جزئیات اولین تامین مالی تولیدکنندگان برق دولتی از بورس انرژی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اتکا شرکتهای دولتی به منابع عمومی دولتی مهمترین عامل توقف یا افزایش دوران ساخت پروژه های دولتی بوده به نوعی که بعضاً طرح یا پروژه دولتی دیگر توجیه پذیری اقتصادی ندارد از این رو تمرکز بر سایر روشهای تامین مالی یکی از الزامات پیشرفت و توسعه ظرفیت در هر بخشی است. بر این اساس عرضه اولیه نخستین تامین مالی صنعت برق در بخش دولتی در نماد معاملاتی «سحرا» و طی دو مرحله انجام می شود.


به گفته محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی در راستای تامین مالی طرح های توسعه ای خود بنا دارد طی دو مرحله نسبت به انتشار و عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد برق به ارزش ۱۳ هزار و ۵۷۹ میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران اقدام کند که در گام نخست برابر با ۶ هزار ۵۷۹ میلیارد ریال از این اوراق روز سه شنبه در این بازار با موفقیت عرضه اولیه شد.

عرضه بیش از ۲ میلیون قرارداد سلف موازی برق

بر این اساس روز گذشته دو میلیون و ۴۲۰ هزار و ۷۴۳ قرارداد سلف موازی استاندارد برق توسط شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی به ارزش ۶ هزار و ۵۷۹ میلیارد ریال در نماد “سحرا ۰۲۱” به روش حراج ناپیوسته در حالی عرضه شد که تعهد پذیره نویسی این اوراق به گروه خدمات بازار سرمایه سهم آشنا و شرکت تامین سرمایه امین اختصاص یافته است.

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم نیز نقش بازارگردان را برای این اوراق طی دوره عرضه ثانویه ایفا خواهد کرد که بر اساس امید نامه این عرضه اولیه، بازدهی سالانه این اوراق   حداقل ۱۷.۵ درصد خواهد بود. همچنین این اوراق منضم به قراردادهای اختیار خرید و فروش تبعی بوده و دوره زمانی این قراردادها، دو سال پس از تاریخ شروع عرضه اولیه است.

به گفته مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، اوراق سلف موازی استاندارد از سود بین دوره ای برخوردار نیست و در پایان دوره، خریدار می تواند با توجه به قیمت اوراق در سررسید و براساس قیمت اختیار خرید یا فروش تبعی نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی اقدام کند. این اوراق از طریق کارگزاری امین آوید عرضه می شود و کارگزار بازار گردان نیز شرکت کارگزاری سهم آشنا است.

نحوه تامین مالی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی

در این راستا، خادم‌الملّه، مدیرعامل تامین سرمایه امین با تاکید بر اینکه تمرکز این شرکت بر صنعت انرژی، نفت گاز و پتروشیمی ‌شامل بالادست، میان‌دست و پایین‌دست قرار گرفته است تا بتواند جریان عمده سرمایه را به سمت حوزه انرژی سوق دهد، اظهار کرد: شرکت تامین سرمایه امین در ادامه پروژه‌های خود در تامین مالی بخش انرژی کشور، به منظور تامین منابع مالی توسعه بخش نیروگاهی، برای شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برق کرده است.

وی افزود: با توجه به نقش اساسی شرکت برق حرارتی در تامین برق کشور و مشکلات مالی دولت در پرداخت مطالبات بخش نیروگاهی، استفاده از راهکارها و منابع مالی جایگزین برای رفع نیازمندی‌های این بخش متناسب با ابزارهای مالی بازار سرمایه از جمله وظایف نهادهای مالی به خصوص شرکت­های تامین سرمایه به شمار می­رود. در این خصوص تامین سرمایه امین برای اولین بار از اوراق سلف موازی استاندارد برای تامین مالی بخش دولتی و حاکمیتی در تامین نیروی برق کشور استفاده کرده و منابع مالی پایدار، به صرفه و بلند مدت را در اختیار ناشر قرار داده است.

خادم‌الملّه با بیان اینکه شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، حدود ۴۲ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق حرارتی کل کشور را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: این شرکت به منظور تامین بخش از منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای طرح‌های توسعه خود اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برق به مبلغ ۱۳ هزار و ۵۷۹ میلیون ریال کرده است که مرحله اول این انتشار به مبلغ ۶ هزار و ۵۷۹ میلیون ریال از تاریخ ۲۳ دی ماه شروع شده است.   قیمت اعمال اختیار خرید تبعی و اختیار فروش تبعی اوراق مذکور با دوره عمر دو ساله به ترتیب ۱۳۸ درصد و ۱۳۷ درصد قیمت پایه عرضه اولیه در سررسید اوراق است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 164909
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا