در چین است. کنسولگری‌های دیگر این کشور شامل گوانگ‌ژو (۱۹۷۹)، شانگهای (۱۹۸۰)، شنیانگ (۱۹۸۴) و ووهان (۲۰۰۸) می‌شود. کنسولگری این کشور در هنگ‌کنگ و ماکائو نیز که در هنگ‌کنگ واقع شده در سال ۱۸۴۳ افتتاح شد.

کنسولگری چنگدو در سال ۲۰۱۲ درگیر بحران سیاسی مهمی شد که پیرامون بو شیلای، دبیر سابق حزب کمونیست در چونگ‌کینگ و همسرش گو کایلای شکل گرفته بود. دولت چین فرمان بستن کنسولگری چنگدو را واکنشی مشروع و متناسب با اقدام آمریکا در بستن کنسولگری چین در هیوستون تگزاس اعلام کرده است.

بستن کنسولگری چین در هیوستون و کنسولگری آمریکا در چنگدو منجر به وخامت بیشتر مناسبات دیپلماتیک دو کشور می‌شود. از زمان ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک دو کشور در سال ۱۹۷۹ به این سو، این میزان از تنش در مناسبات دو کشور بی‌سابقه بوده است. جنگ تجاری، راهکار مقابله با شیوع ویروس کرونا، بحران هنگ‌کنگ و همچنین سین‌کیانگ و نحوه برخورد مقامات چینی با مسلمانان اویخور از جمله مواردی است که به تنش بیشتر در مناسبات آمریکا و چین دامن زده است. گزارشگر بخش انگلیسی فرستنده تلویزیون دولتی چین (CGTN) درباره تعطیلی کنسولگری‌ها گفته است: هر گاه مناسبات بین چین و آمریکا بیش از این تیره شود، هر دو کشور ضرر خواهند کرد.

نگرانی جامعه تجاری آمریکا

جامعه تجاری آمریکا نگران اظهارات ناخوشایند مقامات واشنگتن از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور در مورد چین است و می‌ترسد افزایش تنش‌ها بین این دو کشور موقعیت کسب‌و‌کارهای آمریکایی را در چین به خطر بیندازد.

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند شرکت‌های این کشور نگران افزایش تنش‌ها بین آمریکا و چین هستند اما تصمیمی برای خروج سریع از بازار چین ندارند. طبق گفته شاون رین، موسس گروه تحقیقات چاینامارکت، شرکت‌های آمریکایی مخالف نظر مقامات آمریکا در مورد چین هستند.

داگ بری، مدیر ارتباطات شورای تجاری چین و آمریکا که نماینده ۲۲۰ شرکت آمریکایی تجارت‌کننده با چین است می‌گوید: ما می‌خواهیم هر دو کشور را تشویق کنیم اختلافات خود را به صورت صلح‌آمیز حل‌و‌فصل کنند. او گفت: برای این منظور، دولت آمریکا باید یک سیاست بلندمدت هوشمندانه و جامع داشته باشد؛ سیاستی که اعضای شورای تجاری چین و آمریکا نقش مهمی در توسعه آن بازی کنند. همه‌گیری ویروس کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن در آمریکا باعث شد برخی کسب‌و‌کارها به دنبال زنجیره‌های عرضه در مناطق دیگری باشند اما شرکت‌های آمریکایی هنوز امیدوارند آمریکا و چین راهی برای حل‌و‌فصل اختلافات پیدا کنند.

دسیسه آمریکا علیه رییس‌جمهوری چین

از طرفی ساوت‌چاینا‌مورنینگ‌پست چین نوشت که مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر تعمدا با خودداری از ذکر نام شی جین پینگ به عنوان رییس‌جمهوری خلق چین به دنبال ضربه زدن به مشروعیت بلندپایه‌ترین مقام این کشور هستند. این روزنامه در حالی این مطلب را منتشر می‌کند که مقام‌های دولت آمریکا از جمله خود دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آن کشور به دلیل استفاده از عبارات تبعیض‌آمیز از جمله نام بردن از کرونا به عنوان «ویروس چینی» با انتقاد فزاینده روبه‌رو بوده‌اند.

گزارش حاکی است که مقام‌های آمریکا عمدا از نام بردن از «شی» به عنوان رییس‌جمهوری خلق چین خودداری می‌کنند و او را دبیرکل حزب حاکم کمونیست می‌نامند که تلاشی برای سلب مشروعیت از حاکمیت او بر چین و فاصله انداختن بین حزب حاکم و رهبران با ملت چین محسوب می‌شود و بخشی از جنگ سرد آن کشور تلقی می‌شود.

این روزنامه نوشت: اولین کسی که پیشرو به کارگیری این عبارت است مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکاست و پس از او کریستوفر رای رییس اف‌بی‌آی و ویلیام بار دادستان کل آمریکا از این عبارت برای نام بردن از رییس‌جمهوری خلق چین استفاده کرده‌اند.

دو سال قبل وزیر خارجه آمریکا که تازه به این سمت رسیده بود از رییس‌جمهوری چین به اشکالی دیگر یاد می‌کرد و او را رییس‌جمهوری می‌خواند که دیدار با او سازنده بوده و به بازگشت کره‌شمالی به میز مذاکرات مساعدت کرده است اما امروز که روابط دو کشور سقوط آزاد کرده او حتی در کاربرد عبارات نیز این تغییر در مناسبات را نشان می‌دهد و انتخاب‌هایش برای استفاده از القاب تغییر کرده است.

ساوت‌چاینا‌مورنینگ‌پست تصریح کرد که برای مقام‌های ارشد آمریکا به خصوص وزیر خارجه آمریکا، شی جین پینگ رییس‌جمهوری خلق چین نیست و او را دبیرکل حزب حاکم کمونیست خطاب می‌کنند و می‌کوشند تا برنامه جنگ سرد را در مناسبات به پیش ببرند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 125318
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا