جزییات بودجه ۵۴ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال آینده

جهان صنعت نیوز: با انتشار جزییات بودجه آموزش‌ و پرورش برای سال ۹۹، مشخص شد که بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش در مقایسه با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی هم دارد، به عنوان مثال با جزییات بیشتری همراه است و به جای دستگاه‌ها به برنامه‌ها بودجه داده‌اند.


در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۹ که  از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه شد، بودجه وزارت آموزش و پرورش شامل ۵۱ هزار و ۵۸۰ میلیارد و ۹۷۵ میلیون و ۸۵۳ هزار تومان اعتبارات واحدهای زیرمجموعه این وزارتخانه و  سه هزار و ۶۲ میلیارد و ۳۸۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای است.

براساس این لایحه پیشنهادی، بودجه واحدهای زیر مجموعه آموزش‌ و پرورش در بخش های مختلف مشخص شده است به گونه ای که برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان ۱۳۷ میلیارد و ۴۴۱ میلیون تومان، برنامه تربیت بدنی دانش‌آموزان ۲۷۰ میلیارد تومان، برنامه آموزش ابتدایی ۲۳ هزار و ۳۳۳ میلیارد و ۸۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، برنامه آموزش استثنایی یک هزار و ۳۱۸ میلیارد و ۴۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، برنامه آموزش پیش از دبستان ۵۲ میلیارد تومان و برنامه آموزش دوره متوسطه اول ۱۵ هزار و ۵۱۴ میلیارد و ۲۵۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین در این لایحه برنامه آموزش دوره متوسطه دوم ۹ هزار و ۲۲ میلیارد و ۸۷۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، برنامه حمایت از فرهنگیان ۶۱ میلیارد و ۲۳۷ میلیون تومان، برنامه تامین کتاب‌های درسی، مواد آموزشی و کمک آموزشی ۶۳ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان، برنامه راهبری توسعه مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی ۴۵ میلیارد و ۵۰۶ میلیون تومان، برنامه راهبری نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ۲۸ میلیارد و ۲۱۳ میلیون تومان، برنامه آموزش و پرورش دانش‌آموزان سرآمد ۴۱ میلیارد و ۲۲۳ میلیون تومان نیز تعیین شده است.

در لایحه بودجه سال آینده نیز برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، برنامه پرورشی، امور تربیتی و توانمندسازی دانش‌آموزان ۲۰۳ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان، ارتقای حرفه‌ای معلمان ۸۲ میلیارد و ۷۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، برنامه آموزش دوره متوسطه دوم فنی و حرفه‌ای دو هزار و ۳۰۵ میلیارد و ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برنامه آموزش دوره متوسطه کاردانش سه هزار و ۱۷۹ میلیارد و ۹۷۶ میلیون تومان اعتبار پیشنهاد شده است.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پیشتر بودجه پیشنهادی این وزارتخانه برای سال آینده را ۷۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرده و گفته بود: اگر بودجه با رقم امسال ۵۴ هزار میلیارد تومان بسته شود در درجه اول ۲۰ درصد از پوشش تحصیلی در معرض خطر قرار می‌گیرد. به همین منظور وزارت آموزش و پرورش گزارش کاملی را مبتنی بر نیازهای این وزارتخانه، الزامات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و حداقل نیازهای اعتباری مشخص کرد که رقم آن ۷۴ هزار میلیارد تومان است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، صبح روز یکشنبه ۱۷ آذرماه لایحه بودجه ۴۸۴ هزار میلیارد تومانی سال ۹۹ را به مجلس ارائه کرد.

بودجه سال ۹۹ کل کشور از نظر منابع حدود ۱۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۳۷۰ میلیارد و ۹۱۰ میلیون (۱۹.۸۸۷.۳۷۰.۹۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و مصارف بودجه نیز معادل همین رقم تعیین شده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 69085
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا