جبهه اصولگرایی معطل رییسی

به گزارش جهان صنعت نیوز: تعلل قاضی‌القضات در اعلام نظر خود مبنی بر کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری نیز وضعیت را پیچیده کرده است. بر اساس اخبار غیررسمی و شنیده‌ها رییسی شخصا مایل به کاندیداتوری است و ستادهای انتخاباتی او نیز به جد فعال هستند. در همین راستا نیز در دو، سه روز گذشته شاهد افزایش اخبار و گمانه‌های با مضمون قطعیت ورود او به انتخابات بوده‌ایم. شاهد آنکه محمد جواد محمدی‌نوری عضو هیات اجرایی شورای وحدت با اشاره به رایزنی افراد و جریان‌های مختلف سیاسی برای دعوت از سیدابراهیم رییسی به انتخابات گفت: «بر اساس آخرین ارزیابی‌ها و قرائن موجود، گویا حضور آیت‌الله رییسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ قطعی است و این حضور می‌تواند باعث شکل‌گیری وحدت میان اضلاع اصولگرایی در کشور شود.»

این خبر اما نه تنها رسمی و جدی نشد، بلکه به سرعت به حاشیه رفت. مخصوصا وقتی پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اعلام کرد: «هنوز خبری که بر قطعی شدن حضور ایشان دلالت کند، در دست نیست.»

او در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «در روز‌های اخیر درخواست‌های فراوانی حاوی دعوت از حجت‌الاسلام رییسی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به شورای ائتلاف واصل شده است، با این حال هنوز خبری که بر قطعی شدن حضور ایشان دلالت کند، در دست نیست و آنچه در این باب در فضای مجازی منتشر شده صرفا جنبه گمانه‌زنی دارد.»

منتظر اذن رهبری

بلاتکلیفی آقایان در جبهه اصولگرای وقتی بیشتر نمود پیدا کرد که غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت در گفت‌وگویی با «برنا» از انتظار رییسی برای دریافت اذن رهبری خبر داد. او گفت که « اگر از ناحیه رهبری مخالفتی نباشد مانعی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد.»

ناگفته نماند که پیش از او نیز محمدرضا باهنر به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: «آقای رییسی برای قوه قضاییه مستقیما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند، مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند.»

باهنر در مصاحبه‌ای گفته بود: «آقای رییسی برای قوه قضاییه مستقیما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند، البته متعدد به ما خبر رسیده است که هرکسی که به رهبری مراجعه می‌کند و در مورد انتخابات سوال می‌کند ایشان می‌فرمایند که من ایجابا و سلبا هیچ اظهارنظری نمی‌کنم. آقای سیدحسن خمینی هم که اخیرا رفته بودند و سوال کرده بودند هم یکی از موارد استثنا بود که برای آن هم حتما رهبری یک مصلحت بزرگ‌تری را تشخیص می‌دهند که این اتفاق می‌افتد وگرنه عموما اینگونه است که ایشان ایجابی و سلبی در مورد کسی اظهارنظر نمی‌کند و حتما در مورد آمدن یا نیامدن آقای رییسی هم ایشان اظهار نظر نخواهد کرد اما خود آقای رییسی باید قاعدتا و اخلاقا این اطمینان خاطر را پیدا کند که رهبری مخالف آمدن ایشان نیستند.»

رقبای جدی

نکته قابل تامل دیگر اما این است که هیچ یک از نامزدهای احتمالی و قطعی اصولگرا مساله جدی بودن ورود رییسی به انتخابات را- حداقل لحظه نگارش این گزارش- جدی نگرفته‌اند چراکه اگر غیر از این بود شاهد جلسه و رایزنی سه گزینه نظامی یعنی محسن رضایی، رستم قاسمی و سعید محمد نبودیم. یا اینکه فعالیت تیم رسانه‌ای قالیباف و جلیلی در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور این‌طور مشهود نبود.

با این وجود نمی‌توان اطمینان داشت و گفت که رییسی آمدنی نیست. حامیان او به شدت مشغول رایزنی و تلاش هستند تا او را متقاعد کنند که با اذن یا بدون اذن وارد میدان شود. دلیلش نیز روشن است همانطور که باهنر توضیح داده است او قانونا نیازی به کسب اجازه ندارد و مقام رهبری نیز هرگز علاقه‌ای به تعیین تکلیف برای کاندیداها نداشته‌اند.

چالش‌های رییسی

آنچه رییسی را مردد می‌کند اما از یک سو همان بحث اخلاقی و عرفی در لزوم مشورت با رهبری است، ثانیا اهمیت مسوولیتش در قوه‌قضاییه که این همه بر آن تاکید شده و اکنون اگر رها شود شائبه انتخاباتی بودن پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری حتی در شرایطی که شورای نگهبان رقیبی باقی نگذاشته باشد هم ریسک دارد و رییسی در دوره قبل طعم شکست را چشیده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 188036
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا