جنجال «ساویز»

 به گزارش جهان صنعت نیوز: ماجرا از این قرار بود که شبکه تلویزیونی «الجزیره» سه‌شنبه‌شب به نقل از یک رسانه داخلی ایران از بروز سانحه برای کشتی «ایران ساویز» در دریای سرخ خبر ‌داد و نوشت که براساس  گزارش‌ها، این سانحه به دلیل انفجار مین‌های چسبان در بدنه کشتی روی داده است.

این شبکه به نقل از رسانه یاد شده افزود: کشتی ایرانی ساویز در چند سال گذشته در دریای سرخ برای پشتیبانی از نیروهای ویژه ایرانی که مامور اسکورت شناورهای تجاری هستند، مستقر بوده است.

آمریکا نیز خیلی سریع واکنش نشان داد. یک مقام آمریکایی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت که رژیم صهیونیستی مسوول حمله انجام شده به کشتی ایرانی در دریای سرخ است. به گفته او رژیم صهیونیستی این حمله را حمله‌ای تلافی‌جویانه پس از آنچه حمله‌های اخیر نیروهای نظامی ایران به کشتی‌های این رژیم خوانده، نامیده است.

علاوه بر این، فرمانده جسیکا ال‌ مک‌نالتی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای  به هیل درباره کشتی هدف قرار گرفته ایرانی در دریای سرخ گفت که آمریکا از گزارش رسانه‌ها درباره اتفاقی که برای کشتی ساویز افتاده است آگاه است.

مک‌نالتی در این باره گفت: ما تصدیق می‌کنیم که هیچ نیروی آمریکایی در این حادثه دست نداشته است. ما هیچ اطلاعات بیشتری برای ارائه در این زمینه نداریم.  این در حالی است که ارتش رژیم اسراییل تاکنون در این باره سکوت اختیار کرده و اظهارنظری نکرده است.

رسانه‌هایی از جمله الشرق‌الاوسط و العربیه و الحدث اما منتظر اظهارنظر مقامات اسراییلی نمانده و با تیترهای جنجالی خود، تلاش کردند وقوع یک جنگ در منطقه را به مخاطب القا کنند.

به گفته مقامات ایرانی اما این حادثه که همزمان با نشست کمیسیون مشترک در وین رخ داد، آنقدرها نیز بزرگ و مهم نبوده است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این ماجرا گفت: «بر اساس اعلام قبلی رسمی و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان بین‌المللی دریانوردی به عنوان نهاد مرجع، کشتی غیرنظامی ساویز برای برقراری امنیت دریانوردی در مسیر خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن مستقر شده بود. این کشتی عملا به عنوان ایستگاه لجستیکی (پشتیبانی فنی و تدارکات) ایران در دریای سرخ عمل می‌کرد و لذا مشخصات و ماموریت این کشتی قبلا به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شده بود.»

خطیب‌زاده‌ افزود: «در اثر حادثه رخ داده خوشبختانه هیچ‌گونه خسارت جانی به وجود نیامده است و بررسی‌های فنی در مورد چگونگی این حادثه و منشأ آن در حال انجام است و کشورمان کلیه اقدامات لازم از طریق مراجع بین‌المللی را در این خصوص انجام خواهد داد.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 181484
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا