جزئیات اخذ مالیات از خانه‌های خالی/ متراژ خانه در تعیین مالیات نقشی ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز: علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: طبق قانون فراهم کردن زیرساخت های شناسایی خانه های خالی بر عهده وزارت راه و شهر سازی است و اگر این زیرساخت ها فراهم نشود ما نمی توانیم مالیاتی اخذ کنیم.


وی ادامه داد: به طور مثال ما اگر بدانیم خانه ای بیش از مدت مجاز خالی مانده است تا زمانی که سامانه املاک و اسکان این موضوع را برای ما محرز نکند نمی توانیم برای اخذ مالیات آن خانه اقدام کنیم.

او گفت: به تازگی مجلس قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن اگر خانه ای بیش از ۴ ماه خالی از سکنه باشد و صاحب خانه بیش از یک خانه داشته باشد شامل اخذ مالیات برخانه خالی می شود. این قانون از دی ماه امسال ابلاغ شده است و تا پایان سال ۹۹ نمی توانیم با استناد به این قانون مالیاتی بگیریم.

این مقام مسول اظهار داشت: مردم موظف هستند اطلاعات خانه های خود را وارد سامانه املاک و اسکان کنند و از ابتدای ۱۴۰۰ هم ما می توانیم با شناسایی خانه های خالی که بیش از ۴ ماه خالی بوده اند و صاحب خانه خانه های دیگر هم دارد اخذ مالیات را اغاز کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که مردم چگونه باید اطلاعات خودرا وارد این سامانه کنند کفت: فقط کافی است که مردم وارد این سامانه شوند و کدملی و کدپستی خانه ای که در آن سکونت دارند و یا به آن ها تعلق دارد را وارد این سامانه کنند.

او با تا کید بر این موضوع که قرار نیست این قانون برای سازمان امور مالیاتی صرفا درآمد زا باشد گفت: هدف اصلی قانون گذار کنترل بازار مسکن و نظارت بر آن است و ایجاد شفافیت دیگر هدف این قانون است. مکانیزم اخذ مالیات هم این گونه است که اگر خانه ای بیش از چهار ماه خالی باشد در سال اول ۶ برابر مالیات اجاره بها آن خانه از صاحب خانه دریافت می شود و در سال دوم این رقم به ۱۲ برابر و در سال سوم به ۱۸ برابر می رسد.

او ادامه داد: فرض کنید یک واحد مسکونی ۷۰ متری در تهران با اجاره ۵ میلیون تومان مالیات اجاره اش سالی ۶ میلیون تومان است و اگر ۴ ماه خالی مانده باشد مالیاتش ۶ برابر یعنی ۳۰ میلیون تومان می شود. اگر این خانه اجاره برود به دلیل این که زیر ۱۵۰ متر است شامل معافیت مالیاتی می شود ولی اگر اجاره نرود در سال اول ۳۰ میلیون در سال دوم ۶۰ میلیون و در سال سوم ۹۰ میلیون باید مالیات بپردازد.

علیزاده: قانون مالیات بر خانه های خالی سال ۶۶ تصویب شد در سال ۷۲ حذف شده است و در سال ۸۰ قانونی با عنوان اخذ مالیات بر خانه های خالی نداشته ایم و در سال ۹۵ هم مجدد تصویب شد بانام ماده ۵۴ مکرر در قانون آماده است.

وی ادامه داد: قانونی که سال ۹۵ تصویب شد این گونه بود بود که هر خانه ای دو سال می توانست خالی بماند و در سال سوم ما می توانستیم ورود کنیم و ۵۰ درصد هزینه اجاره بها را اخذ کنیم قانونی که اصلا بازدارنده نبود ما مجری قانون هستیم و نمیتوانیم در قانون دست ببریم.

او گفت: قانون جدید از یک متر تا چندین هزار متر خانه شامل می شود و از آن مالیات اخذ می کند و فقط منوط به خانه های زیر ۱۵۰ متر نیست و مکانیزم آن مالیات بر اجاره بهای خانه است.

وی اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی همیشه سعی کرده است که پیش گام باشد و پیشنهاداتی برای اخذ مالیات های جدید و جلوگیری از سوداگری ارائه دهد. ما لایحه هایی داده ایم و در وزارت اقتصاد تصویب شده است ولی یک سری موانع باعث می شود که قانون دیر تصویب شود که مقصر ما نیستیم. قانون جدید تا پایان تیر ماه می رسد و تاثیرش را خواهد گذاشت.

وی در خصوص تبیین آیین نامه هم گفت: آیین نامه سه ماه بعد از تصویب قنون یعنی دی ماه آماده می شود که برای تکمیل سامانه املاک و اسکان است و متولی تبیین این ایین نامه هم سازمان امور مالیاتی نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 172221
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا