جدال بر سر جایگزین

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  ۴۴ روز مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از خوشنام‌ترین قاضی‌های فدرال آمریکا که یکی از نمادهای لیبرال در عرصه اجتماعی و سیاسی آمریکا به شمار می‌رود و  با ترامپ هم سر جنگ داشت، درگذشت. مرگ روث بیدر گینزبرگ ممکن است به دونالد ترامپ و مجلس سنا که اکثریت آن در دست جمهوریخواهان است فرصت دهد که با انتصاب یک قاضی محافظه‌کار دیگر، ترکیب دیوان عالی را به طرز کم‌سابقه‌ای به نفع اصولگرایان و جمهوریخواهان تغییر دهند. هم‌اکنون پنج قاضی از ۹ قاضی دیوان عالی گرایشات محافظه‌کارانه دارند. دو نفر از آنها را دونالد ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید منصوب کرده است.  قضات دیوان عالی کرسی خود را به طور مادام‌العمر در دست دارند و تا هنگامی که خود تصمیم به استعفا نگیرند یا کنگره آمریکا آنها را استیضاح نکند می‌توانند در این کرسی باقی بمانند.

 با مرگ روث بیدر گینزبرگ، ترامپ تلاش خواهد کرد یک قاضی دیگر را به صورت مادام‌العمر بر این مسند بنشاند و انتظار می‌رود شخص جدید یکی از جمهوریخواهان مورد پسند رییس‌جمهور فعلی آمریکا باشد. آمریکایی‌ها از این اتفاقی که در بزنگاه انتخابات رخ داده خشنود نیستند. ناظران می‌گویند مرگ این زن ۸۷ ساله که از دوران کلینتون در این جایگاه قرار داشته، می‌تواند به جنجال‌های انتخاباتی دامن بزند. شرایط مشابهی در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد و جمهوریخواهان آن زمان با بیان اینکه دیگر چیزی از دولت اوباما نمانده، مانع از انتخاب جایگزین یک قاضی شدند.

حال بایدن هم خواهان اتفاقی مشابه است و می‌گوید ترامپ نباید جانشین گینزبرگ را تا قبل از انتخابات معرفی کند. او که در ایالت مینه‌سوتا برنامه انتخاباتی داشته با این درخواست رویکرد مشابهی با جمهوریخواهان در انتخابات پیشین در پیش گرفته است. مینه‌سوتا ایالت مهمی است و اگر بایدن بتواند دل رای‌دهندگان این ایالت را برباید، بخش مهمی از سرنوشت او در همین ایالت رقم خواهد خورد.

جنجال انتصاب جانشین

جانشینی روث بیدر گینزبرگ، قاضی متوفی دیوان عالی آمریکا، مساله‌ای حساس و اساسی محسوب می‌شود. این مساله می‌تواند توازن سیاسی دیوان عالی را تغییر دهد. این موضوعی بسیار جنجالی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر است.

 در واقع مرگ روث بیدر گینزبرگ قاضی دیوان عالی آمریکا به دونالد ترامپ فرصت می‌دهد تا فردی محافظه‌کار را به عنوان جانشین او انتخاب کند. بنا بر اعلام منابع نزدیک به رییس‌جمهور آمریکا، او قصد دارد در روز‌های آینده جانشین روث بیدر گینزبرگ را منصوب کند. اطرافیان ترامپ می‌گویند به طور قطع وی چنین کاری خواهد کرد و برای این کار می‌تواند روی حمایت اکثریت جمهوریخواه سنا حساب کند.

به طور قطع جمهوریخواهان هر چه در توان دارند انجام خواهند داد تا در سریع‌ترین زمان قاضی جدیدی را منصوب کنند. بدیهی است که این کار و انتصاب یک قاضی محافظه‌کار رای‌دهندگان را به شدت هیجان‌زده خواهد کرد. به این ترتیب شش قاضی محافظه‌کار در برابر سه قاضی ترقی‌خواه در دیوان عالی حضور خواهند داشت.

در شرایط عادی دو تا سه ماه برای انتصاب یک قاضی زمان مورد نیاز است. دموکرات‌ها خواستار موکول شدن این انتصاب به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. مرگ این قاضی ترقی‌خواه درست پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها را به شدت نگران کرده است. از دیدگاه آنان این یک فاجعه است.

همه به یاد دارند که میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه، در سنای آمریکا در سال ۲۰۱۶ زمانی که باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق آمریکا، قصد داشت یک قاضی ترقی‌خواه را در دیوان عالی منصوب کند با این اقدام مخالفت کرد و گفت نمی‌توان این کار را در سال انتخابات انجام داد. حالا بسیاری منتظرند که ببینند آیا مک‌کانل با انتصاب قاضی جدید در سال انتخاباتی موافقت خواهد کرد یا نه؟

این در حالی است که روث بیدر گینزبرگ چند روز پیش از مرگ بیانیه‌ای را از طریق نوه خود نوشت که طبق آن امیدوار بود جانشین وی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین نشود.

اوباما خواستار تاخیر در انتخاب جانشین گینزبرگ

به دنبال مرگ روث گینزبرگ یکی از قاضیان دیوان عالی آمریکا، رییس‌جمهور پیشین این کشور از مجلس سنا خواسته انتخاب جایگزین وی را تا بعد از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ به تعویق بیندازد.

رییس‌جمهور پیشین آمریکا با اشاره به اصلی که بعد از مرگ آنتونین اسکالیا یکی از قاضیان محافظه‌کار دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۱۶ اجرا شد، این اقدام را ممکن دانست.

در سال ۲۰۱۶ با توجه به مخالفت باراک اوباما برای جایگزینی آنتونین اسکالیا قبل از انتخابات، میچ مک‌کانل، رهبر حزب اکثریت سنا گفت این رای‌گیری قبل از انتخابات برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه جمهوریخواهان همچنان کنترل مجلس سنا و کاخ سفید را در اختیار دارند، مرگ گینزبرگ فرصتی را برای محافظه‌کاران به وجود می‌آورد تا اکثریت خود را با نسبت ۶ به ۳ حفظ کنند.

آر‌بی‌جی که بود

بخشی از توجه عمومی به حال روث گینزبرگ به این خاطر بود که او در سال‌های گذشته به یکی از نمادهای جریان لیبرال در عرصه اجتماعی و سیاست آمریکا بدل شده بود. از زندگی‌اش مستند ساخته‌ شد، کتاب پرفروش نوشت و فیلمی سینمایی از سرگذشت او ساخته‌ شده که سال گذشته روی پرده رفت.

او را به اختصار آر‌بی‌جی می‌نامند. به اختصار نامیدن نام افراد در آمریکا به معنای شهرت بیش از حد آنها و اهمیت شان در تاریخ این کشور است. همچون جی‌اف‌کی که به جان‌اف کندی و اف‌دی‌آر که به فرانکلین روزولت اختصاص داده شده است. خانم گینزبرگ دومین قاضی زنی است که در تاریخ دیوان عالی آمریکا بر کرسی قضاوت این نهاد نشسته بود.

جون روث بیدر سال ۱۹۳۳ در محله فلتبوش بروکلین در ایالت نیویورک به دنیا آمد. پدر و مادرش مهاجران یهودی بودند. وقتی ۱۷ ساله بود، مادرش مرد. همان سال به دانشگاه کورنل رفت و سال ۱۹۵۴ فارغ‌التحصیل شد.

بعد از ازدواج نام خانوادگی همسرش (مارتی گینزبرگ) را گرفت و شد روث بیدر گینزبرگ. وقتی باردار شد، شغلش را گرفتند و شغلی پایین‌تر برایش در نظر گرفتند. در دهه ۵۰ میلادی، تبعیض علیه زنان باردار قانونی بود. به خاطر همین تجربه، بارداری دومش را از کارفرما پنهان کرد.

سال ۱۹۵۶ به مدرسه حقوق ‌هاروارد رفت. آن سال فقط ۹ دختر در رشته حقوق پذیرفته شده بودند. رییس دانشکده در بدو ورود ازشان پرسید چطور می‌توانید این واقعیت را که جای ۹ پسر را گرفته‌اید توجیه کنید. روث کمی بعد از ‌هاروارد به مدرسه حقوق کلمبیا در نیویورک رفت. او اولین زنی بود که برای نشریه حقوق هر دو دانشگاه کار می‌کرد.

با این همه و با وجود اینکه شاگرد اول بود، نمی‌توانست کار پیدا کند. خودش جایی گفته بود: هیچ دفتر حقوقی در نیویورک استخدامم نمی‌کرد. از سه جهت مشکل داشتم: یهودی بودم، زن بودم، و مادر.

سال ۱۹۶۳ گینزبرگ بالاخره استاد مدرسه حقوق راتگرز شد. کلاس حقوق و زنان او یکی از نخستین درس‌های دانشگاهی در این حوزه بود. او در همین دوران پروژه حقوق زنان را در اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ای-سی-ال-یو) راه انداخت. سال ۱۹۷۳ مشاور حقوقی اصلی این اتحادیه شد و مدام با پرونده‌های تبعیض جنسیتی در دادگاه‌ها حاضر بود. در شش مورد، کار پرونده به دادگاه عالی آمریکا رسید که پنج بار گینزبرگ سربلند بیرون آمد.

یکی از این موارد به خاطر شکایت یک افسر نیروی هوایی بود که نتوانسته بود برای شوهرش کمک‌هزینه مسکن بگیرد؛ کمک‌هزینه‌ای که افسران مرد برای زن‌هایشان می‌گرفتند. گینزبرگ البته وکالت مردها را هم قبول می‌کرد. سال ۱۹۷۵ در دفاع از مردی به دادگاه رفت که همسرش هنگام زایمان مرده بود و نمی‌توانست کمک‌هزینه فرزند (که به مادران تعلق می‌گرفت) را بگیرد.

گینزبرگ سال‌ها بعد که قاضی دیوان عالی شد، به این پرونده اشاره کرد و گفت: آن پرونده نمونه بارز این نکته بود که تبعیض جنسیتی گریبان همه را می‌گیرد. او از آن دوران به عنوان دورانی یاد می‌کند که باید مثل یک مربی مهدکودک داستان تبعیض جنسیتی را به قاضی‌های مرد توضیح می‌داد.

دومین قاضی زن دیوان عالی آمریکا

سال ۱۹۸۰، در شرایطی که جیمی کارتر سعی داشت ترکیب دادگاه‌های فدرال را از یکدستی (مردان سفیدپوست) در آورد، روث گینزبرگ قاضی دادگاه تجدیدنظر واشنگتن‌دی‌سی شد. ناظران او را میانه‌رو می‌دانستند. گاه به محافظه‌کاران رای می‌داد و گاه علیه‌شان  مثلا در پرونده ملوانی که به خاطر هم‌جنس‌گرا بودن از نیروی دریایی اخراج شده بود.

سال ۱۹۹۳ بیل کلینتون قاضی گینزبرگ را برای نشستن بر یکی از کرسی‌های دیوان عالی آمریکا معرفی کرد. آن‌طور که نشریه نیویورکر گزارش داده، برخی فمینیست‌ها با بیرون کشیدن برخی اظهارنظرهای قبلی گینزبرگ سعی کرده بودند نظر بیل کلینتون را عوض کنند اما موفق نشده بودند.

واکنش‌ها به مرگ قاضی گینزبرگ

بامداد دیروز مرگ روث گینزبرگ به سرعت التهابی در رسانه‌های آمریکا و فضای سیاسی این کشور در آستانه انتخابات به راه انداخت. بسیاری از چهره‌های سیاسی در ستایش او توئیت کرده‌اند و برخی هم هنوز خبر فوری مرگ او از رنگ قرمز خارج نشده به گمانه‌زنی درباره جانشین او و همچنین اقدام سریع دونالد ترامپ و جمهوریخواهان برای تصاحب کرسی خالی او پرداخته‌اند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ در توئیتر به مرگ خانم گینزبرگ واکنش نشان داده و او را فمینیستی که راه را برای بسیاری از زنان آمریکایی از جمله خود او هموار کرده خوانده است.

در همین حال روزنامه‌نگاران سرشناس آمریکایی از قول دو سناتور زن جمهوریخواه می‌گویند سوزان کلینز سناتور ایالت مین و لیزا مورکوسکی سناتور ایالت آلاسکا گفته‌اند به نامزد احتمالی جانشین قاضی گینزبرگ تا پیش از انتخابات سوم نوامبر رای اعتماد نخواهند داد. مرگ قاضی گینزبرگ آن هم در حالی که تنها حدود هفت هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا باقی مانده می‌تواند تاثیر مهمی بر کارزارهای انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن بگذارد.

ترامپ حتی اگر در این مدت باقی مانده کسی را به عنوان نامزد جایگزینی قاضی گینزبرگ به سنا معرفی نکند، می‌تواند به رای‌دهندگان جمهوریخواه و اصولگرا وعده دهد که در صورت انتخاب مجدد او، چرخش دیوان عالی به سوی محافظه‌کاران قطعی خواهد بود چرا که او خواهد توانست سومین قاضی محافظه‌کار را بر کرسی دیوان عالی بنشاند و موازنه را ۶ به ۳ به نفع آنها کند.

بایدن: تعیین جانشین قاضی گینزبرگ توسط رییس‌جمهور آینده

همزمان جو بایدن هم فرصت خواهد یافت تا با تاکید بر خطر محافظه‌کار شدن دیوان عالی، رای‌دهندگان دموکرات، لیبرال و ترقی‌خواه را ترغیب کند که به او رای دهند.

بایدن ضمن ابراز تاسف از درگذشت قاضی گینزبرگ و ستایش خدمات او در ۲۷ سال حضورش در دیوان عالی آمریکا گفت از اینکه در زمان انتخاب گینزبرگ به عنوان قاضی دیوان عالی، او در مقام سناتور توانسته بوده رای اعتماد دهد به خود افتخار می‌کند.

بایدن همچنین در توئیتر موضع خود را درباره نحوه انتخاب جایگزین قاضی گینزبرگ نوشته و گفت: اجازه دهید واضح بگویم، رییس‌جمهور باید انتخاب شود و آنگاه نامزد کردن قاضی جانشین حق اوست. اکنون هم دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان فرصت می‌یابند در انتخابات مجلس سنا که همزمان با رای‌گیری روز سوم نوامبر برگزار می‌شود هواداران خود را ترغیب کنند که برای کسب یا حفظ اکثریت سنا به پای صندوق‌ها بروند.

در همین حال، تد کروز، سناتور برجسته جمهوریخواه از ایالت تگزاس به فاکس‌نیوز گفته از نظر او دونالد ترامپ باید با سرعت هر چه تمام جانشین قاضی گینزبرگ را معرفی کند و سنا هم تا پیش از روز انتخابات – سوم نوامبر – باید به آن رای اعتماد دهد.

برهان سناتور کروز برای این شتاب آن است که در صورت نامشخص بودند نتیجه نهایی انتخابات و کشیده شدن کار به دیوان عالی، آن وقت این دیوان تنها با ۸ قاضی به رای خواهد نشست که در صورت ۴-۴ رای دادن ممکن است تعیین سرنوشت انتخابات به بن بست برسد.

قضات دیوان عالی اگرچه از سوی رییس‌جمهوری معرفی می‌شوند، اما این مجلس سنا است که صلاحیت آنها را بررسی می‌کند و رای اعتماد نهایی را به آنها می‌دهد. مجلس سنا آمریکا هم‌اکنون در کنترل جمهوریخواهان است و میچ مک‌کانل رییس آن یکی از مهم‌ترین دستاوردهای خود را انتصاب قضات فدرال و دیوان عالی در چهار سال گذشته می‌داند. ساعتی پس از اعلام مرگ قاضی گینزبرگ، میچ مک‌کانل، رییس‌جمهوریخواه مجلس سنا در بیانیه‌ای ضمن ستایش جایگاه قاضی گینزبرگ گفت که چنانچه دونالد ترامپ جایگزینی برای او معرفی کند، سنا حتما برای رای اعتماد به رای خواهد نشست.

تضمین رای‌گیری درباره جانشین قاضی گینزبرگ از سوی مک کانل در حالی صورت گرفته که او در سال پایانی ریاست‌جمهوری باراک اوباما تمام تلاش خود را برای متوقف کردن رای‌گیری درباره نامزد معرفی شده برای کرسی خالی شده دیوان عالی به کار گرفت و به همین علت نزاع سیاسی سختی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان درگرفت.

در حقیقت بررسی صلاحیت قضات دیوان عالی در چند سال گذشته به یک جنجال تمام‌عیار میان دو حزب اصلی آمریکا بدل شده است. آخرین نمونه آن جریان بررسی صلاحیت و رای اعتماد به قاضی کاوانا بود که دو سال پیش و در اوج جنبش زنان علیه آزارجنسی مردان قدرتمند، به یکی از داغ‌ترین موضوعات روز بدل شده بود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 138488
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا